TRANSLATE WEB PAGE   NÄTVERKSPORTALEN WWW.S-INFO.SE   BLOGGPORTALEN WWW.S-BLOGGAR.SE   FORUMPORTALEN WWW.S-FORUM.SE 

Nu går det varmt hos DN
I dagens DN 30/8 gästspelar Erik Helmerson som kulturskribent och angriper radioteatern i ledaren Radio: Kallad nazist för licenspengar . Han citerar Stina Oscarson i en intervju som nytillträdd chef för Radioteatern i mars ”All konst är politisk. Konsten är en motrörelse till makten” och kommenterar: Oscarson kunde kanske tänka på att hon numera är en tung makthavare och ingen kämpande vindkupekonstnär i ständig opposition mot liberalmarknadshögerkapitalet. Är det rimligt att Sveriges Radio, en av landets mäktigaste institutioner, använder licenspengar för att kalla folk nazister utan att de har möjlighet att försvara sig? Det blir ett omöjligt samtal om bara den ena parten yttrar sig, och gör detta med en teaterkommuniké över radionätet. Nu handlar det alltså i all ödmjukhet om en ”vindkupekonstnär” (och inte om lakansspöken med Åkessons blåsippor).

 

Presentationen i Sveriges radio

Det som Helmerson skäller på presenteras så här: Radioteatern ger "Möjliga samtal". Författare, dramatiker och debattörer skriver under hösten dialoger där det lokala och personliga bryts mot storpolitik och globala aaödesfrågor. Fiktiva tio-minuters dialoger mellan personer – levande och döda, kända och okända – som just nu borde mötas och prata med varandra. Dialogerna skrivs av Lena Andersson, Erik Uddenberg, Kajsa Ekis Ekman, Bengt Ohlsson, America Vera Zavala, Emil Jensen, Stina Oscarson, Daniel Suhonen, Henning Mankell, Anders Duus, Dmitri Plax, Mattias Andersson, Sofia Fredén och Jacob Hirdwall. ”Möjliga samtal” arbetar med fiktiva dialoger Det första samtalet utspelades i helgen, mellan Anne Frank och en tågkonduktör.

 

Helmerson är fast i en annan verklighet än den konstnärliga
Helmerson bygger på ett antagande om att det handlar om skandalen där en ung biljettlös flicka kastades av i Kumla av en övernitisk kvinnlig SJ-anställd. I pjäsen är dock konduktören manlig, vilket enligt Helmersons hjärna tillkommit för att ”det blir liksom ondare så”. Konduktören tillskrivs främlingsfientliga motiv och Sveriges Radio utpekar en enskild person, konduktören, som nazist, spinner Helmerson vidare. Dessutom nitar Sveriges Radio, fortfarande enligt Helmerson, fast henne i en                    ehinvandraridentitet, påminna henne om att hon inte är som vi och att alla oförrätter hon utsätts för beror just på detta och ingenting annat.

Får en konstnär inte använda verkligheten och kreativt bearbeta den?
Det aktuella fiktiva samtalet är skrivet av Dmitri Plax. Han är belarusisk journalist, konstnär, filmare, författare och har gett ut två av sina fem böcker på svenska. Plax, som har erfarenhet både av en totalitär stat och ha invandrat, har alltså låtit sig inspireras av en faktisk händelse och skrivit om verklighetens fakta så att de illustrerat en fiktiv, konstnärlig verklighet som han vill sätta fokus på. Kan man tänka sig att ”liberalmarknadshögerkapitalet” företrätt av DN och Erik Helmerson möjligen skulle kunna tolerera en sådan konstnärlig prestation utan att okväda chefen för radioteatern och Sveriges Radio? Det är signifikant att kulturministern och Moderathögern på samma sätt försöker strypa Public Service. Men argumentationen var ny denna gång: den stackars konduktören och nitandet i invandraridentitet! Är det Helmerson, Oscarsson eller Plax som behöver skärpa sig? Vad säger du?



Som anhängare och försvarare av radio och tv i allmänhetens tjänst, s k public service, är jag medveten om att en alltför tydlig politisering av programverksamheten kan vara kontraproduktiv. Det är nödvändigt med en politisk balans för att inte ge SR-motståndarna vatten på kvarn.

Att använda en aktuell nyhetshistoria, falsifiera fakta och vinkla historien i syfte att sprida politisk propaganda är nog sådant SR inte ska syssla med.


Bo Widegren: Tack för din kommentar. Men jag delar inte din uppfattning vad vore konsten om den inte fick provocera? Det finns ju annat än blåsippsbackar och hemmakvällar med pizza. Oc h då är vi precis som Stina Oscarson säger inne på politik. Naturligtvis skall vi ha konstnärlig frihet Och det Helmerson skriver om är ju bara hans hjärnspöken, som han naturligtvis har full frihet att dra fram ur garderoben. Men hans spöken skall ju inte få befolka andras konst.
Som vanligt så fort ordet nazist, moderat eller yttrandefrihet nämns så är det en hel del som inte vågar uppge epost- eller webbadress. Ja inte ens namn. Och man förståtr dem för uttryckte man de åsikterna så är det ju bäst att vara anonym. Men jag raderar så fort jag hinner dessa nättroll.


Bo Widegren: xx
Kan bara instämma i vad du skriver Bo.
För övrigt är det fel att som Jan G ovan kalla pjäsen ett falsifierande av fakta. Det är fiktion punkt! Om man sedan drar paralleller till närliggande verklighet och blir provocerad kanske man ska fundera över det istället för att kasta sig över den som publicerat verket!


Bo Widegren: Tack för kommentaren
Det är tveksamt om politiserad teater skall göras i statens regi. I så fall tvingas man även "politisera" åt höger för att behålla den politiska balansen. Om Stina Oscarson vill göra "fri" politisk teater är det väl rimligt att hon söker en egen fri scen att göra den på. Fria Pro, kanske? Tro mig, minsta vänstervridning av SR:s utbud är manna från himlen för högern.


Bo Widegren: Jan Galvensio. som ditt fulla namn tydligen är, tack för din kommentar. Det går inte att skriva eller spela teater utan att vara politisk i den meningen att man speglar problem i samhället, exempelvis som i det angripna stycket som handlade om fascism, rasism och en totalitär hantering. Fria pro är nog bra men vi måste kunna ha en radioteater som speglar samhället och i den meningen är politisk. Därmed inte sagt att det är vänstervridet. Det kallar ju högermoderaterna allt som handlar om klassklyftor, brist på solidarietet, fattigdom, hur rika köper sig fördelar i olika sammanhang, fördomar osv osv. Tro mig högern kommer alltid att tjata om vänstervridning så länge det finns en radio med intressanta program.
Tycker jag har läst flera blogginlägg av Bo Widegren där han varit väldigt kritisk mot Public Service nyhetsprogram som han upplevt som opartiska och i ganska hätska ordalag fördömt journalister. Kanske inte så konsekvent...


Bo Widegren: Tack för din kommentar även om du kunde skärpa din bedömning något så hade du inte behövt klaga på konsekvensen. De tidigare bloggar där jag noga preciserat mina anmärkningar mot Mats Knutsson, Margit Silberstein och Jon Nilsson och amklagat dem för ensidigt negativa kommentarer om socialdemokratin och Håkan Juholt är avgränsade till dessa exempel. Vad jag frågar efter här är bara objektivitet. Häremot framstår Helmersons generella kritiken av radioteatern för politiskt material i pjäser som absurd då det gäller konstnärliga verk utförda av professionella författare. Vad Helmerson här efterfrågar är självcensur.


Nya kommentarer kan ej göras för detta blogginlägg!