Alice Teodorescu - en prinsessa på ärten som pucklar meningsmotståndare för rasism och invandrarförakt . En debatt har blossat upp
kring den satiriska pjäsen ”Tidningshuset som Gud glömde” på Göteborgs
Stadsteater. Pjäsen beskrivs av stadsteatern själva som ”En svart komedi med
övernaturliga inslag”. En pjäs där mediekoncernen Stampen med dagstidningen
Göteborgs-posten står i fokus. I
debatten som uppstått sedan premiären riktas kritik mot att pjäsens fiktiva
porträttering av mediekoncernens nyckelpersoner gränsar till rasism. ”Efter
paus övergår pjäsen till ett absurt drömspel där bland annat ledarskribenten,
liberalkonservativa Alice Teodorescu uppträder som rumänsk vampyr vilken visar
sig ha ungefär samma åsikter som grundaren Harry Hjörne för cirka hundra år sedan.” (Svd 24/9). ”Naturligtvis dyker också en reinkarnation av GP:s politiska redaktör Alice Teodorescu upp i nattens mardrömmar – gestaltad som välklädd och skrikande vampyr.” (GP 24/9). "Victoria Dyrstad är också teaterpraktikant som ger dagsaktualitet genom den vildsinta vampyren Alice Teodorescu som sätter tänderna i det göteborgsliberala ledararvet.” (Resumé 25/9). Teodorescu: ”Antirasister och rasister i armkrok igen” 25/9 Ledarkrönika i GP:
Vare sig producenten, författaren,
regissören eller recensenterna ser de till rasism gränsande nidbilder som
pjäsen iscensätter när den enda rumän som porträtteras görs till vampyr, .. anspelar
på människors etniska härkomst. Ändå reagerar alltså ingen på den grova
stereotypen av mig som är född i Rumänien och som ”Alice Teodorescu måste tåla satir” 27/9 Dramatikern Gertrud
Larsson framför i Expressen:
min pjäs handlar om
mediekoncernen Stampens uppgång och fall och fokuserar främst på ägaren Peter
Hjörnes och hans vd Tomas Brunegårds inte helt lyckade äventyr i
tidningsvärlden. I pjäsen om Stampen
gestaltas rollkaraktären Teodorescu i form av en vampyr dyker upp i andra akten
då Peter Hjörne har en mardröm. I drömmen konfronteras han inte bara av ”Alice”
utan även av sin farfar Harry Hjörnes vålnad och Tidningsdöden. I slutet av
mardrömmen agerar hans forne vän Tomas ”Vampyr-scenen avhumaniserar mig” Av Alice Teodorescu köper inte försvaret av pjäsen 28/9
Vampyren har fungerat som en symbol för det vilda och otyglade öst som skulle
invadera det bildade väst. Jag kan lugna Gertrud Larsson; jag tål satir och jag
värnar allas yttrandefrihet, särskilt de vars åsikter jag inte delar. Det
brukar bli så när man är född i en kommunistisk diktatur som den rumänska. Larssons debattartikel illustrerar emellertid
just den kritik som jag riktade i ledarkrönikan ”Antirasister och rasister i
armkrok igen” (GP 25/9). ..Larssons påstående om att det inte skulle Vidare jämför hon dramatikerns grepp med antisemitism. Vidare åberopar T att detta hån mot henne upprepats, ”alla tre gånger i skattefinansierade sammanhang”. En liten ironi i det sist sagda är Stampens rekonstruering kostade både borgenärer och det allmänna avsevärda summor. Ärligt talat är det svårt att hitta något invandrarstuk på Theodorecu Hon föddes 1984 i Bukarest och kom till Sverige 1989,
uppvuxen i Lund. Hon gick ut Katedralskolan 2003 där hon också var elevrådets
ordförande under sitt sista läsår. 2008 gick hon Stureakademins
utbildningsprogram och 2009 grundade hon det kvinnliga nätverket "En plats
i himlen för kvinnor som hjälper varandra". Hon har tidigare varit
ledarskribent bland annat på Svenska Dagbladet, Skånska Dagbladet, Barometern
Oskarshamns-Tidningen, Barometern och Gotlands Allehanda. Hon
har även arbetat på Svenskt Näringsliv efter att ha praktiserat på
organisationens Brysselkontor. I januari 2015 utsågs hon till politisk redaktör
och chef för Göteborgs-Postens Hon har tidigare - trots sin urkonservatism – talat för satir och yttrandefrihet 1 april 2016 skrev Teodorecu Alla religioner måste tåla kritik ”. I en demokrati är det essentiellt att alla åsikter och perspektiv, också sådana man själv inte delar, får framföras. Det betyder inte att alla handlingar baserade på dessa åsikter är legitima, det är en åtskillnad som är central att komma ihåg. Yttrandefriheten existerar bara så länge människor vågar utnyttja den. Den är främst till för att skydda det obekväma, provokativa och fula”. Och apropå satirtidningen Charlie Hebdo Bästa sättet att hedra minnet av de journalister, tecknare och författare som mördades i fjol är att stå upp för det som utmanar och provocerar. Utan det finns inga fria ord. Kanske gäller det inte satir mot mäktiga publicister. Denna hennes egna ord är kanske den bästa ”avrättningen” av en inkonsekvent vampyrdebattör.
2017-09-30, 00:04 Permalink
Andra bloggar om: Yttrandefrihet Maktkritik Satir Alice theodorecu Stampen Göteborgsposten Racism. invandrarförakt Bo widegren Nya kommentarer kan ej göras för detta blogginlägg! |