TRANSLATE WEB PAGE   NÄTVERKSPORTALEN WWW.S-INFO.SE   BLOGGPORTALEN WWW.S-BLOGGAR.SE   FORUMPORTALEN WWW.S-FORUM.SE 

Öppenhet, professionalism och oberoende – Riksrevisionens tre grundpelare skändligen åsidosatta av de 3 riksrevisorerna som alla varit borgerliga politiker!

Margareta Åberg, f.d. kammarrättspresident och tidigare rättssakkunnig i regeringen Bildt. Susanne Ackum har varit statssekreterare hos Anders Borg och chef för Finansdepartementets ekonomiska avdelning och tidigare talesperson för Moderaterna i ekonomiska frågor.

hu

Ulf Bengtson har tidigare varit Finansdepartementets budgetchef, Generaldirektör för Försvarsmakten, Generaldirektör för Arbetsgivarverket, samtliga förordnanden under regeringen Reinfeldt. Istället har riksrevisionskulturen i stället kommit att präglas av vänskapsband och informella beslutsvägar som enligt flera anställda hotar hela granskningens oberoende.


Revisorerna ville ha sina egna borgerliga vänner i revisionen

Susanne Ackums tidigare arbetskamrater från regeringskansliet har tagit över i stort sett hela Riksrevisionens effektivitetsgranskning, själva kärnan i myndighetens verksamhet. Genom mejl och telefonloggar har DN kunnat kartlägga  hur Susanne Ackum har detaljstyrt rekryteringarna. Det har skett med skräddarsydda platsannonser, rekordhöga löner och genom att köra över de egna rekryteringsexperterna. Tidigare kollegan Daniel Sunesson har blivit chef för en ny enhet på Riksrevisionen, som ska ansvara för jkgranskningen av statliga bolag, och alltså att vara ansvarig chef för granskningar av områden som han själv kan ha varit djupt involverad i. Ackum har efter avslöjandet skickat ut ett brev till alla medarbetare där hon är djupt ångerfull över det som hänt. Hon skriver att syftet med rekryteringarna var att samla ”den bästa kompetensen till Riksrevisionen”. Och den bästa kompetensen hittar man naturligtvis genom att handplocka tidigare kolleger på det borgerliga regeringskansliet! Ja det är överhuvudtaget en omständighet att samtligas inblandade har borgerlig bakgrund som föranleder en tanke om brist i grundläggande moral hos vissa borgerliga företrädare.


Anställda på riksrevisionen är upprörda och facket protesterar

Många är upprörda över hur rekryteringarna gått till. Sedan årsskiftet har 35 personer slutat, flera av dem som en direkt följd av missnöjet på Riksrevisionen. Ytterligare ett 30-tal har tagit tjänstledigt. Den tidigare granskningschefen har lämnat sitt uppdrag. HR-chefen, yhsom vanligtvis skulle ha varit involverad i rekryteringarna, har petats. Facket har framfört kritik för hur rekryteringarna gått till. En annan av de högsta chefer som rekryterats av Ackum är Anna Pettersson Westerberg. Hon var likt Ackum statssekreterare under den förra borgerliga regeringen. Parallellt med hennes första halvår på Riksrevisionen var hen även styrelseledamot i Finansinspektionen, en myndighet som Riksrevisionen granskar!


Även Riksrevisonens administrativa chef Margareta Åberg insyltad

När en anställd på regeringskansliet rekryterades till det fasta heltidsjobbet som planeringssamordnare åt riksrevisor Margareta Åberg avslöjar flera  mejl hur Margareta Åberg möter personen på en restaurang för att diskutera anställningen, flera dagar innan tjänsten ens utlysts. När personen sedan formellt söker jobbet efter att det utannonserats blir det tydligt att utgången redan åpär klar.  Margareta Åberg har även av Ackum fått besked om hennes rekryteringar. En annan person som Ackum rekryterat är Robert Boije. De arbetade i flera år tillsammans på finansdepartementet, men han kommer nu närmast från rollen som samhällspolitisk chef på Saco. Ett jobb han tog över efter Susanne Ackums sambo.  Ulf Bengtsson har påverkat granskningen av ett beslut som han själv varit delaktig i.


DN sammanfattar sin grankning  :

1.     Påverkade granskning. Riksrevisor Ulf Bengtsson har lagt sig i en revisionsgranskning av ett beslut som han själv varit delaktig i. Han gav sitt uttryckliga stöd till en landshövding som granskades av Riksrevisionen. En av Riksrevisionens högsta chefer hade egen sms-kontakt med den granskade landshövdingen och lovade att hjälpa henne. Riksrevisorerna kan ha kibrutit mot de egna etikreglerna som säger att de anställda inte får vara delaktiga i ett ärende de redan tagit ställning i.

2.      Utomstående fick påverka. Ackum har låtit personer utanför Riksrevisionen, bland annat på regeringskansliet, ta del av och påverka pågående granskningar. Åtminstone en granskning har lagts ned efter att Susanne Ackum diskuterat den med en tjänsteman på regeringskansliet. Även Ackums sambo har fått läsa internt arbetsmaterial och komma med synpunkter på dokument som ännu inte publicerats. Riksrevisionens chefsekonom är enlö sedan tidigare profilerad debattör som tagit ställning i bland annat frågor om skatt och skattesystemet. Redan innan han började på Riksrevisionen fick han vara med och påverka kommande granskningar. Nu leder han Riksrevisionens opartiska granskning av skattesystemet.

3.      Gav bort jobb. Riksrevisorerna har lovat bort jobb innan de utlysts. Mejlen avslöjar hur Ackum ger bort tjänster innan en regelriktig rekryteringsprocess ens har börjat. Även Margareta Åbergs assistent lovades tjänsten innan den utannonserades.

4.     Flera av dem som rekryterats kommer från regeringskansliet och ska leda revisionsgranskningar av politik som de själva varit med om att genomföra.

5.     De som rekryterats av Ackum får i snitt 6 500 kr mer än sina kollegor på motsvarande positioner. Hennes närmaste man får 114 000 kr.

6.     Varnades av myndighetschef. Chefen för myndigheten Revisorsnämnden varnade Riksrevisionen för DN:s granskning. DN hade kontaktat honom för att få experthjälp i att bedöma opublicerade uppgifter.

7.     Granskningar lades ned. Riksrevisorerna har lagt ned ovanligt många granskningar. De avbrutna revisionsuppdragen har tagit 19 000 arbetstimmar i anspråk, till en kostnad av närmare tio miljoner kronor.

8.      Biståndspengar till chefspension. En tredjedel av Riksrevisionens biståndsanslag på 40 miljoner kronor gick under 2015 till administrativa kostnader på huvudkontoret. Pengarna har bland annat gått till chefspensioner.


Riksrevisor, som gjort sig skyldig till tjänstefel, försvarar sin sjuka sak!

 ”I allt jag gjort som riksrevisor har jag haft ett yttersta syfte: att vässa och stärka Riksrevisionen http://www.dn.se/debatt/riksrevisionens-kompetens-maste-fortsatta-att-starkas/  som granskare och främjare av den offentliga verksamheten”. Man frågar varför hon då bara letat bland tidigare kolleger i den borgerliga regeringen och bland personliga vänner?  Även för henne har detta när det avslöjats ju framstått som så allvarlig att hon genast begärt sitt avsked. DN menar att riksrevisionen måste reformeras utan att närmare ange vad man menar . Anders Sundell, Kompisrekryteringar kan ge mer byråkrati . Linnea Sedenmark , AB, Alla borde avgå!   Jan Erik Larsson, SvD Hur blev det så här?  Expressens ledaravdelning skriver Fler måste få sparken efter skandalerna .


KUs granskning borde rimligen utmynna i åtal för korruption och allmän åklagare borde utreda de som tagit tjänster för tagande av muta.

Tidigare JO hans-Gunnar Axberger skall granska förfarandet av de tre riksrevisorerna och avge utredning senast 31  oktober  Eva Stenberg på DN skriver att Det rätta namnet på riksrevisionens agerande är korruption  . Riksrevisorer har utnyttjat sin ställning för att uppnå otillbörlig fördel för personer som hen känner. Oberoendetär hotat och de lagt sig i ärenden där man tidigare själv deltagit. En rad personer har petats eller lämnat sina uppdrag i protest. Verksamheten har i stället kommit att präglas av vänskapsband och informella beslutsvägar som enligt flera anställda hotar hela granskningens oberoende. Ackums tidigare arbetskamrater från regeringskansliet har tagit över i stort sett hela Riksrevisionens effektivitetsgranskning, själva kärnan i myndighetens verksamhet och sedan januari 2016 har Riksrevisionen anställt 18 personer med ett förflutet på det borgerliga regeringskansliet. De flesta har fått höga positioner som enhetschefer, ämnessakkunniga och revisionsdirektörer.   Detta måste innefatta  mutbrott eller i vart fall tjänstefel. Åtal mot riksrevisor finns reglerat i

Tilläggsbestämmelser till Riksdagsordningen

4.6.1

Konstitutionsutskottet ska bereda ärenden om

1. lagstiftning i konstitutionella …

5. Riksrevisionen, såvitt avser val av riksrevisor, skiljande

av riksrevisor från uppdraget och åtal mot riksrevisor…

Men frågan om tagande av muta bör också utredas av allmän åklagare såvitt avser de som fått tjänster och uppenbarligen måste ha förstått att tillsättningen och lönesättningen skett p.g.a. av deras relation med Ackum.


Tidigare riksrevisor Jan Landahl ger råd att förebygga korruption!

Det må tilläggas att tidigare riksrevisor Jan Landahl skrivit rapporter om hur myndigheter skall motverka korruption. Han har också skrivit på DN debatt Myndigheter måste arbeta systematiskt med förebyggande åtgärder mot korruption. Det måste därför finnas ett tydligt krav på de största myndigheterna att värdera riskerna för korruption.  De nya riksrevisorerna borde få en gratis kopia av hans texter.

 



Det kommer aldrig att hända. I Sverige uppvisas alltid en enorm flathet mot uppenbar korruption när det gäller offentliga instititutioner och det är personer med tidigare politisk bakgrund som är föremål för denna.


Bo Widegren: Jag vet inte vad du åsyftar mer än att ge Sverige en rundpall. Nu rörde ju detta något där allt preciserats av DN och i jämförelse med det är ditt allmänna tyckande mindre intressant.
Möjligt att du misstolkade mig men vad jag menar är att detta ärende inte kommer leda och till att någon fälls i allmän domstol vilket borde vara det rimliga. Antagligen slutar det med att KU ger någon form av meningslös reprimand och så stannar det vid detta.


Bo Widegren: Ok jag har i alla fall anmält saken till Riksåklagarens särskilda enhet mot korruption
Vem vaktar väktarna? En klassisk frågeställning som visar på att det ytterst handlar om att vi i en demokrati ger de direktvalda ledamöterna till riksdag och fullmäktigeförsamlingar vårt förtroende att företräda oss mellan de allmänna valen. I en demokrati måste således alltid revisorerna vara underställda riksdag och fullmäktigeförsamlingar.
Jag har under 15 år varit kommunrevisor och som sådan haft, tillsammans med övriga revisorer i kommunen, ansvaret för att granska verkställighet av fullmäktiges beslut. Till vår hjälp hade vi sakkunniga biträde som utförde de granskningar vi fattat beslut om och sedan användes till underlag för prövning av ansvarsfriheten. Denna modell lär vara unik och har starkt ifrågasatts av bl.a Inga Britt Ahlenius, men jag menar att vår kommunala modell fungerar bra. Jag tycker därför att riksdagen borde ha ett liknande system som den kommunala revisionen.


Bo Widegren: Tänkvärt!
Precis som jag förutspådde vågade inte KU göra någonting eftersom de berörda personerna har partipolitiska kopplingar.


Bo Widegren: OK, jag är arg men erkänner att du hade bättre fingertoppskänsla

Varför avväpnades JO på 70-talet genom begränsningen
av tjänstefel till myndighetsutövning? Varför förutsätter
KU att inget brott begåtts? Utan att gå via åklagare.
Vi behöver en ny korruptionslag. Fifflande med tjänste-
tillsättningar (även vid högskolorna) ska vara straff-
belagt. Ge JO tillbaka huggtänderna!


Bo Widegren: Bra frågor och slutsats!


Nya kommentarer kan ej göras för detta blogginlägg!