Ett inslag i Fredrik Reinfeldts sommartal i Gustavsberg gällde trafik- och bostadsbyggandet i Stockholmsregionen, två sorgebarn i moderaternas stockholmspolitik.
Genom att lyfta fram behovet av utbyggnad av tunnelbanan - något som socialdemokraterna har drivit under flera år - försöker han rädda anseendet på stockholmsmoderaterna, anförda av Christer G. Wennerholm som länge drivit tesen att tunnelbanan är färdigbyggd. Men varför stanna vid utbyggnad till Nacka? En stor skandal som väntar runt hörnet är om man inte förstår att det nya prestigeområdet Hagastaden - med nytt ultramodernt sjukhus, internationella och nationella forskningsinstitutioner och företag och ett stort antal bostadslägenheter - måste få en trafikförsörjning som svarar mot den kvalitet och kvantitet som området kommer att föra med sig. Det räcker inte med spårvagn här, hur trevligt det än kan vara med spårvagn i stadsbilden. Dessutom kan en tunnelbanedragning till Hagastaden vara en framtida utgångspunkt för tunnelbana till Nordostsektorn och Täby - något som moderaterna långt för Reinfeldt satte stopp för på 1970-talet. Få se om de nu vill inse verklighetens krav!
Även bostadsbyggandet har blivit ett moderat sorgebarn. Vi har fått se den katastrofala utvecklingen av antalet studentbostäder. Men inte bara studenterna har svikits. Nu när den långsiktiga planering och planberedskap som härstammar från tidigare socialdemokratiskt maktinnehav börjar ebba ut efter sex års moderatstyre, blir bostadsbristen i regionen värre och värre. Och i denna svåra situation har man dessutom ägnat kraft och resurser på att sälja ut en stor del av de attraktiva hyreslägenheter som de allmännyttiga bostadsbolagen har förfogat över. Av ideologiskt partinit.
Klart att fredrik Reinfeldt ser nödvändigheten av att rädda ansiktet på sina partivänner i Stockholsregionen!
Rolf L.
2012-08-21, 11:45 Permalink
Andra bloggar om: Reinfeldt Moderaterna Tunnelbana Bostadsbyggande Stockholm
Nog är det säkert rätt att bygga ut tunnelbanan. Men det är ju en lanstings fråga . För det är ju inte staten som ska bekosta Stockholms kollektivtrafik .
Rolf Lindell: Jodå, en del av den tunga infrastrukturen för stockholmsregionen är både en regional och nationell fråga. Men den politiska poängen här är att Reinfeldt måste ha noterat att hans partivänner i stad och län har hamnat helt fel när det gäller tunnelbanefrågan och bostadsbyggandet.
Förnamn och efternamn är obligatoriskt. E-postadress och webbadress är valfritt.
Skriv sedan din kommentar och klicka på Spara kommentar. |