Hagastaden är ett stort och spännande gemensamt projekt mellan Stockholm och Solna. Det planeras som ett av världens främsta s.k. life science-områden. Över trafikpulsådror som E4/Norra Länken och Värtabanan ska 5000 nya bostäder och 36000 nya arbetsplatser byggas. Bl. a. det nya toppsjukhuset Nya Karolinska Solna. Ett riktigt prestigeområde alltså. Det märkliga är att i stadens infobroschyr finns inte en rad om hur detta fantastiska område ska trafikförsörjas! En fråga är central: Hur ska alla boende och arbetande i området ta sig till och från hem och jobb? Och hur planerar man för kollektivtrafiken? Det har ju från början för alla inblandade varit självklart att Hagastaden ska trafikeras med tunnelbana. Problemet är nu att det moderata trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm i strid mot detta driver linjen att spårvagn ska ersätta tunnelbana. Vid ett informationsmöte häromdagen kom det dock fram att det som nu byggs inte fysiskt hindrar en framtida tunnelbaneförbindelse och att en del byggare uppfattar sitt nuvarande uppdrag att förbereda för en kommande tunnelbana. Så gott som alla inblandade parter verkar se det som självklart att detta framtidsområde måste trafikförsörjas med tunnelbana. När också Solnas allianspolitiker öppet ställer sig bakom detta är den stora frågan: Hur länge ska Christer G Wennerholm (M) tillåtas förhala det nödvändiga beslutet om en tunnelbaneförbindelse till Hagastaden?
2012-03-30, 14:34 Permalink
Andra bloggar om: Hagastaden Stadsplanering Tunnelbana
Förnamn och efternamn är obligatoriskt. E-postadress och webbadress är valfritt.
Skriv sedan din kommentar och klicka på Spara kommentar. |