Övergivandets pedagogik Undermåliga förhållanden ger god vinst till privata skolägare För ett år sedan levererade Skolinspektionen förödande kritik. Granskningen rörde nio av JB-koncernens gymnasieskolor och i Jönköping ansågs problemen vara särskilt allvarliga. Studieresultaten var usla och det mesta av det som borde utmärka en bra skola saknades: bibliotek, systematiskt kvalitetsarbete, trygghet och studiero. Att både lärare och elever sedan dess har flytt är inte märkligt. När JB:s gymnasium i Jönköping läggs ned är det därför snarast ett gott tecken.. Det bedrövliga är att elever som trodde att de valt en bra skola får betala priset för ett pedagogiskt misslyckande. Jo just det i dag så lägger man ned och ställer 10.500 skolelever utan undervisning. Och vem är skyldig att genast se till att skolgången fungerar när privata ägare inte längre anser sig ha tillräckligt stora vinster på skolorna?
Nu hör det till saken att DN är en borgerlig tidning och Annika Ström Melin, liksom övriga på ledaravdelningen visserligen kallar sig liberala men egentligen är nyliberala i meningen att allt annat än offentlig verksamhet är bättre. Därför skriver Annika Ström Melin också i samma ledare: ”... övergivandets pedagogik utmärker inte enbart friskolor. I dag finns säkert Kunskapsskolor som fungerar väl och kommunala skolor som låter eleverna ägna sig åt eviga projektarbeten. Med bra ledning och skickliga lärare spelar det mindre roll vad skolan kallas”. Men är det verkligen sant? I Ström Melins egen text antyddes ju att vinsten spelade en avgörande roll för ägaren och att pedagogiken styrdes av detta och alltså kunde kallas luftslott. Ovanför på ledarsidan utvecklarLena Andersson ett intelligent resonemang om att helt fria valmöjligheter när det gäller välfärd stämmer illa: Ur ett visst perspektiv ser välfärdsstaten god och rationell ut. Men den passar lika illa med individrättigheter som grönsallad med svensk husmanskost. Med förtydligandet: Individrättigheter i klassisk upplysningsmening kan bara betyda rätten att slippa, inte rätten att få. Annars upphäver de sig själva.
Det som många redan insett, nämligen att valfriheten geografiskt i skolan leder till segregation och ojämlika inlärningsförhållanden och att det generellt blir en sämre skola för de elever som har svagare studiebakgrund utvecklar alltså Lena Andersson utifrån ett mer principiellt sätt: I den enhetliga stora välfärdsstaten gick det som bekant inte att välja – och det var ingen slump. Saker ligger inneboende i fenomenen. Individrättigheter hör ihop med val och oberoende. Det i sin tur hänger samman med att man själv bekostar sina val. Den kollektiva välfärdsstaten kommer ur ett annat tänkande om människan och samhället. Den bygger till sin natur inte på individrättigheter,
Att Annika Ström Melin bara ser till egna och vänners barns erfarenheter och inte vill göra Jan Björklund ansvarig för systemets kollaps är kanske naturligt med hennes nyliberalt borgerliga bakgrund. Men att hon trots att hon ser privatsystemets sammanbrott på lösa boliner söker kasta över kritiken även på kommunala skolor är faktiskt i grunden ohederligt. T.o.m. Anna Dahlberg i Expressen skriver: ... det går inte att blunda för att den svenska marknadsmodellen har dragits till sin extrem. De senaste 20 åren, sedan detta skolexperiment infördes, har kantats av brant fallande resultat. Skillnaden mellan bra och dåliga skolor har fördubblats och segregationen är numera i nivå med USA:s. Björn Elmbrandt skriver klokt på Dagens Arena att
vi bevittnar den svenska skolans kollaps. Alla har vetat att elevunderlaget i Sverige krymper med 80 000 platser fram till 2016. Ändå har 74 nya friskolor startats de senaste tre åren. Nu får eleverna ta smällen för att den fria dragningsrätten av skattemedel på skolområdet satts före samhällsintresset. Runt om i Sverige får de unga över en natt veta att deras friskola ska läggas ner därför att den har för få elever. John Bauer läggs ned och Karlstads Idrottsgymnasium har ägaren försatt i konkurs, trots att ägarna tjänat miljoner.
Överenskommelsen över blockgränsen i friskolekommittén kom för sent. Men den är ändå ett exempel på klassisk socialdemokratisk vilja att ta ansvar. Men priset blir högt, om partiet görs medansvarigt för den kollaps den svenska skolan genomgår som främst bär Jan Björklunds signatur? Men som Björn Elmbrandt säger så behöver det inte bli så. Vänsterpartiet står ju klart utanför och har sagt nej till alla vinster – kanske är det en god grund för att tilldelas undervisningdepartementet i en kommande vänsterregering, om jag
2013-06-01, 18:34 Permalink
Andra bloggar om: Socialdemokrati Skolam Jan björklund Medläggningar Dålig undervisning. orivatskolor Bo widegren Nya kommentarer kan ej göras för detta blogginlägg! |