TRANSLATE WEB PAGE   NÄTVERKSPORTALEN WWW.S-INFO.SE   BLOGGPORTALEN WWW.S-BLOGGAR.SE   FORUMPORTALEN WWW.S-FORUM.SE 

Våldtäkt på sportliga prestationer:  OS i Rio görs om till ett kommersiellt jippo med VIASAT

OS i Rio invigs och SvT står helt utan direktsändning, rtvilket sportchefen Åsa Edlund Jönsson  förklarar såsom en historia om OS, Tv och pengar. Det kommersiella TV-bolaget VIAPLAY SÄLJER sportpaket för 400-450 kr.  Jag önskar än en gång kapitalismen åt helvete och i vart fall lagstiftning som kringgärdar de penningstinnas våldtäkt på oss vanliga konsumenter.  Vad fa’en är det för djävla OS-kommitté som anser sig ha rätt att sälja ut bildrättigheterna till sportprestationer och låta alla idrottare hora för kapitalisterna. Större evenemang borde förbehållaspå mediekanaler alla medborgare som löst licens har tillgång till. OS-truppen som bolaget profiterar på är ju en svensk OS-trupp inte en VIASAT-trupp.


Olympiska idén

Det gamla grekiska idrottsidealet om samspelet mellan kropp och själ och blev vikten av fysisk fostran för åäutvecklingen av unga människor. Tanken var också det var av betydelse att anordna internationella idrottstävlingar för att hindra stridigheter mellan nationerna och skapa fred. I antika Grekland var det också strängeligen förbjudet med alla krigshandlingar under spelen. ”Målet för den Olympiska rörelsen är att bidraga till byggandet av en fredlig och bättre värld genom utbildning av ungdom genom idrott utan diskriminering av någon och i den olympiska fdandan, vilket kräver ömsesidig förståelse med en anda av vänskap solidaritet och ärligt spel”  Det är nu dessa idéer som säljs ut till vgvinststinna bolag istället för att erbjudas en större publik.


Ingen reklam

Under spelen får inte reklam förekomma på arenorna. De asaktiva under spelen får inte bära reklam eller exponeras i kommersiella sammanhang. Den enda reklam som får förekomma är klädtillverkarens logotyp, men även beträffande denna finns begränsningar för hur mycket den får synas. Under spelen får deltagande idrottsutövare inte bära symboler rfeller framföra budskap som är politiska, religiösa eller reklam. Svenska olympisk kommittén sa  t.o. m. Nej till nagelprotest mot ryska övergrepp mot HBTQ-personer. Men att låta kapitalisterna köpa hela idrottsevenemanget och hela tiden splittra det med inslag av reklam generar tydligen inte de höga oiherrarna, vilka f.ö. själva till inte ringa del visat sig vara mutkolvar.


Den olympiska elden

Den olympiska elden tänds alltid av solens strålar i Olympia, Grekland och förs med budkavle till den aktuella OS-arenan. Elden symboliserar strävan efter opåperfektion och kampen för seger, fred och vänskap och grundsatsen  att  olympismen  står  fri  från  politik, religion, ras och språk. Den  olympiska  rörelsen skall i stället vara  autonom.   Allt detta vackra tal blir bara floskler när IOK säljer både den mnolympiska idén och deltagarnas prestationer till högstbjudande, som i sin tur kan tjäna pengar på linshoreriet. I dagens Rapport meddelades att svenska damlandslaget slagit Sydafrika med 1-0, men fick alltså inte ens visa rörlig frekvens av målet.

ok

Skändligt! Vi måste göra revolution mot IOK-girigheten och sätta kommersialisterna i skamstocken, då de förnedrar olympiska idén!

 





Nya kommentarer kan ej göras för detta blogginlägg!