TRANSLATE WEB PAGE   NÄTVERKSPORTALEN WWW.S-INFO.SE   BLOGGPORTALEN WWW.S-BLOGGAR.SE   FORUMPORTALEN WWW.S-FORUM.SE 

2013 skall vi ha ett nytt program
Hur skall det utformas? Vad är skillnaden på vårt parti och övriga? Vad är det alltså som motiverar mig att vara socialdemokrat och få mig att övertyga andra att bli socialdemokrater? Ideologi föder hos många en tanke om seghet, träaktighet och meningslösa principer. Det är därför det är så viktigt att vi alla engagerar oss och gör det där programdokumentet levande. Det är ju bara genom vårt engagemang, vår uttrycksförmåga, och vår förmåga till inkännande som det kan börja pulsera och ge vind i de röda fanorna.

a

I Ystad har vi gjort så här
Programkommissionens material finns ju på SAPs hemsida . Ystad tänker till om S-programmet  är den blogg vi använder som ett hjälpmedel för dem som inte kan komma till sammanträdena och mellan dessa. Svarstiden för det första materialet är utsträckt till den 31 mars. I dag har jag varit på ett seminarium med Lars Engqvist, som ju är huvudsekreterare i Programkommissionen i Malmö. Jag återger mina mötesanteckningar här nedanför.

Programkommissionens huvudsekreterare Lars Engqvist i Malmö


I Sjömanskyrkan den 3 mars 2012 kl 10-13.


Partimedlemmarnas sak att fastlägga de långsiktiga linjerna
Lars arbetar ihop med ekonomen Marika Lindgren Åsbrink. Det finns 8 tidigare partiprogram, varav det nu gällande är från 2001. Härav framgår att det inte är partiledningen som s.a.s. väljs på ett nytt program utan programmet, som sinte är ett handlingsprogram utan avser ett mer långsiktigt perspektiv, skapas genom medlemmarnas politiska arbete och bestäms på en kongress. Den valda partiledningen har sedan att lojalt följa den i programmet fastlagda inriktningen.


Svarotiden förlängd till den 31 mars på matrl nr 1
Det programmaterial skrivarna gått ut med är en slags sammanfattning utifrån Kriskommissionens rapport för att försöka fastställa vilka socialdemokratins särskilda utmaningar den fann. I och med att programarbetet genom turbulensen i ledningen blivit kraftigt försenat kommer man att försöka gena. Skrivningar p.g.a. material nr 1 förlängs svarotiden till den 31 mars. Ytterligare något eller några material kommer att skckas ut under våren eller början av hösten. Arbetarkommunerna kommer sedan att få programmet på två månaders remiss i oktober. Programmet kan naturligtvis på vanligt sätt bli föremål för motioner. Tanken är att det sedan skall fastläggas vid kongressen 2013.

Varför just ett socialdemokratiskt parti?
är förmodligen frågan när man inleder ett programarbete. Detta sönderfaller i två delar:
d1. Varför är jag socialdemokrat och här finns naturligtvis mer individuella värderingar men kanske kretsar det kring detta
• Ofta är detta en konsekvens av att man upplevt orättvisa i samhället
• Här finns också en individens längtan efter frihet, dvs en frihet kopplad till jämlikhet och detta i gemenskap och samarbete – social utjämning
• Särskilt i förbindelse med framtiden; socialdemokratins nyfikenhet, öppenhet för ny kunskap och förändring; Palme citeras ofta: Politik är att vilja, men man glömmer hans tillägg: Socialdemokratisk politik är att vilja förändring.
2. Partiets legitimitet. Det som skiljer oss från andra partier är det som motiverar vikten av att vi finns; jämför 1897 års program.
• Man talar om att klassamhället skulle vara borta. Men vi Socialdemokrater beskriver fortfarande orättvisorna i samhället som en följd av klassorättvisor i ett klassamhälle. Visserligen är människor kanske i dag mindre benägna att identifiera sig som klass. Men de ekonomiska klyftorna mellan olika                 jsamhällsgrupper ökar. Det finns också andra strukturer som måste analyseras när det gäller skevhet i samhället, såsom exempelvis genusstrukturer.
• En viktig sak är att för borgarna handlar det om marknadens frihet medan vi önskar den frihet som ovan definierades.
• En av de mest kontroversiella och mest viktiga frågorna är politikens roll i förhållande till ekonomin. Historiskt verkade partiet för nationalisering. När det reformistiska draget förstärktes började man bädda in marknaden i demokrati kompletterat med en välutbyggd social välfärd och förstärkt offentlig sektor.


Hur förverkligar vi partiets legitimitet i det samhälle som är idag?
Man kan måla i ljusa färger och tala om bl.a. att demokratins frammarsch under de senaste 20 åren eller att IT-utvecklingen medfört att fler och fler hushåll erövrar denna frihet och kunskapskälla. Men man noterar att skillnaden mellan fattiga och rika ökat. T.o.m. i Indien och Kina sker denna utveckling.
Å andra sidan är utvecklingen det internationella kapitalet som rör sig snabbt över gränserna och finansmarknadernas kris djupt oroande eftersom de orsakar svårt lidande för majoriteten av medborgare. Drömmen om en stabilt växande marknad och stabil valuta är helt borta. Härtill kommer katastrofartade klimatförändringar som ingen tycks verkligen vilja ta ett helhetsgrepp mot. Talar vi om Sverige så ökar klassskillmaderna så att tio procent tar 92 % av inkomsterna. Arbetslösheten ligger kring 8 % och var femte ung är arbetslös. Drömmarna om välfärd har avlösts av utförsäljningar av offentlig sektor, spekulationer i välfärd. Marknaden är inte längre inbäddad i demokrati utan demokratin inbäddad i marknaden.

Programmet inte kortsiktigt men annorlunda efter 8 år med borgarna
Det är ju inget handlingsprogram utan ett program med mer långsiktiga idéer. kDe 8 åren med borgerligt styre med alla ändringhar ger ett oändligt fält av frågor om återställning. Vi måste välja ut 4 eller 5 frågor som vi kör hårt med och lämnar det andra åt sidan för senare åtgärder. Man skall också tänka på att man inte kan ändra allt utan att rubba den enskilda medborgarens trygghet – man ställer helt enkelt in sin konsumtion, sitt liv efter de aktuella politiskt ekonomiska villkoren. När det gäller att välja frågor vill Lars prioritera
• Full sysselsättning detta är ett mål vi måste i alla lägen hålla högt. Det gäller att satsa fullt ut på ny teknik, innovationer , ny forskning. Återupprätta arbetsförmedlingen och a-kassan, och en riktigt god utbildning både i skola och vuxenutbildning
• Klimathotet Det röjer också många möjligheter till ny industri och ny företagsamhet om tillräckligt med medel satsas och därmed till arbetstillfällen. • Försvaret av demokratin Demokratin har retirerat bl.a. genom att tjänstemän har initiastivet när det rätteligen skall vara politikerna som har initiativet och ansvaret medan tjänstemännen skall verkställa den politiska viljan. När det gäller det politiska ansvaret så kan rimligen ansvaret inte överlämnas till tjänstemän och än mindre till privata institutioner. Politikerna skall ha det fulla bestämmandet över varenda skattekrona och detta kan inte äöverlämnas till någon. Huvudsakligen bör offentklig verksamhet därför bedrivas i egen regi eller av non-profit. Vill vissa politiker lämna ut verksamhet till vinstföretag har politikerna fortfarande ansvaret för att varje skattekrona redovisas för väljarna och ett absolut krav bör vara
- samma meddelarskydd som i offentlig verksamhet
- kollektivavtal skall gälla för alla anställda och underföretag
- avtalen skall vara offentliga och bokföringen och verksamheten kunna granskas av kommunens/regionens/statens revisorer
Ett krav måste alltså vara - inte detta om vinst eller ej - men att politikerna skall ha full insyn och ansvar för hela verksamheten.


Diskussionen
Jag sa tidigare att vårt partiprogram måste ha inriktningen att klarlägga skiljelinjerna till andra partier. Den inriktningen hade inte kriskommissionen direkt. Detta innebär att vi måste behandla och ange en långsiktig strategi till ägandet. Vi vill inte att skattefinansierad välfärd skall styras av marknaden och göra om till vinstmaskiner. Hur skall vi får välfärdsorganisationen förankrad demokratiskt? I papperna saknas också en maktanalys. Vad menar vi med globalisering? Hur skall man kunna reglera finansmarknaden? En av de stora frågorna är naturligtvis ungdomsarbetslösheten.
En del av klassamhället är analysen Hälsa och sjukvård i ett större sammanhang, där man vet att det finns en förbindelse mellan olika ekonomiska förhållanden och både utbildning och hälsa. Bara detta faktum att Vellingebor lever i genomsnitt 8 år längre än Rinkebybor. Hur skall vi åstadkomma jämställdhet i detta avseende? Här kommer naturligtvis det hållbara samhället, det gröna folkhemmet in.

Fortsättning
Vi måste kunna frigöra möjligheterna att parera konjunktursvängningar genom att inte bara räkna med ett kortsiktigt budgetresonemang. Det är ju bara ekonomifundamentalistiskt nonsens att skära ner när det är lågkonjunktur utan då måste en underbalansering vara tillåten. Detta ställer den nyligen ingångna Europakten i dåligt ljus. Överhuvudtaget är förhållandet till EU problematiskt då många EU-regleringar används i ett rent högersyfte och gkommer i rak motsats till en rimlig socialdemokratisk politik.
Även när det gäller globalisering och utrikespolitik finns frågetecken. Programmet måste vara ideologisk och klargöra att vi tänker förändra samhället på följande punkter. Nytt rödgrönt valsamarbete är knappast motiverat. Sap skall gå fram själv men sedan vara beredd att samarbeta och då måste naturligtvis jämkningar ske.
Många har en känsla att vi politiker är inte herrar i eget hus: tjänstemän, Eu med upphandlingar och internationella krav. Allt detta måste vi hantera för att stärka demokratin.

 

Ps Trots flera skandaler inom Attendos skattefinansierade äldrevård, kan ägarna nu plocka hem saftiga vinster när bolaget säljs. Vd:n Henrik Borelius kan själv ta hem upp till 700 miljoner kronor.   Nej den avsatta M-ministern Maria Borelius med sitt svartbygge är inte gift med Henrik men hans syster.  Ibland faller alla päronen från äppleträdet. 




Ganska intressant teckning du lagt ut, där "den svenska modellen" bärs upp av tre pelare, "facket", "socialförsäkringen" och "a-kassan".
Är inte det, med all respekt, en ganska enfaldig framställning då låter smita in på sin hemsida?

Jag hade nog låtit det passera om du inte också har föjlande text:

"Full sysselsättning detta är ett mål vi måste i alla lägen hålla högt. Det gäller att satsa fullt ut på ny teknik, innovationer , ny forskning. Återupprätta arbetsförmedlingen och a-kassan, och en riktigt god utbildning både i skola och vuxenutbildning"

Frågan är om det inte fattas något i denna ekvation?

Alltså: Forskning + utbildning + X = full sysselsättning. Vad är X?

A) En A-kassa som ger livslång försörjning
B) Entreprenörer, företagare och riskvilligt kapital
C) Förbud mot ohemula vinster.





Bo Widegren: Bäste Stickan,

"teckningen" är en satirbild och som sådan innehåller den naturligtvis inte hela sanningen men i alla fall tanken att det nya arbetarpartiet river ner den svenska modellen. Fattar man inte det så är man så enfaldig att det smittar av sig på bedömningen av kommentaren i övrigt.

Den text du citerar är en del av ganska omfattande seminarieanteckningar, som dessutom inte gör anspråk på fullständighet utan bara ge en tanke om vad seminariet handlade om. När du tror att jag därigenom med matematisk noggrannhet ställt upp en ekvation som skall täcka in hela verkligheten är det en total missuppfattning, som måste ha sin grund i att du antingen bara vill vara elak eller inte brytt dig om att läsa hela bloggen innantill, förmodligen bådadera.

Jag skulle kunna tänka mig att du med dina kunskaper skulle positivt kunna medverka till det nya program som vi håller på genom rådslag att utarbeta. Men du föredrar tydligen krypskyttet från "mittenregionen". Synd på så god kapacitet som din.
En annan sak. Din släng mot syskonen Borelius är intressant eftersom du strax innan har en formulering som låter så här:
"Många har en känsla att vi politiker är inte herrar i eget hus: tjänstemän, Eu med upphandlingar och internationella krav. Allt detta måste vi hantera för att stärka demokratin. "
Alltså, politikers känsla av att inte vara herrar "i eget hus", som jag antar är offentlig sektor? Eller? Är inte också demokrati att medborgarna är herrar i sitt eget hus, eller måste det ske med politikern som ombud?
Och att det denna känsla av att inte vara herre störs av bland annat tjänstemän finner jag intressant. Det är ett klassiskt problem, att "vår" stat behärskas av ett antal byråkrater som bygger sina egna intressen. Lenin var på deta problem, liksom ordförande Mao. Vår svenska försök att lösa problemet har bl a varit valfrihet och varierande utförare, sedan självförvaltnings- och egenmaktsidén knuffats undan.
Här tror jag du är något på spåret, således. Värt att grunna mer på.
Kan det vara så att det enda problemet det välfärdsindustriella komplexet för med sig är att någon som heter Borelius kan berika sig? Finns det inte andra som också lär sig att parasitera på den gemensamma egendomen?





Bo Widegren: Bäste Stickan, vaknat på fel sida...?

Den text du syftar till var ett yttrande från en av deltagarna i den efterförljande diskussionen, vilket framgår av de små rubrikerna. Självklart skall medborgarna vara herrar i eget hus. Den diskussionen är naturligtvis värd att föra men det var inte fråga om i bloggartikeln. Här handlade det om en reflexion om att
* tjänstemännen ofta fick för stor makt
* EU genom en rad författningar hindrade lokal inititiativ till förmån för marknadskliberala lösningar
Detta framgår också om du sätter ditt citat i samband med hela stycket. Men av någon säregen anledning så gör du citatutsnitt för att misskreditera mitt syfte med bloggen. När du sedan mästrande breder ut din som jag uppfattar oseriösa vantolkning med Lenin och annat godis med rådet att jag skall grunna mer på det blir det väl magstarkt. Kanske det är dags för dig att "grunna mer på" vad du egentligen håller på med?

Det PS som jag tillfogade min blogg är en egen reflexion av en artikel i DN samma dag om Henrik Borelius klipp på 700 miljoner. Och om du överhuvudtaget läser tidningar så torde det inte var en nyhet att Borelius inte är "det enda problemet det välfärdsindustriella komplexet för med sig".
Det är förstås för att jag vill ge kreativ input till programarbetet som jag skriver det här. Det är därför jag påpekar att något fattas i ekvationen, så att det felaktiga tänket inte fortplantar sig in i sammanhang där det gör ännu större skada. Teckningen är vulgär och bra på så sätt att den också förklarar varför de som slåss för en redig a-kassa, försvarar facket och socialförsäkringarna också misslyckats rejält. Fel tänk. Ger alla fördomar om Alla Goda Gåvors Givare bekräftelse. Suck. Men rätta till det nu, så kan vi gå vidare.


Bo Widegren: Stig-Björn,
du vet mycket väl att du avsiktligt missförstått bloggtexten och det är varken kreativt eller innebär att du kommit på några "feltänk". Jag vidhåller att du gått kan grunna över vad du håller på med. Och vill du verkligen bidra med en genomarbetad text så hoppas jag du vet varthän du skall vända dig. Med detta självtillräckliga kryppskytte är det svårt att se dig som annat än som en sabotör av seriös programdiskussion.

Att du dessutom skulle försöka se till vad som ursprungligen skrivits och diskutera utifrån det är naturligtvis bara en omöjlighet. När det gäller bilden så har den tidigare med framgång ansetts belysa ett förhållande som tydligen bara är är feltänk. Var hör du hemma egentligen? Är det fel på att klarlägga hur Högerregeringen försämrat sjukförsäkringen (senast i dag handlade Agenda om det). A-kassan har ju försämrats och det lär väl fackern vara eniga om och detta på flera punkter, både betr avgifterna, solidarisk finansiering och ersättningens höjd. Fackavgifterna är inte längre avdragsgilla på arbetstagarsidan medan de är det på arbetsgivarsidan. Vad är det för fördommar du surrar om? F.ö. handlar detta inte heller om "Alla Goda Gåvors Givare" utan om intjänade förmåner för vilka avdrag på lön skett. Inte ett ord du skriver stämmer ju.

Den enda som är vulgärt och feltänkt är ju att du slänger ur dig massa ounderbyggda påståenden, som du dessutom har mage att kalla kreativ input. Ja inte är det du som har störst anledning att sucka. Puh!


Nya kommentarer kan ej göras för detta blogginlägg!