Våldtäkt på sportliga
prestationer: OS i Rio görs om till ett kommersiellt
jippo med VIASAT
OS i Rio invigs och SvT står helt utan direktsändning,
vilket sportchefen Åsa Edlund Jönsson förklarar såsom en historia om OS, Tv och
pengar.
Det kommersiella TV-bolaget VIAPLAY SÄLJER sportpaket för 400-450 kr. Jag önskar än en gång kapitalismen åt helvete
och i vart fall lagstiftning som kringgärdar de penningstinnas våldtäkt på oss
vanliga konsumenter. Vad
fa’en är det för djävla OS-kommitté som anser sig ha rätt att sälja ut
bildrättigheterna till sportprestationer och låta alla idrottare hora för
kapitalisterna. Större evenemang borde förbehållas
mediekanaler alla medborgare
som löst licens har tillgång till. OS-truppen som bolaget profiterar på är ju en svensk OS-trupp inte en VIASAT-trupp.
Olympiska idén
Det gamla grekiska idrottsidealet om samspelet mellan kropp
och själ och blev vikten av fysisk fostran för
utvecklingen av unga människor. Tanken
var också det var av betydelse att anordna internationella idrottstävlingar för
att hindra stridigheter mellan nationerna och skapa fred. I antika Grekland var
det också strängeligen förbjudet med alla krigshandlingar under spelen. ”Målet
för den Olympiska rörelsen är att bidraga till byggandet av en fredlig och
bättre värld genom utbildning av ungdom genom idrott utan diskriminering av
någon och i den olympiska
andan, vilket kräver ömsesidig förståelse med en anda
av vänskap solidaritet och ärligt spel”
Det är nu dessa idéer som säljs ut till
vinststinna bolag istället för
att erbjudas en större publik.
Ingen reklam
Under spelen får inte reklam förekomma på arenorna. De
aktiva
under spelen får inte bära reklam eller exponeras i kommersiella sammanhang.
Den enda reklam som får förekomma är klädtillverkarens logotyp, men även
beträffande denna finns begränsningar för hur mycket den får synas. Under
spelen får deltagande idrottsutövare inte bära symboler
eller framföra budskap
som är politiska, religiösa eller reklam. Svenska olympisk kommittén sa t.o. m. Nej till nagelprotest mot ryska
övergrepp mot HBTQ-personer.
Men
att låta kapitalisterna köpa hela idrottsevenemanget och hela tiden splittra
det med inslag av reklam generar tydligen inte de höga
herrarna, vilka f.ö.
själva till inte ringa del visat sig vara mutkolvar.
Den olympiska elden
Den olympiska elden tänds alltid av solens strålar i
Olympia, Grekland och förs med budkavle till den aktuella OS-arenan. Elden symboliserar
strävan efter
perfektion och kampen för seger, fred och vänskap och grundsatsen att
olympismen står fri
från politik, religion, ras och
språk. Den olympiska rörelsen skall i stället vara autonom. Allt detta vackra tal blir bara floskler när IOK
säljer både den
olympiska idén och deltagarnas prestationer till högstbjudande,
som i sin tur kan tjäna pengar på linshoreriet. I
dagens Rapport meddelades att svenska damlandslaget slagit Sydafrika med 1-0,
men fick alltså inte ens visa rörlig
frekvens av målet.

Skändligt! Vi måste göra revolution mot IOK-girigheten och
sätta kommersialisterna i skamstocken, då de förnedrar olympiska idén!