Öppenhet, professionalism och oberoende – Riksrevisionens tre grundpelare skändligen åsidosatta av de 3 riksrevisorerna som alla varit borgerliga politiker! Margareta Åberg,
f.d. kammarrättspresident och tidigare rättssakkunnig i regeringen Bildt. Susanne Ackum har varit
statssekreterare hos Anders Borg och chef för Finansdepartementets ekonomiska
avdelning och tidigare talesperson för Moderaterna i ekonomiska frågor. Ulf Bengtson har tidigare varit Finansdepartementets budgetchef, Generaldirektör för Försvarsmakten, Generaldirektör för Arbetsgivarverket, samtliga förordnanden under regeringen Reinfeldt. Istället har riksrevisionskulturen i stället kommit att präglas av vänskapsband och informella beslutsvägar som enligt flera anställda hotar hela granskningens oberoende. Revisorerna ville ha sina egna borgerliga vänner i revisionen Susanne Ackums tidigare arbetskamrater från
regeringskansliet har tagit över i stort sett hela Riksrevisionens
effektivitetsgranskning, själva kärnan i myndighetens verksamhet. Genom mejl och telefonloggar har DN
kunnat kartlägga
hur Susanne Ackum har detaljstyrt rekryteringarna. Det har skett med
skräddarsydda platsannonser, rekordhöga löner och genom att köra över de egna
rekryteringsexperterna. Tidigare kollegan Daniel
Sunesson har blivit chef för en ny enhet på Riksrevisionen, som ska ansvara
för Anställda på riksrevisionen är upprörda och facket protesterar Många är upprörda över hur rekryteringarna gått till. Sedan
årsskiftet har 35 personer slutat, flera av dem som en direkt följd av
missnöjet på Riksrevisionen. Ytterligare ett 30-tal har tagit tjänstledigt. Den
tidigare granskningschefen har lämnat sitt uppdrag. HR-chefen,
Även Riksrevisonens administrativa chef Margareta Åberg insyltad När en anställd på regeringskansliet rekryterades till det
fasta heltidsjobbet som planeringssamordnare åt riksrevisor Margareta Åberg
avslöjar flera mejl hur Margareta Åberg
möter personen på en restaurang för att diskutera anställningen, flera dagar
innan tjänsten ens utlysts. När personen sedan formellt söker jobbet efter att
det utannonserats blir det tydligt att utgången redan DN sammanfattar sin grankning : 1.
Påverkade
granskning. Riksrevisor Ulf Bengtsson har lagt sig i en revisionsgranskning
av ett beslut som han själv varit delaktig i. Han gav sitt uttryckliga stöd
till en landshövding som granskades av Riksrevisionen. En av Riksrevisionens
högsta chefer hade egen sms-kontakt med den granskade landshövdingen och lovade
att hjälpa henne. Riksrevisorerna kan ha 2.
Utomstående fick påverka. Ackum
har låtit personer utanför Riksrevisionen, bland annat på regeringskansliet, ta
del av och påverka pågående granskningar. Åtminstone en granskning har lagts
ned efter att Susanne Ackum diskuterat den med en tjänsteman på
regeringskansliet. Även Ackums sambo har fått läsa internt
arbetsmaterial och komma med synpunkter på dokument som ännu inte publicerats.
Riksrevisionens chefsekonom är en 3. Gav bort jobb. Riksrevisorerna har lovat bort jobb innan de utlysts. Mejlen avslöjar hur Ackum ger bort tjänster innan en regelriktig rekryteringsprocess ens har börjat. Även Margareta Åbergs assistent lovades tjänsten innan den utannonserades. 4. Flera av dem som rekryterats kommer från regeringskansliet och ska leda revisionsgranskningar av politik som de själva varit med om att genomföra. 5. De som rekryterats av Ackum får i snitt 6 500 kr mer än sina kollegor på motsvarande positioner. Hennes närmaste man får 114 000 kr. 6. Varnades av myndighetschef. Chefen för myndigheten Revisorsnämnden varnade Riksrevisionen för DN:s granskning. DN hade kontaktat honom för att få experthjälp i att bedöma opublicerade uppgifter. 7. Granskningar lades ned. Riksrevisorerna har lagt ned ovanligt många granskningar. De avbrutna revisionsuppdragen har tagit 19 000 arbetstimmar i anspråk, till en kostnad av närmare tio miljoner kronor. 8. Biståndspengar till chefspension. En tredjedel av Riksrevisionens biståndsanslag på 40 miljoner kronor gick under 2015 till administrativa kostnader på huvudkontoret. Pengarna har bland annat gått till chefspensioner. Riksrevisor, som gjort sig skyldig till tjänstefel, försvarar sin sjuka sak! ”I allt jag gjort som
riksrevisor har jag haft ett yttersta syfte: att vässa och stärka
Riksrevisionen http://www.dn.se/debatt/riksrevisionens-kompetens-maste-fortsatta-att-starkas/
som granskare och främjare av den
offentliga verksamheten”. Man frågar varför hon då bara letat bland tidigare
kolleger i den borgerliga regeringen och bland personliga vänner? Även för henne har detta när det avslöjats ju
framstått som så allvarlig att hon genast begärt sitt avsked. DN menar att riksrevisionen
måste reformeras utan att närmare ange vad man menar .
Anders Sundell, Kompisrekryteringar kan ge mer byråkrati .
Linnea Sedenmark , AB, Alla borde avgå! Jan Erik
Larsson, SvD Hur blev det så här?
Expressens ledaravdelning skriver Fler måste få sparken efter skandalerna . KUs granskning borde rimligen utmynna i åtal för korruption och allmän åklagare borde utreda de som tagit tjänster för tagande av muta. Tidigare JO hans-Gunnar Axberger skall granska förfarandet av de tre riksrevisorerna och avge utredning senast 31 oktober Eva Stenberg på DN skriver att Det rätta namnet på riksrevisionens agerande är korruption . Riksrevisorer har utnyttjat sin ställning för att uppnå otillbörlig fördel för personer som hen känner. Oberoendetär hotat och de lagt sig i ärenden där man tidigare själv deltagit. En rad personer har petats eller lämnat sina uppdrag i protest. Verksamheten har i stället kommit att präglas av vänskapsband och informella beslutsvägar som enligt flera anställda hotar hela granskningens oberoende. Ackums tidigare arbetskamrater från regeringskansliet har tagit över i stort sett hela Riksrevisionens effektivitetsgranskning, själva kärnan i myndighetens verksamhet och sedan januari 2016 har Riksrevisionen anställt 18 personer med ett förflutet på det borgerliga regeringskansliet. De flesta har fått höga positioner som enhetschefer, ämnessakkunniga och revisionsdirektörer. Detta måste innefatta mutbrott eller i vart fall tjänstefel. Åtal mot riksrevisor finns reglerat i Tilläggsbestämmelser till Riksdagsordningen 4.6.1 Konstitutionsutskottet ska bereda ärenden om 1. lagstiftning i konstitutionella … 5. Riksrevisionen, såvitt avser val av riksrevisor, skiljande av riksrevisor från uppdraget och åtal mot riksrevisor… Men frågan om tagande av muta bör också utredas av allmän åklagare såvitt avser de som fått tjänster och uppenbarligen måste ha förstått att tillsättningen och lönesättningen skett p.g.a. av deras relation med Ackum. Tidigare riksrevisor Jan Landahl ger råd att förebygga korruption! Det må tilläggas att tidigare riksrevisor Jan Landahl skrivit rapporter om hur myndigheter skall motverka korruption. Han har också skrivit på DN debatt Myndigheter måste arbeta systematiskt med förebyggande åtgärder mot korruption. Det måste därför finnas ett tydligt krav på de största myndigheterna att värdera riskerna för korruption. De nya riksrevisorerna borde få en gratis kopia av hans texter.
2016-08-05, 13:03 Permalink
Andra bloggar om: Riksrevisionen Korruption Mutor Tagande av muta åtal Konstitutionsutskottet Vänskapskorruption Bo widegren
Det kommer aldrig att hända. I Sverige uppvisas alltid en enorm flathet mot uppenbar korruption när det gäller offentliga instititutioner och det är personer med tidigare politisk bakgrund som är föremål för denna.
Bo Widegren: Jag vet inte vad du åsyftar mer än att ge Sverige en rundpall. Nu rörde ju detta något där allt preciserats av DN och i jämförelse med det är ditt allmänna tyckande mindre intressant.
Möjligt att du misstolkade mig men vad jag menar är att detta ärende inte kommer leda och till att någon fälls i allmän domstol vilket borde vara det rimliga. Antagligen slutar det med att KU ger någon form av meningslös reprimand och så stannar det vid detta.
Bo Widegren: Ok jag har i alla fall anmält saken till Riksåklagarens särskilda enhet mot korruption
Vem vaktar väktarna? En klassisk frågeställning som visar på att det ytterst handlar om att vi i en demokrati ger de direktvalda ledamöterna till riksdag och fullmäktigeförsamlingar vårt förtroende att företräda oss mellan de allmänna valen. I en demokrati måste således alltid revisorerna vara underställda riksdag och fullmäktigeförsamlingar.
Jag har under 15 år varit kommunrevisor och som sådan haft, tillsammans med övriga revisorer i kommunen, ansvaret för att granska verkställighet av fullmäktiges beslut. Till vår hjälp hade vi sakkunniga biträde som utförde de granskningar vi fattat beslut om och sedan användes till underlag för prövning av ansvarsfriheten. Denna modell lär vara unik och har starkt ifrågasatts av bl.a Inga Britt Ahlenius, men jag menar att vår kommunala modell fungerar bra. Jag tycker därför att riksdagen borde ha ett liknande system som den kommunala revisionen. Bo Widegren: Tänkvärt!
Precis som jag förutspådde vågade inte KU göra någonting eftersom de berörda personerna har partipolitiska kopplingar.
Bo Widegren: OK, jag är arg men erkänner att du hade bättre fingertoppskänsla
Varför avväpnades JO på 70-talet genom begränsningen av tjänstefel till myndighetsutövning? Varför förutsätter KU att inget brott begåtts? Utan att gå via åklagare. Vi behöver en ny korruptionslag. Fifflande med tjänste- tillsättningar (även vid högskolorna) ska vara straff- belagt. Ge JO tillbaka huggtänderna! Bo Widegren: Bra frågor och slutsats! Nya kommentarer kan ej göras för detta blogginlägg! |