TRANSLATE WEB PAGE   NÄTVERKSPORTALEN WWW.S-INFO.SE   BLOGGPORTALEN WWW.S-BLOGGAR.SE   FORUMPORTALEN WWW.S-FORUM.SE 

En del av Svenskt Näringslivs ”högerprojekt”

Den Nya Välfärden bildades som en del av det s.k. "högerprojektet", som finansieras av Svenskt Näringsliv och som främst vill påverka samhällets elit i dess opinställning till politiska liberaliseringar. Näringslivets presstjänst och Ekonomifakta skulle förse tidningar och näringslivs-anknutna organisationer och opinionsbildare med information, bokförlaget Ratio och Timbro skulle ge ut böcker med marknadsliberala budskap, och projektet "Den Nya välfärden" skulle samla och presentera idéer och beslutsunderlag.  Stiftelsens ordförande och initiativtagare är Patrik Engelau med med kungligt överklassarrende Villa Vintra på Djurgården;      ed han är brorson till volvodirektören Gunnar Engelau, som i sin tur efterträddes av svärsonen P.G. Gyllenhammar.


”Det Goda Samhällets” huvudpunkter

Patrik Engelau har skrivit om vad han kallar ”Det Goda samhället” och för att förverkliga detta tecknas följande huvudpunkter:

  • ·        Avskaffa all befintlig anställningstrygghet
  • ·        Eliminera fackets medbestämmanderätt
  • ·        Privatisera sjukvård, äldreomsorg, skolor, bibliotek och alla kulturinstitutioner
  • ·        Avskaffa arbetsgivaravgifter och minska socialförsäkringarna
  • ·        Ta bort progressivitet i inkomstskatten

Allt för de redan rika

Dessa olika förslag är insmugglade i förföriskt formulerade texter om större valfrihet och oberoende yumed udden hela tiden riktad mot all statlig inblandning till skydd mot de besuttnas exploatering av medborgarna.  Man skulle kunna säga att slogan är allt för de rika, medan man inte behöver ha mycket fantasi för att förstå att i Det Goda Samhället så försämras livskvalitén avsevärt för så gott som alla löneanställda. Den Nya Välfärden är Svenskt Näringslivs alldeles egen insatsstyrka med dess chef Patrik Engellau ärhus som befälhavare och nyliberal megafon.


Falska annonser

En av Den nya Välfärdens huvudnummer är de årliga annonskampanjerna med ett genomgående antirödgrönt tema i helsidesannonser till en kostnad av över 300000kr i Expressen och i Dagens Nyheter. Om årets annons skriver Erik Rosén, Politism:  Litar Expressen och DN på den nya välfärden?. Den Annonsen med rubriken ”Nu, weAlliansen, är det dags att ta makten” sades tala  för ungefär 6 000 småföretag som ”tycker på det hela taget likadant allihopa”.


Småföretag som uppgavs stå för annonsen hade aldrig hört talas om den!!

Folkbladet kontaktade en rad företag i länet och ingen av dem ville kännas vid annonsen och än mindre ”vilja fälla regeringen” .  Jonas Bergström på Folkbladet skriver ”Säger sig representera småföretag – trampar på dem”. Det finns ingen anledning att tro, att det så värst många av de övriga tusentals småföretagarna ens är tillfrågade.


Den nya välfärden bryter grovt mot ICC s grundläggande regler om reklam

Det finns ICC INTERNATIONAL CODE OF ADVERTISING PRACTICEGRUNDREGLER FÖR REKLAM OCH MARKNADSKOMMUNIKATION, som övervakas i Sverige av MarknadsEtiska Rådet (MER) bildat av Internationella jkHandelskammarens (ICC) Svenska Nationalkommitté och Näringslivets Delegation för Marknadsrätt (NDM). Annonsen lär strida redan mot Artikel 1 vari krävs reklam skall vara laglig, hederlig och vederhäftig och förenlig med vad som inom näringslivet allmänt uppfattas som god affärssed. Artikel 5 Vederhäftighet reklam får inte innehålla framställning är ägnad att vilseleda konsumenten.  Artikel 8 Intyg reklam får innehålla eller åberopa intyg eller rekommendationer öäendast om de är äkta, relevanta och kan styrkas. Artikel 9 Integritetsskydd reklam får inte utan att tillstånd i förväg inhämtats …  åberopa viss person… på ett sätt som är ägnat att ge intryck av en personlig rekommendation. Artikel 10 Renommésnyltning reklam får inte obehörigt utnyttja namn… som tilllhör annat företag så att det goda renommé (goodwill), som är förknippat med andra företags…personers…  utnyttjas på ett otillbörligt sätt


Patrik Engelau alltså en riktig trumpnisse! 

Även om reglerna inte är direkt tillämpliga på nyliberal propaganda, så lär det vara uppenbart att oiman inte får låta personer bekräfta ett budskap utan deras uttryckliga tillstånd.  Artikel 18 Ansvar 1. Ansvaret för att Grundreglerna iakttas åvilar annonsören, reklambyrån eller annan reklamproducent samt utgivaren, mediaföretaget eller annan uppdragstagare/leverantör.  Av ansvarsreglerna framgår vidare att ansvaret för annonsens riktighet annonsören,  dvs Engelau, har det övergripande ansvaret, men även reklamfirman som utformat den skall ha ägnat ”all rimlig               kjomsorg” åt dess riktighet  och medieföretaget, dvs Expressen och DN, ” iaktta vederbörlig omsorg, såväl då  beställningen accepteras som då spridning sker till allmänheten”. När det gäller vederhäftighet är Patrik Engelau alltså en riktig trumpnisse och Den Nya Välfärden en riktig trumpism!   

 

 





Nya kommentarer kan ej göras för detta blogginlägg!