TRANSLATE WEB PAGE   NÄTVERKSPORTALEN WWW.S-INFO.SE   BLOGGPORTALEN WWW.S-BLOGGAR.SE   FORUMPORTALEN WWW.S-FORUM.SE 

SvTs moderatekommentator Mats Knutsson vill öppna för ett drev mot regeringen

Mats Knutsson, som är skolad som journalist på  högertidningarna Blekinge Läns Tidning ochSvenska Dagbladet, skriver att Både Johansson och Ygeman hänger löst.  När också Vänsterpartiet nu öppnar för en misstroendeförklaring mot delar av regeringen riskerar ett svart hål att öppna sig under Stefan Löfven.Infrastrukturminister Anna Johansson och inrikesminister OPAnders Ygeman hänger löst, men fortsätter IT-affären att växa går inte ens statsministern säker. I dagens Aktuellt spär den moderate Knutson på med Ett informationshaveri i Regeringen .Genom formuleringarna ger Knutsson ammunition till borgerligheten och SD samt öppnar för drev. Radions Fredrik Furtenbach är som vanligt mer saklig och menar Det kan bli en av Löfvens värsta kriser.För säkerhets skull intervjuar man statsvetaren Jonas Hinnfors, som inte tror att någon av de ansvariga ministrarna kommer få sparken vid dagens presskonferens. En säregen figur i sammanhanget är vänsterledaren Jonas Sjöstedt, som inte reagerat tidigare LOmot outsourcingen av känsligt material, men som nu populistiskt vill ”hålla öppet för misstroende”  och senast vill ”sätta en skarpare gräns för vad myndigheter kan utkontraktera”. 

 

IT-skandalen ger oppositionen en gratischans att morra som en svensk tiger!

Oppositionstidningen DN skrev 19 juli, innan man förståttatt göra detta till hetstoff för regeringen om att Transportstyrelsens naivitet kan stå oss dyrt:Att en myndighet hanterar rikets säkerhet så lättvindigt är oförsvarligt och visar på en förödande oförmåga att göra avvägningar mellan viktiga värden. Regeringen har gett UImyndigheterna i uppdrag att hushålla med resurser, vilket är nog så viktigt. Men en myndighetsledning måste veta var gränsen går och inte utföra uppdraget på ett sätt som riskerar vår säkerhet. Särskilt inte om man samtidigt bryter mot lagen. Enligt Säpo finns dessutom en utbredd okunskap om it-säkerhet i Myndighets-Sverige. Chefen för säkerhetsskyddsenheten säger till DN (9/7) att ledningen ofta helt enkelt inte förstår att man sitter på information av betydelse för rikets säkerhet och”då är det risk att man begår misstag”. Allt utan en andeviskning om skäl för misstroendeförklaring eller annan kritik av Regeringen. Men 3 dagar senare kommer ledarredaktionen på att detta kan användas och skriker ut: Brister i befälskedjan!  Man antyder:  Avslöjandena hittills ger intrycket att hjulen snurrat långsammare ju högre upp i befälskedjan ärendet färdats.  SvD skriver 21/7 Här ligger en kennel begravd.  22/7skriver Tove Lifvendahl Har Sverige fått sin Watergate (sic!) ,som avslutas med följande avrundning: ” Det är bara några månader sedan S-partiet samlades för kongress under parollen”Trygghet 89i en ny tid”. Föga anade man då att det i praktiken skulle översättas till att man som regerings-bärande parti skulle smälla upp dörrarna på vid gavel, rulla ut en röd matta och själv krypa under mattkanten och gömma sig.” 24/7 skriver Per Gudmundson Ett haveri på alla nivåer. Expressen skriver den 22/7 Rikets säkerhet är den så himla viktig?   illustrerad  med en bild med texten ”Stefan Löfven ligger i hängmattan medan en säkerhetsskandal av ofantliga proportioner rullas upp”. Lena Melin gläder oppositionen med att konstatera Det kan knappast bli värre, Löfven!


Allvarlig fråga om sekretess i en digitaliserad förvaltning gör oppositionen om till en fars

Aftonbladet skrev redan den 19/7 Naivitet bakom den stora IT-skandalen. Men redan 24/7 är läget värre IT-skandalen tvingar Löfven att ta kontrollenOppositionen UYfår en chans .. affären ger oppositio-nenen chans att påminna väljarna om att Stefan Löfven leder en minoritets-regering.De borgerliga partierna har inte gjort någon hemlighet av att de letat efter ett skäl att tillsammans med Sverigedemokraterna väcka misstroende mot enskilda statsråd. Affären med Transportstyrelsen skulle kunna vara det perfekta tillfället. Det finns kort jksagt en politisk dynamik som i förläng-ningen skulle kunna tvinga Stefan Löfven att offra någon eller några av sina ministrar. Och det alldeles oavsett om deegentligen kan hållas ansvariga för regelbrotten. Dalademokraten skriver23/7 Ingen minister skall avgå p.g.a Transportstyrelsens it-hantering : Transportstyrelsens outsourcing av känsliga uppgifter är oasen i sommarens nyhetstorka. Yrvaketförsöker YTborgerliga opinionsbildare, politiker och vissa medier få igång ett drev mot regeringen… Risken för de borgerliga partierna, och andra tillskyndare av misstroende-votum, är att de själva haft fingrar i Transportstyrelsens syltburk med outsourcing av känsliga uppgifter. Alla, särskilt de borgerliga partier som regerade när Transportstyrelsen beslutade att outsourca känsliga uppgifter 2014, har ju vetat om att Transportstyrelsen har känsliga uppgifter och ändå varit för det nya agerandet hos myndigheten att köpa it-kapacitet hos privat aktör.Norrländska Socialdemokraten skriver redan den 18/7 om Oansvarig opposition  Digitaliseringen har försäkrat våra företag och myndigheter om oanade resurser och möjligheter. Men den har också ökat riskerna 4eatt dessa utnyttjas på fel sätt eller kommer i orätta händer i samma mån. Det är en viktig debatt som vi skulle kunna och faktiskt måste ha. Synd bara att oppositionen ännu en gång underlåter att ta sitt ansvar, och hellre sätter upp en fars. Och 24/7 Misstroende utan mål. Själva sakfrågan är – som Stefan Löfven sade – ett haveri, men det är ett haveri från Transportstyrelsens sida. Att regeringen har avvaktat resultatet av den förundersökning som inleddes i januari 2016 är det däremot inte – det finns en anledning till att denna fråga briserat först nu, och det är att förundersökningen fram till förra måndagen var hemligstämplad… Så förvandlas det som hade kunnat vara en politisk diskussion om en viktig sakfråga till politisk pajkastning. Det är ännu en demonstration av att borgerligheten saknar trovärdighet som regeringsalternativ. De fungerar ju inte ens som opposition.


Vad handlar det om

Känslig information från Transportstyrelsen har gjorts tillgänglig för ej säkerhetskontrollerad personal i utlandet. Det handlar om hela det svenska registret över körkort, inklusive bilder, och även känslig information om broar, tunnelbana, vägar och hamnar i Sverige.Information som kan innebära fara för rikets säkerhet. Detta har hänt:

                     Januari2011: I en utredning av Riksrevisionen uppmanades svenska myndigheter att köpamer av sin IT externt. Regeringen Reinfeldt delade Riksrevisionens bedömning och menade att ”det är önskvärt att en större del av myndigheternas IT-behov tillfredsställs med hjälp av outsourcing”. Myndigheten beräknade att statens IT-kostnader uppgick till mellan 20 och 25 miljarder kronor per år, och att till kostnaderna skulle kunna minskas med outsourcing.

                     2015:Transportstyrelsen beslutar att outsourca driften av bland annat fordon – och körkortsregistret till IBM.

                     I Transportstyrelsens databas finns information om alla fordon i hela Sverige,även polisens och militärens fordon finns med i registret. Här finns även alla körkortsinnehavares personuppgifter.

                     Maj2015: Generaldirektör Maria Ågren beslutar att göra avsteg från lagar som skulle skydda känsliga uppgifter: Säkerhetsskyddslagen, Personuppgiftslagen och Offentlighets- och sekretesslagen samt myndighetens egna krav på informationssäkerhet. Detta trots att internrevisorn ifrågasatte beslutet.

                     Juni2015: Säkerhetspolisen gör en kontroll kring överflyttningen av IT-driften. IBM hade fattat ett beslut att förlägga driften till Östeuropa, till bland annat Tjeckien och Serbien. Utländska utförare har nu fått åtkomst till svensk, sekretesskyddad information.

                     November2015: Säpo vill se ett omedelbart stopp för outsourcingen.

                     Januari2016: Processen fortsätter trots Säpos rekommendationer och nu inleds en förundersökning om vårdslöshet med hemlig uppgift.

                     Januari2017: Transportstyrelsens generaldirektör Maria Ågren slutar med omedelbar verkan. Orsaken uppgavs vara oenighet mellan henne och regeringen. Men då hade Ågren redan delgivits misstanke om brott.

                     6juli: Det blir känt att Maria Ågren i hemlighet utretts för att ha röjt sekretessbelagda uppgifter. Enligt Riksenheten för säkerhetsmål kan uppgifterna vara till skada för rikets säkerhet. Hon döms till dagsböter.

                     Bland annat har hela den svenska databasen med körkortsfoton varit tillgänglig för flera tekniker i Tjeckien, som inte säkerhetsprövats. Det innebär att varken SÄPO eller Transportstyrelsen hade kontroll på vilka personer som hanterade informationen som uppges kunna skada rikets säkerhet.

                     6juli: Samma dag bekräftar statsminister Stefan Löfven att misstankarna mot Maria Ågren fanns redan i januari när hon lämnade sitt jobb med omedelbar verkan. I sin roll som generaldirektör uppges Maria Ågren ha undertecknat beslut om att göra avsteg från gällande lagstiftning och Transportstyrelsens riktlinjer för åtkomst till system och servrar.

                     14juli: Det blir känt att även Transportstyrelsens ordförande, Rolf Annerberg,kände till lagbrotten. Trots det vidtog han inga åtgärder.

                     16juli: SVT Nyheter avslöjar att regeringen inte informerade utrikesnämnden om IT-skandalen. Det organ som regeringen ska hålla informerad om utrikespolitiska förhållanden. Efter att av misstag ha skickat ut ett register med fordonsuppgifter, som innehöll personer med skyddad identitet, till svenska och utländska företag skickade Transportstyrelsen ytterligare ett mejl – i vilket de öppet redovisade vilka som hade skyddad identitet och bad företagen själva rensa bort uppgifterna.

                     17juli: Statsminister Stefan Löfven (S) och infrastrukturminister Anna Johansson(S) har KU-anmälts efter SVT Nyheters avslöjanden kring Transportstyrelsens IT-affär.

                     Tjänstemän på näringsdepartementet fick information om Transportstyrelsens IT-skandal för ett år sedan, men enligt infrastrukturminister Anna Johansson (S) blev hon själv inte informerad.

                     18 juli:Transportstyrelsens ordförande Rolf Annerberg har uppgett att myndighetens styrelse informerades om att myndigheten brutit mot lagen. Något som flera styrelseledamöter förnekar till SVT Nyheter. Rolf Anneberg har nu bett om att få lämna sitt uppdrag. Flera anställda på Transsportstyrelsen upplever att de har tystats ner. ”Det var ett antal fler som ville stoppa detta men som blev beordrade att hålla käften”, skriver en anställd på myndighetens interna sida.

                     20juli: Inrikesminister Anders Ygeman (S) säger att han fick vetskap om misstänkta brister på Transportstyrelsen i samband på SÄPO:s förundersökning –men preciserar inte när. Alliansen kallar nu Ygeman till ett extrainsatt möte i justitieutskottet.

                     21juli: SVT tar del av dokument från Försvarsmakten som bekräftar att delar av det svenska militära fordonsregistret fanns med i den data som Transportstyrelsen lät tekniker i utlandet, som inte var säkerhetsprövade, ta hand om. Men Transportstyrelsen tillbakavisar SVT:s uppgifter och skriver i ett meddelade på sin hemsida: ”Transportstyrelsen har inget med det militära fordonsregistret att göra. Det hanteras av av militären själva”.

                     23juli: Samtliga alliansledare och SD:s Jimmie Åkesson öppnar för misstroendeförklaring mot ett eller flera statsråd i skandalens efterdyningar. Stefan Löfven utlyser pressträff till 24 juli.


SD+M+KD+C+FP:  Först fördömanden och misstroende sedan utredning av fakta!!

(+Knutsson+borgerliga ledarskribenter+Lena Melin)

  •   Alla har politikerna,röda som blå, har  ansvaret för att känsligt material blir föremål för upphandling och att allt myndighetsmaterial inte samlas i en statlig server på svenskt territorium.
  • Den förundersökning som central i ämnet som ölinleddes i januari 2016 men var hemlig-stämplad till i förra veckan.
  •  Man vill strunta i fakta och föregripa den utredning som genom anmälning-arna till Konstitutionsutskottet skall göras
  •  Ingen tycks vara villig att ta det större greppet och initiera en utredning om sekretess i en digitaliserad förvaltning

 

ALLTSÅ ÄR DETTA EN POLITISK FARS DÄR BORGERLIGA MEDIA, ALLIANSEN OCH SD ÄR CLOWNERNA



Så här skriver Bengt Angerfelt tidigare Säpo,i SVD.
"Nu har frågan kring Transportstyrelsens outsourcing nått nivån politisk pajkastning.Problemet är inte nytt eller som har uppstått under nuvarande regering,det har funnits där tidigare oavsett regering" slut citat.
Varför har inte den förförre GD kallats till KU så att han har fått redogöra för turerna när det bestämdes att IT tjänsterna skulle läggas ut,vilka eller vilken bestämde detta,det skulle vara roligt att veta.


Bo Widegren: Det var ju Reinfeldtregeringen som i syfte att spara pengar rekommenderade myndigheterna outsourca bl.a. itsystem


Nya kommentarer kan ej göras för detta blogginlägg!