Jasenko Selimovic: Hur man sticker kniven i ryggen på en vän.
REVA-projektet Bästa Beatrice Ask, inleder författaren Jonas Hassen Khemiri ett brev till justitieministern med förslaget att de skall byta skinn och erfarenheter. Anledningen är det omstridda projektet Reva, det rättssäkra och effektiva verkställighetsarbetet. Poliser började söka igenom köpcentrum och stod utanför kliniker som hjälpte papperslösa och familjer med svenskfödda barn utvisades till länder som barnen aldrig hade besökt och svenska medborgare tvingades bevisa sin tillhörighet med sina pass och en viss justitieminister förklarade att det inte handlade om rasprofilering utan om ”personliga upplevelser”. Det är en gripande personlig skildring som Jonas formulerar i sitt brev till justitieministern.
Bevare mig för mina vänner... (särskilt om de är folkpartister) Folkpartiet har en tradition att vara korkat rätframma eller släta över motsättningar. Invandrarministern Birgit Friggebo konstaterade offentligt: "Uppenbarligen finns någon tradition eller någonting annat som gör att kosovoalbaner är mer benägna att snatta och stjäla cyklar och tvätt". Senare när lasermannens framfart väckte upprörda känslor åkte Bildt och Friggebo till Rinkeby och mötte oroliga invandrare. Mötet spårade ur. Friggebos föreslog då i högtalaren: ”Nu tycker jag att vi tar varandra i händerna och tillsammans sjunger ’We Shall Overcome’”. Med ett ord: pinsamt! Nu mobiliserar Högerregeringen Bosnienfödde statssekreteraren i arbetsmarknadsdepartementet Jasenko Selimović för att bemöta brevet från författaren Jonas Hassen Khemiri. Smart drag. Inledningen ”Jonas, min vän” har samma klang som ”judaskyss” eller fångas av den mackedonska konungen Antigonus suck ”Gud, bevare mig för mina vänner, med mina fiender reder jag mig själv”. Vad jag talar om är statssekreterare Selimović brev ”Jonas, min vän” .
Är det fel att beskriva egenupplevelse av förtryck? Jonas Hassen Khemiri skildrar litterärt gripande hur han upplever det är att bedömas utifrån sitt utseende och ständigt utsättas för kontroll samt hur detta inverkar på en persons självkänsla. Han erbjuder Beatrice Ask och läsaren att byta skinn med honom och följa med ut i det Svenska samhället och själv uppleva hur det känns att bli diskriminerad. Det är en engagerande text som gör att läsaren förstår. Redan på ett par dagar har texten på DN lästs mer än
500 000 gånger – ett absolut rekord . Kvinnor kan på motsvarande sätt berätta om detta att ständigt bli sedd över axeln av patriarkala skäl. Själv kan jag som homosexuell redogöra för liknande reaktioner när min läggning blir uppenbarad och egenupplevelse av förtryck, även om min homosexualitet inte syns utanpå. Det finns fler som på olika sätt upplever en fördomsfull omvärld. Vissa delar av detta förtryck fångas upp av samhällsstatistik om arbetslöshet, könsmässiga löneskillnader överepresentation bland självmords- eller brottsofferstatistik. Att mesa bort detta är korkat Friggebosk ”overcome”.
Jasenko måste lära sig skillnaden på att påstå att Sverige är rasistiskt och att påtala rasisim i samhället Det är som om Jasenko Selimović inte kan hålla två saker i luften på en gång. I en intervju i DN säger han att ”det finns något farligt i att säga att hela samhället är rasistiskt , för då är det meningslöst att jaga människor som är främlingsfientliga och diskriminerar... Min avsikt med texten var att nyansera en debatt som pågår i Sverige och att peka på den diskriminering som finns som måste bekämpas”. Hoppsan! Det märkliga är att ingen inte ens Jasenkos ”gode vän” har sagt att hela svenska samhället är rasistiskt, utan han har pekat på självupplevd särbehandling i syfte att stävja, bl.a. ”det REVA-system som står upp i halsen” på Jasenko själv. Jasenko pratar om att man gör sig till offer och övertolkar olika yttringar från andra i samhället. Detta är kvalificerat – om man så vill folkpartistiskt – skitprat, typ vad Birgit Friggebo åstadkom med sitt ”we shall overcome”. En slags konstig gosighet: Nej, men det kan du väl inte mena – nu pratar vi om hur bra vi är.
Även om man påtalar rasism, könsdiskriminering och homofobi kan man hålla med om att vi lever i ett förhållandevis bra och generöst samhälle Däremot håller jag med Jasenko att man inte skall överdriva och dra paralleller med polis- och diktaturstater. Men det har heller inte skett. Jag har exempelvis upplevt både att bli kallad bögdjävel och diskriminering på min arbetsplats, men det hindrar naturligtvis inte att jag känner tacksamhet att jag i dag är gift precis som mina heterosexuella syskon - även om jag och min man fick vänta i 27 år på detta. Och dessutom att vi har fina grannar som aldrig visat behov att avstånd, tvärtom. Det är faktiskt besynnerligt att Jasenko, som är teaterman och hanterar språket, inte tycks ha lärt sig skillnaden på att påstå att Sverige är rasistiskt och att påtala utslag av rasism i samhället. Eller är det ett diskussionsmässigt skamgrepp för att förvirra diskussionen. Visst det svenska samhället är inte rasistiskt, kvinnoföraktande eller homofobt, men det finns sådana tendenser som var och en borde reagera kraftfullt emot. Det är tänkvärt att det är faktiskt lika sårande när någon beter sig fördomsfullt utan ha rasistisk avsikt och därmed värt att uppmärksamma. Vidare är det både sårande och märkligt när en politiskt ansvarig går ut och slätar över när någon påtalar dylika missförhållanden. Man undrar hur är det med medvetenheten hos de styrande.
Vi som tycker att Jasenko har fel har ”misstolkat honom” I den ovannämnda intervjun garanterar Jasenko Selimović sista ordet för sig själv: ”de som inte håller med har valt att misstolka texten” eller ”gör en medveten illtolkning av det som står”. Detta som jag skriver nu är alltså en ”medveten illtolkning” av Jasenko eftersom jag inte förstått att han haft ett vällovligt syfte att motverka fördomar och rasism. Att ens yppa misstanken att han blivit framskickad för att klara ut en situation som var besvärlig för justitieministern är naturligtvis bara grundlös elakhet. Man skall nog ha gått på Dramatiska institutet för att få detta att gå ihop. Och det har ju inte jag, Men Jasenko Selimović, om du fortfarande vill vara vän med oss "offer för fördomar" kanske du i alla fall vill titta på statistiken och göra något åt de skrämmmande arbetslöshetssiffrorna för bl.a. utlandsfödda, de lägre kvinnolönerna, REVA och andra förvaltningsmässiga strukturer som verkar diskriminerande.
DNs Helmersson skräder inte orden: "misstolkar" du Selemovics teser är du en "gläfsande sekterist"
DNs Erik Helmersson, som haft nära till källorna skriver om intolerans från de de toleranta och missförstår precis som Jasenko Selimović avsiktligt debatten: Khemiri anser att Sverige är genomsyrat av rasism, Selimovic ifrågasätter det. Därigenom blir hans argument därefter och som vanligt är det i Helmerssons värld ”vänsterdebattörer” som bär sig illa åt och frossar i sarkasmer, ettrigt medvetet missförstår, refererar falskt, feltolkar... och Helmersson måste vara Frigebo-fan han också: Att de två texterna ...skulle kunna vara varandras komplement...finns inte en... enda öppning för tanken att Jasenko Selimovics ärende är gott. Hur kan människor, frågar Helmersson, som pläderar för tolerans visa sig vara så fundamentalt intoleranta? Med språkbruket hos denna nyansernas mästare är jag en ”gläfsande sekterist”, då jag menar att visserligen kan de två texterna läsas parallellt, men Selimovics text försöker genom sin språkliga utformning uppenbarligen utgöra en våt filt att läggas över brevet till Beatice Ask. Alltså ett kvalöificerat skamgrepp, vilket Helmersson naturligtvis förbigår. Och som summering så måste man på Helmerssons bröst fästa medaljen med texten för visad tolerans och saklig nyansering av debatten.
Jasenko Selimovic är en del av samhällets elitskikt. Är det konstigt om hans åsikter är helt stolliga för de flesta av oss?
Bo Widegren: Tack för kommentaren. Det gäller ju att hela tiden se till vems syfte tjänar en skribent med sitt alster. Det är verkligen inte svårt att se i fallet Selimovic.
Kommentar av Henning Bask - 30 mars 12:11, 2013
Jonas brev till Beatrice Ask är bland det mest gripande jag läst på åratal. Det går genom märg och ben.
"Som man blir klädd blir man hädd" heter ett gammalt talesätt. När min kassa var skral för ett antal år sedan åkte jag omkring i en begagnad Volvo 142 med rostfläckar. Vid upprepade tillfällen blev jag stoppad av polisen bara för att visa upp mitt körkort. Sedan jag fick ekonomiska möjligheter att byta upp mig till en blänkande ny Mitsubishi upphörde polisens kontroller som genom ett trollslag. Finns det något samband med bilens skick?
En bevisligen mycket lindrig och roande form av diskriminering till skillnad mot den förödmjukande behandling Jonas utsatts - och utsätts för - men som kan ge ytterligare relief åt hur primitiv all diskriminering är. Detta oavsett om den är rasistisk eller föranledd av andra orsaker.
Vad Jasenko vill ha sagt är att det inte är så illa ment med diskrimineringen i Sverige, det bara råkar bli så ibland. För den som i likhet med Jonas utsatts för den gång på gång är det ren personförföljelse.
Eftersom min fru kommer från Ryssland händer det av och till att jag besöker detta land. Jag har ännu aldrig avkrävts någon legitimation trots att jag vid två tillfällen filmat olämpliga objekt. Ena gången var det närbilder på Ljubljanka och den andra gången blev jag inkallad till förhör för filmning av marknadsstånd. Men ingen gång avkrävdes jag legitimation och inte ens filmen i kameran beslagtogs. Däremot är polisen strängt sysselsatt med ständiga ID-kontroller i tunnelbanan och annorstädes av personer med kaukasiska eller centralasiatiska utseenden. Själv ser jag klart västerländsk ut vilket torde förklara skillnaden i behandling.
Diskrimineringen av människor på grund av ras och etnicitet tar sig många olika uttryck. Jag såg häromkvällen ett program på Kunskapskanalen där en färgad professor från USA berättade hur icke-vita (dit räknas även s k latinos) diskrimineras i banker när de ska låna pengar. Om lån överhuvud taget beviljas blir det oftast till högre räntor än för vita oavsett den sökandes inkomst. Diskrimineringen tar sig även uttryck i vilka som accepteras som husköpare i vissa områden osv osv. Vi ska nu inte tala om hur arbetsmarknaden fungerar "over there".
Men det som sker i utlandet ursäktar sannerligen inte hur vi bär oss åt här hemma. Psykiskt sjuka accepteras inte som hyresgäster i vissa kommunala bostadsbolag eftersom de anses olämpliga och/eller farliga oaktat belägg saknas. Detta har jag vid mer än ett tllfälle varit med om när jag företrätt människor i min egenskap av god man. Vi har all anledning att sopa rent framför vår egen dörr innan vi tar till brösttoner om hur det är annorstädes.
Gräv där du står heter det. Och skulle det vara så att saker och ting bara råkar hända är det ju ännu värre för då frånsäger man sig allt ansvar för vad som verkligen händer.
Bo Widegren: Henning jag håller med dig på alla punkter bara ett tillägg: när du grävt frasm något berätta om det i blogg, artiklar eller på möten. Alla m¨åste få veta så att man förstår.
Kommentar av Håkan Jonsson - 30 mars 16:35, 2013
Hej, din huvudpoäng är att "Jasenko måste lära sig skillnaden på att påstå att Sverige är rasistiskt och att påtala rasism i samhället", och att han "inte kan hålla två saker i luften på en gång". Men hur tolkar du då Jonas Hassen Khemiris slutpoäng i sin artikel, att "strukturerna kommer inte att försvinna bara för att vi röstar bort Reva, Reva är en logisk förlängning av det konstanta lågintensiva förtrycket" och att "ingen gör något (...) för vi är en del av denna helhet, denna samhällskropp, detta vi"? Jag läser det som att han just hävdar att rasismen är så genomsyrande i strukturen att en lagändring eller en enskild persons attityd är meningslösa. Det var mot detta Jasenko Selimovic vände sig. Och då får han kritik och förlöjliganden från dig.
Bo Widegren: Ja det är väl just detta som gjort att det gått snett. Jonas vänder sig mot diskrimineringen och säger samtidigt astt den har sina djupa rötter. Följden av det är att den svår att i grunden rensa ut. Att du, Jasenko och Erik H läser detta på erat sätt är inte Jonas frl eller ansvar. Och framförallt går det inte att förändra attityder om man såsom Jasenko talar om att man gör sig till offer och bara feltolkar rasisterna. Jag kritiserade inte Jasenko utan orsak när han som budbärare för Högerregeringen försökte lägga en våt filtöver de problem med utslag av rasism som Jonas berättade om. Dessutom smög han sig nära genom att ge sken av att kritiken skedde som "min vän". Ett skickligt men osedvanligt smutsigt skamgrepp.
Nya kommentarer kan ej göras för detta blogginlägg!