En del av Svenskt
Näringslivs ”högerprojekt”
Den Nya Välfärden bildades som en del av det s.k.
"högerprojektet", som finansieras av Svenskt Näringsliv och som främst
vill påverka samhällets elit i dess
inställning till politiska
liberaliseringar. Näringslivets presstjänst och Ekonomifakta skulle förse
tidningar och näringslivs-anknutna organisationer och opinionsbildare med
information, bokförlaget Ratio och Timbro skulle ge ut böcker med
marknadsliberala budskap, och projektet "Den Nya välfärden" skulle
samla och presentera idéer och beslutsunderlag. Stiftelsens ordförande och initiativtagare är
Patrik Engelau med med kungligt överklassarrende Villa Vintra på Djurgården;
han är brorson till volvodirektören Gunnar
Engelau, som i sin tur efterträddes av svärsonen P.G. Gyllenhammar.
”Det Goda Samhällets”
huvudpunkter
Patrik Engelau har skrivit om vad han kallar ”Det Goda
samhället” och för att förverkliga detta tecknas följande huvudpunkter:
- ·
Avskaffa all befintlig anställningstrygghet
- ·
Eliminera fackets medbestämmanderätt
- ·
Privatisera sjukvård, äldreomsorg, skolor,
bibliotek och alla kulturinstitutioner
- ·
Avskaffa arbetsgivaravgifter och minska socialförsäkringarna
- ·
Ta bort progressivitet i inkomstskatten
Allt för de redan
rika
Dessa olika förslag är insmugglade i förföriskt formulerade
texter om större valfrihet och oberoende
med udden hela tiden riktad mot all
statlig inblandning till skydd mot de besuttnas exploatering av medborgarna. Man skulle kunna säga att slogan är allt för
de rika, medan man inte behöver ha mycket fantasi för att förstå att i Det Goda
Samhället så försämras livskvalitén avsevärt för så gott som alla
löneanställda. Den Nya Välfärden är Svenskt Näringslivs alldeles egen insatsstyrka
med dess chef Patrik Engellau är
som befälhavare och nyliberal megafon.
Falska annonser
En av Den nya Välfärdens huvudnummer är de årliga
annonskampanjerna med ett genomgående antirödgrönt tema i helsidesannonser till
en kostnad av över 300000kr i Expressen
och i Dagens Nyheter. Om årets annons skriver Erik Rosén, Politism: Litar Expressen och DN på den nya välfärden?. Den Annonsen
med rubriken ”Nu,
Alliansen, är det dags att ta makten” sades tala för ungefär 6 000 småföretag som ”tycker på
det hela taget likadant allihopa”.
Småföretag som uppgavs
stå för annonsen hade aldrig hört talas om den!!
Folkbladet kontaktade en rad företag i länet och ingen av
dem ville kännas vid annonsen och än mindre ”vilja fälla regeringen” . Jonas Bergström på Folkbladet skriver ”Säger
sig representera småföretag – trampar på dem”.
Det finns ingen anledning att tro, att det så värst många av de övriga tusentals
småföretagarna ens är tillfrågade.
Den nya välfärden
bryter grovt mot ICC s grundläggande regler om reklam
Det finns ICC INTERNATIONAL CODE OF ADVERTISING PRACTICEGRUNDREGLER
FÖR REKLAM OCH MARKNADSKOMMUNIKATION, som övervakas i Sverige av MarknadsEtiska
Rådet (MER) bildat av Internationella
Handelskammarens (ICC) Svenska Nationalkommitté
och Näringslivets Delegation för Marknadsrätt (NDM). Annonsen lär strida redan
mot Artikel 1 vari krävs reklam skall vara
laglig, hederlig och vederhäftig och förenlig med vad som inom näringslivet
allmänt uppfattas som god affärssed. Artikel
5 Vederhäftighet reklam får inte
innehålla framställning är ägnad att vilseleda konsumenten. Artikel 8 Intyg
reklam får innehålla eller åberopa intyg eller rekommendationer
endast om de är
äkta, relevanta och kan styrkas. Artikel 9 Integritetsskydd
reklam får inte utan att tillstånd i förväg inhämtats … åberopa viss person… på ett sätt som är ägnat
att ge intryck av en personlig rekommendation. Artikel 10 Renommésnyltning reklam får inte obehörigt utnyttja namn… som tilllhör
annat företag så att det goda renommé (goodwill), som är förknippat med andra
företags…personers… utnyttjas på ett otillbörligt
sätt…
Patrik Engelau alltså
en riktig trumpnisse!
Även om reglerna inte är direkt tillämpliga på nyliberal propaganda, så
lär det vara uppenbart att
man inte får låta personer bekräfta ett budskap utan
deras uttryckliga tillstånd. Artikel
18 Ansvar 1. Ansvaret för att
Grundreglerna iakttas åvilar annonsören, reklambyrån eller annan reklamproducent
samt utgivaren, mediaföretaget eller annan uppdragstagare/leverantör. Av ansvarsreglerna framgår vidare att ansvaret
för annonsens riktighet annonsören, dvs
Engelau, har det övergripande ansvaret, men även reklamfirman som utformat den
skall ha ägnat ”all rimlig
omsorg” åt dess riktighet och medieföretaget, dvs Expressen och DN, ” iaktta
vederbörlig omsorg, såväl då beställningen
accepteras som då spridning sker till allmänheten”. När
det gäller vederhäftighet är Patrik Engelau alltså en riktig trumpnisse och Den
Nya Välfärden en riktig trumpism!