TRANSLATE WEB PAGE   NÄTVERKSPORTALEN WWW.S-INFO.SE   BLOGGPORTALEN WWW.S-BLOGGAR.SE   FORUMPORTALEN WWW.S-FORUM.SE 

Behövs en satsnoing på ny forskning för att enas om en framtida skolpedagogik?

Vi Socialdemokrater har alltid haft stort intresse förskolan och också vidtagit de största reformerna, såsom start med folkskola för alla, demokratiseringen genom äöenhetsskolan och kommuna-liseringen.

Pedagogik är vetenskapen om fostran, uppfostran och undervisning. Pedagogik kommer från grekiskan och betyder hörande till fostran/uppfostran eller undervisningens vetande och metoder.


Skolproblem behöverkartläggas och dikuteras - Vad lär vi av PISA?

Skolan som svarar för stor del av detta har inte sedan    lö1990-talet varit under luppen, SOU 1992:94; dock utvärderingen av kommunaliseringen SOU 2014:5. Men sedan 2015 arbetar en skolkommission för nya riktlinjer. ”Ändå har skolresultatet i Svenska skolan ”fallit kraftigt hur man än mäter” , Magnus Henrekson och Sebastian Jävervall,  DN Debatt 20160923. Internationella undersökningar talar alltså sitt tydliga språk och bl. a.”Har Sverige något attgh lära av de bästa Pisa-länderna?”, Eva Alerby mfl DN Debatt 20150515 .  Parallellt med skolresultatens fall ökar andelen barn med bokstavs-kombinationer, dagligt tal för neuro-psykiatriska diagnoser, som har blivit många fler de senaste decennierna; man talar upprepade gånger om en dubblering. Utöver bokstavskombina-tionerna upplever många lärare och föräldrar svårigheter med koncentration och förmåga att fullfölja en uppgift. Även skolk i skolan är ett allt större   pöproblem.


Struktur lösning, men vilken? - ”Läraren som berättar,förklarar och instruerar!”

 När man hanterar sådana svårigheter framhålls ofta struktur som en grundläggande regel.  Med struktur menas härvid inte majoren Björklunds tal om disciplin utan en lärare som berättar, förklarar och instruerar - en förändrad lärarroll, se Jonas  Linderoth, DN Debatt yh20160825  och 20160901  -  och därmed ger eleven möjlighet att sedan själv söka kunskaper vidare. Alltså en struktur där en elev vänjer sig att lyssna till läraren och ta in grundläggande kunskaper så att hen kan gå vidare med att upptäcka och undersöka.


Professorer i vilt handgemäng!

 Jonas Linderoths inlägg har mött repliker ”Arbetsgivare vill ha mer än kunskap” av Martin Lackéus DN Debatt 20160826 ,med påståenden om avsaknad av empiri av Ulf P Lundgren  och påståenden om avsaknad av vetenskapligt stöd av Anders Jacobsson DN Debatt 20160830 . Det finns stora frågetecken som behöver rätas ut och bakomliggande faktorer klarläggas.  Härtill även flykten från läraryrket, följderna av kommunaliseringen och friskolereformen kartläggas och diskuteras.


S+MP-regeringen bör tillskjuta medel rtill en omfattande forskning i skolfrågor       

Detta är såvitt jag kan förstå frågor som bör diskuteras  erutan partipolitiska bindningar för att om möjligt komma fram till något slags konsensus att lägga till grund för framtida utbildning. Med stöd av detta motionerar jag till Partikongressen med önskemålet att regeringen vidtar erforderliga åtgärder för att kartlägga problem i skolan och diskutera möjligheter för en bättre avpassad pedagogik för framtida skolutbildning, eventuellt genom ett avsevärt tillskott på forskningmedel.



Ulf P Lundgrens kommentarer är en partsinlaga. Han
var en av de fackpedagoger som lovade stort och
underskattade problemen med kommunaliseringen.
Som GD i skolverket förbjöd han sina medarbetare att
svara på "hur-frågor" när de kom från kommunerna!
De skulle förnya undervisningen på egen hand utan
hjälp av Skolverket. Det kallades lärprocess.
(s) har alltid haft en olycklig kärlek till nya pedagogiska
modeller serverade av fackpedagoger, ibland spontant
påhittade inom lärarkören (t ex åldersblandade klasser)
Lundgren i statlig utredning i slutet av 80-talet: ett stort
problem i svensk undervisning är lärarnas frihet att
välja undervisningsmetod!


Bo Widegren: Att älta ett misstag i det förgångna leder inte framåt. Jag vill bara klargöra faktaläget och att olika kunniga både pedagoger och praktisk verksamma i skolan skall diskutera fram lösningar. När du säger att S alltid haft en "olycklig kärlek till nya pedagogiska
modeller" så kan man ju minnas att Socialdemokratin alltid haft fokus på utbildning både praktisk och teoretisk såsom ett medel till framgång för arbetarklassen, medan överklassen och borgerligheten såg folkskolan som ett sätt att förvara arbetarbarnen så att det inte ställde till ofog på gator och torg.
120 000 personer står i kö för Engelska Skolan som ska börsintroduceras i dagarna. Det är ungefär en hel årskull med barn. Deras hela marknadsföring är att de satsar på disciplin och ordning, något som verkar helt oprioriterat i de kommunala skolorna.

När man läser om hur lektioner kan se ut i problemområdena blir man mörkrädd, det är inte en ny flummig pedagogik där barnen ska vänja sig vid nya sätt att lära sig. Det som behövs är att de som förstör skolan för de som vill lära sig måste slängas ut. Och som alltid är det naturligtvis de barnen utan rika föräldrar som drabbas hårdast.



Bo Widegren: Att slänga ut barn är de privilegierades sätt att lösa problem: den kommunala skolan får ta hand om problembarn och den i lag föreskrivna skolplikten så kan börsskolorna tjäna pengar på den utvalda gruppen barn. 120000 barn är det inte per år, då i den kön även står nyfödda!
Att problemen är så stora i vissa skolor beror just på friskolorna som drar pengar från de allmänna skolorna. De problem som uppstätt i den svenska skolan har inte med disciplin, ordning och "flumskola" att göra. Du kanske skulle fördjupa debatten från major Björklunds förenklade sätt att diskuterA.


Nya kommentarer kan ej göras för detta blogginlägg!