TRANSLATE WEB PAGE   NÄTVERKSPORTALEN WWW.S-INFO.SE   BLOGGPORTALEN WWW.S-BLOGGAR.SE   FORUMPORTALEN WWW.S-FORUM.SE 

Vi ber om ursäkt

för en felaktig fråga, men Israel kan vägra ta emot vår utrikesminister trots att vi följt vår övertygelse 
att erkänna Palestina, så blev tonen mycket hård och oförsonlig. I Sveriges radio intervjuades Israels ambassadör Isaac Bachman i Studio Ett. Han resonerade om orsakerna till den växande antisemitismen, men fick en olycklig fråga ”Har judarna själva yunågot ansvar för den växande antisemitismen som vi nu ser?” . Detta har väckt berättigad upprördhet och föranlett en ursäkt. Willy Silberstein skriver på Svenska kommitten mot antisemitism Om grumliga tankar om antisemitism . Silberstein skriver bl.a. att föreställningen om antisemitismen som i någon mening självförvållad tyvärr inte är ovanlig och diskuterades bl.a. när det gällde nazismen. Han menar att sätten att söka en rationalitet, ett slags berättigande eller begriplighet i antisemitismen skiftar över tid. I dag är det framför allt Israels politik och judars förhållningssätt till Israel som i denna typ av argumentation åberopas som orsak eller åtminstone                zxdelförklaring till hat, våld och terror mot judar därför att de är judar…Israels politik orsakar inte antisemitism, men den kan aktivera och göda existerande fördomar och fientlighet mot judar, den kan exploateras för att befrämja judehat och för att legitimera hatet som politisk kritik. Helene Lööw  är inne på samma tankegång: (Israel-Palestina)-konflikten skapar inte antisemitism, den aktiverar en redan existerande antisemitism och gör den synlig i offentligheten. Den är inte orsaken till antisemitismen och denna kommer inte att upphöra om konflikten skulle lösas, den är uråldrig och ofantligt lätt att aktivera.


Är Israelhat antisemitism? Är judiska israelers arabhat islamofobi?
Enligt mitt sätt att tänka så försätter oss både Silbersteins och Lööws resonemang i en enda lösning att hårt motarbeta fördomar, ett nog så viktigt projekt. Resonemanget gäller naturligtvis för antisemitism med nazistiska rötter, varvid man hatar judar just därför att man har fördomar om judar. Men om fgantisemitismen – eller som jag föredrar att kalla det israelhatet – har en annan grund än föreställningar om judar, nämligen att man själv upplevt förtryck och våld eller får upprepade meddelanden och bilder om sådant från släkt och vänner. Hur är det då? Och detta också om man tar upp nazistiska symboler för att formulera sitt israelhat? Jag menar att detta är något annat än det Silbersteins kommitté talar om.


Hatet har ju i detta fall en konkret grund, nämligen egen smärta.
Detta därför att israelhatet i detta fall har en konkret grund nämligen egen smärta - till skillnad från nazisterna som bygger ersin antisemitism på rena fördomar och fantasier. Nå, är det     väsentligt att göra av mig antydd distinktion? Ja, jag tycker det, ty i ena fallet gäller det bearbetning av fördomar och straff för hets mot folkgrupp. När det gäller israelhatet gäller det samtal om vad som gäller i Sverige och                    överbryggande av motsättningar mellan israeler och judar i Sverige, ja kanske rent av samarbete mellan de olika religionerna för att motarbeta fördomar i det svenska samhället. Motsvarigheter till detta israelhat möter journalister i Jerusalem, där tillfrågade exponerar en stark avsky för araber . Frågeställningen har belysts intressant av sociologen Peter Ullrich på SKMAs hemsida Antisemitism, antisionism och kritk av Israel...


Israelhatet
I intervjun med ambassadör Backman formulerades frågorna dumt och det gav honom chansen att smita från det faktum att israelhat har en faktisk grund i palestiniers upplevelser av
hj• Avspärrningen och militära insatser i Gaza
• Annekteringen av ca 40 % av Västbanken genom olagliga bosättningar och militärt styre över befolkningen
• Den etniska rensningen i östra Jerusalem
• Den andrahands-status som gäller för araber som är israeliska medborgare
Jag menar att det hat som är svar på kränkningar och emanerar från detta är av annat slag än ”nazistisk” antisemitism. Själv känner jag inget sådant hat men jag har från att ha varit ivrig Israelvän blivit en kritiker.


Vilar det ändå ett ansvar på judar och muslimer?
Varken judar eller muslimer har naturligtvis något ansvar för förföljelse mot dem.  Men har de kanske något ansvar att klargöra.  Göran Rosenberg skriver i Expressen Det vilar ett ansvar på judar och muslimer. När det gäller den terroristiska tolkning av islam som går under namnet jihadism, när en ideologi eller religion alltså uttryckligen åberopas till stöd för våld och terror vilar ett särskilt ansvar på dem som anser sig företräda helt andra tolkningar av samma ideologi eller religion att förhålla sig till det som görs i deras namn… På Europas muslimer vilar följaktligen ett särskilt ansvar att ta itu med den jihadistiska    öädraksådden i de egna leden. Imamer har vid den pågående kongressen i USA för att motverka radikalisering sagt att muslimer kan inte ta ansvar för terroristdåd eller IS, men vi har ett ansvar att motverka den dödskultur som är grunden. När det gäller judar säger Göran Rosenberg: ”På Europas judar vilar ett särskilt ansvar att ta itu med en världsbild som vill undergräva deras existensmöjligheter i Europa” Vad han menar med det är diffust. Det är onekligen problematiskt när samma flagga som förekommer på israeliska stridsvagnar i angrepp på Gaza används av judar vid demonstration. Även andra av Israels statssymboler används i judars verksamhet i Sverige. Men vad är det för ”världsbild” Göran Rosenberg syftar på. Och varför är diskussion i denna sak så känslig?



Läs Koranen innan du uttalar dig!


Bo Widegren: Jag har varken läst Bibeln eller Koranen och förstår inte vad det skulle tillföra. I Sverige gäller civil lag framför det som religion må påbjuda. Vidare gäller det ju att försöka bygga mentala bryggor här bland människor i Sverige.


Nya kommentarer kan ej göras för detta blogginlägg!