TRANSLATE WEB PAGE   NÄTVERKSPORTALEN WWW.S-INFO.SE   BLOGGPORTALEN WWW.S-BLOGGAR.SE   FORUMPORTALEN WWW.S-FORUM.SE 

Biskopen i Katolska kyrkan i Sverige Anders Arborelius har upphöjts till Kardinal.

2001 var Arborelius en av initiativtagarna till den abortkritiska organisationen Respekt - äöKatolsk rörelse för livet. För svenska folket blev Arborelius senare mest känd för sin strid mot samkönade äktenskap, då han 2006 initierade tillsammans med flera andra kampanjen Bevara äktenskapet mot de lagändringar som så småningom utmynnade i att svenska äktenskapslagstiftningen 1 maj 2009  gjordes    dfkönsneutral  .  I uppropet uppmanade bl.a. Arborelius ”till försvar för begreppet äktenskap såsom föreningen mellan en man och en kvinna… Äktenskapet, …  är värt att bevara …  av omtanke om oss alla i vårt samhälle”. M.a.o. fgskulle familj och kärlek förbehållas den heterosexuella familjen.


”Jag vet inte om jag är vuxen en så stor uppgift”.

Vid intervjun i Svt sa den nye kardinalen bl.a. : ” Jag trodde först att det var ett skämt. Det var som en blixt från klar himmel. När man blir biskop blir man alltid tillfrågad, men tydligen inte när man blir kardinal. Det är bara att säga ja tack. Det är typiskt för påve Fransiskus att välja det som står utanför och är långt borta. Han vill ju samla rfhela världen.  Jag var ganska lamslagen. Jag är väldigt glad över att påven tänkt på vår del av världen, men samtidigt vet jag inte om jag är vuxen en så stor uppgift.


Arborelius har senare inte överbryggat motsättningarna

Med hänsyn till de två ovan anmärkta händelserna så kan man kanske hålla med Arborelius i hans tvekan.  Genom att leda wsKatolska Kyrkan i Sverige i direkt konflikt med förändringar i det svenska samhället så har han försvårat för svenskar att fästa avseende vid kyrkan och dess plats i ett demokratiskt Sverige.  Inte heller har Arborelius senare verkat för att överbrygga motsättningar med det svenska samhället och dess lagstiftning i de nämnda frågorna.  Är han verkligen – på sätt han själv antyder - vuxen uppgiften att som kyrkopolitiker verka för överbryggande av dessa svårigheter?



Låt mig gissa att Bo Widegren inte anser att politiker vilka företräder en politik som står i konflikt med det svenska samhället (manifesterat i lagar och / eller svenskarna värderingar), som de vilka är mot "vinster i välfärden" vilket strider mot grundlagens regler om äganderätt, näringsfrihet och inte minst det offentligas likabehandling samt svenskarnas åsikter om valfrihet i välfärden* ska ändra sina åsikter så att de passar in i mittfåran?

Bibelordspråket "Ser grandet i sin nästas öga, men inte bjälken i sitt eget" är som vanligt välfunnet.

Den katolska kyrkan har nästan 2000 års erfarenhet av att separera religion och politik. Där har många sekulära svenskar mycket att hämta.

* Åtminstone när frågan formuleras som "Är du för ett vinstförbud även om det innebär att du inte kommer kunna välja skola åt dina barn".


Bo Widegren: Erik säger själv att han är med i Frihetsfronten, som beskriver sig som "nätverket för Sveriges libertarianer och nyliberaler". Wikipedia beskriver Libertarianism som en politisk ideologi som förespråkar frihet från tvång och strävar efter att minimera staten och dess inflytande över människors liv. Libertarianer vill tillåta maximal självständighet och valfrihet, med betoning på politisk frihet, frivilliga sammanslutningar samt det individuella omdömet. Och nyliberalism ett motstånd till keynesianism och statliga ingripanden i ekonomin, där man i stället förespråkar lägre skatter och färre statliga regleringar. Dessa idéer företräddes politiskt i USA av president Ronald Reagan och i Storbritannien av premiärminister Margaret Thatcher och ursprungligen ekonomiska liberalism, med försvar av kapitalismen, liksom drog- och vapenliberalism, privat egendomsrätt.
Med detta som utgångspunkt så är det inte svårt att förstå att även en tolkning av "lagar och andra förordningar" kan tolkas som ett argument
som ett förbud mot en lagstiftning om vinstförbud, alltså i realiteten ett förbud mot kapitalismens inträde på välfärdsområdet. argumentationen framstår som ganska löjlig när katolska kyrkan åberopas som ett ett exempel på att inte lägga sig i politik, vilket snarare är en tydlig hänvisning till motsatsen. Det behöver väl knappast tilläggas att keynesianism, nämligen att staten skall reglera det ekonomiska livet för att undvika de värsta avarterna av kapitalistisk nyliberalism, är ett rött (läs gärna socialdemokratiskt) skynke för Erik G.


Nya kommentarer kan ej göras för detta blogginlägg!