Lagrådet skall inte göra politiska bedömningar
Lagrådet är sammansatt av domare från de högsta
domstolarna med uppdrag att granska hur lagförslag förhåller sig till
grundlagarna, rättsordningen i övrigt och rättssäkerhetens krav, men även hur
förslagets föreskrifter förhåller sig till varandra, om förslaget är så
utformat att lagen kan antas tillgodose angivna syften samt vilka problem
som
kan uppstå vid tillämpningen. Ofta lämnas också detaljerade förslag på
förbättringar. Det är naturligtvis bra
att lagrådet gör sin oberoende granskning.
Den skall naturligtvis vara fristående från den politiska makten. Men juristens roll i förvaltningen är att ge
den politiska viljan ett gott uttryck och inte att göra politiska bedömningar.
I detta hänseende har jag härvid valt uttrycket perukstockar.
Lagrådet
vill inte ge ”afghanistanungdomarna” uppehållstillstånd!
Regeringen har föreslagit en ny möjlighet till
uppehållstillstånd för vissa ensamkommande unga om den
unge fått vänta i 15
månader eller mer på Migrationsverkets beslut. Vissa ytterligare
förutsättningar ska då vara uppfyllda. Ett uppehållstillstånd enligt dessa nya
regler ska kunna sökas endast en gång och endast under en mycket begränsad tid.
Det framgår att den grupp som kan komma att omfattas av detta förslag utgör ca
9 000 personer. Vidare föreslås att de bestämmelser om uppehållstillstånd för
studerande på gymnasial nivå som infördes år 2017 ska utvidgas till att omfatta
även studier på sammanhållna yrkesutbildningar inom vuxenutbildningen eller
liknande utbildningar inom introduktionsprogram i gymnasieskolan. Lagrådet
menar att
reglerna är komplicerade och att konsekvenserna inte kan överblickas
samt anser att ”gränsen här har nåtts för vad som är acceptabelt i fråga om hur
lagstiftning kan utformas”. Man anser också att beredningskravet inte kan anses
väl tillgodosett. Perukstockarna (
F.d. justitieråden Leif Thorsson och Lennart Hamberg samt justitierådet Erik
Nymansson) kan därför inte tillstyrka
att det remitterade förslaget läggs till grund för lagstiftning. .
Lagrådet
vill inte offentlig insyn i kommersiella skolbolag!
Utredningen Ökad insyn i fristående skolor föreslog
2015 att offentlighetsprincipen ska gälla för friskolor, se redogörelse
på
Dagens Arena . Tanken
var att rätten att ta del av allmänna handlingar ska gälla alla skolor, både
kommunala och fristående. Ett argument var att allmänheten bör få insyn i hur
skattepengarna används. Efter en
segdragen hantering har regeringen till sist förberett en proposition och i
februari i år skickade regeringen förslaget på remiss till Lagrådet. Lagrådets avstyrker
regeringens förslag. Det häpnadsväckande
är Lagrådets motivering. Rådet menar att offentlighetsprincipen inte fungerar
när en verksamhet drivs av börsnoterade aktiebolag. Lagrådet skriver att en ”bärande
tanke i regelsystemet är att bolagen
ska offentliggöra kurspåver-kande information
/…/ på ett samlat sätt så att alla på marknaden får information samtidigt”. Det
upplägget skulle enligt lagrådet störas av om ”en enskild när som helst kan få
ut uppgifter från bolaget”. Vad
perukstockarna i lagrådet försöker säga på sitt snirkliga sätt:
· det
juridiska skyddet för en fungerande aktiehandel övertrumfar kravet på offentlig
insyn.
· kravet
på offentlighetsprincip i friskolor riskerar att komma i konflikt med EU:s
regelverk och skydd för börsnoterade företag.
M.a.o. anser lagrådet det vara rimligt skattepengar
går till bolagen, men att dessa inte skall vara underkastade samma krav på
offentlig insyn som kommunala skolor. Under dessa
omständigheter borde den
självklara politiska slutsatsen vara att skolaktiebolag inte bör tillerkännas
skolpeng eller andra offentliga bidrag. Men perukstockarna (F.d. justitieråden
Severin Blomstrand och Annika Brickman samt justitierådet Thomas Bull) vill
alltså att lagförslaget skall stoppas
.
Lagrådet
som politisk pekpinne och argument-samlare för oppositionen
Som sagt skall lagrådet svara för en oberoende
granskning så att lagstiftningen blir klar och inte motsägelsefull. I linje med EU-domstolens ökade makt har
juristerna börjat frånfalla sin roll som juristkonsulter och i stället mer
formulera politiskt-juridiska pekpinnar och med sina formuleringar knäppa den
politiska makten på näsan. Detta
tenderar att bli ett demokratiskt problem, då juristerna utan något mandat av
folket agerar opposition. Tendensen
har
varit klar och exemplen flera bl.a. samtyckeslag-stiftningen. Och det är signifikant
att borgerliga media plockar upp lagrådsyttrandena och använder dem i sin
kritik mot regeringen Hur många käftsmällar från lagrådet tål S-regeringen?