Hur står ni ut med trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (M)? Det är dagens fråga. Man kan i och för sig rikta frågan också till övriga allianspolitiker.
Det kan omöjligt vara så att ni alla jublar över att han utan färdiga analyser, kalkyler och utredningar låter bygga världens dyraste spårvagn utan att fördenskull öka antalet resande på samma sträcka. Jag talar naturligtvis om den s.k. NK-expressen med en effektiv kostnad på ca 700 000 per meter nytillkommen spårsträckning mellan Norrmalmstorg och NK/Sergels Torg. Räknar man kostnaden per resenär kostar en resa med Spårväg City 95 kronor att jämföra med 8 kronor per T-baneresenär. Dessutom är det risk för förgävesinvestering om man inte tar sig vidare västerut.
Wennerholm har med sig ett underskott om en halv miljard, går mot ett liknande underskott inför nästa år och är utöver detta beredd att göra en ny förgävesinvestering om mer än en halv miljard om etapp 2 av NK-expressen/Spårväg City dras vidare som ett provisorium genom Värtan mot Ropsten. När Norra länken, Hamnen m.fl. stora projekt är färdigbyggda måste nämligen provisoriet rivas.
När blev moderaterna så slösaktiga och totalt ointresserade av om pengar satsas på rimliga projekt där de gör störst nytta? Hur kan Sten Nordin (M) som kollega, partivän och finansborgarråd acceptera denna penningkarusell? Och hur kan alliansens folkpartister, centerpartister och kristdemokrater stillatigande delta i denna penningkarusell?
Se där bakkgrunden till dagens fråga till alla Stockholmsmoderater m. fl.
Rolf L.
2011-05-24, 10:15 Permalink
Andra bloggar om: Moderaterna Folkpartiet Centerpartiet Kristdemokraterna Trafikplanering
"Räknar man kostnaden per resenär kostar en resa med Spårväg City 95 kronor att jämföra med 8 kronor per T-baneresenär" - Rolf, det där är helt enkelt inte sant. Då räknar du på ett underlag om ca 3000 resenärer per dygn. En "hittepåsiffra" Spårväg City har aldrig haft lägre än 6000 resenärer per dygn. Oseriöst. Kolla gärna fakta med SL.
Rolf Lindell: Är alltså Wennerholm och moderaternas hantering av allmänna medel försvarligt? Anser du att det var rimligt att stressa fram spårvagnen mellan Norrmalmstorg och NK innan alla nödvändiga analyser och kalkyler fanns tillgängliga? Anser du vidare att det är försvarligt att med rådande underskott fortsätta penningrullningen genom att stressa fram etapp 2 av Spårväg City i en provisorisk sträckning som om något år rivs? Kan man inte anta att Wennerholm och moderaterna har fått spårväg på hjärnan när man inte vill satsa på T-bana till det så viktiga bostads- och arbetsområdet Hagastaden med bl. a. nya karolinska?
Ja, ni sossar borde väl veta som de senste åren innan ni förlorade valt -06 inte satsade ett dugg på kollektivtrafiken. ja, förrutom dieselbussarna uppe på klarabergsviadukten förståss. Sluta med de där flosklerna som NK-expressen och annat ni håller på med. T-bana är effektivt på långa sträckor, inte en station från Odenplan.
Rolf Lindell: Goddag yxskaft kallar jag ett sådant svar! Stockholms moderater slarvar bort miljarder på olönsamma prestigeprojekt. Tre exempel: (1)NK-express utan färdiga analyser och oförmånlig upphandling. (2)Provisorisk dragning av spårväg till Ropsten som sedan rivs. (3)Fel-satsning med spårväg till nya Hagastaden med bl.a Nya Karolinska. Tre kommentarer: (1)Spårväg city är en framtidssatsning när analyser och kalkyler har visat att man verkligen kan komma fram förbi Sergels Torg och vidare till Kungsholmen. Andra spårvägsprojekt bör ligga före i tiden, som exempelvis Spårväg Syd.(2)Väntar man några år så är norra Länken färdig, Cementas anläggning på plats och spårvägen kan dras permanent. (3) De som planerar för den nya Hagastaden ser det som ett förräderi att inte satsa på ett kraftfullt kollektivtransportsystem som T-bana. Dessutom behöver det inte bli en enstations T-bana, eftersom idéer redan nu finns för en potentiell fortsättning till Solna och NO-sektor. Om du, när det gäller kritiken mot Stockholmsmoderaternas trafikplanering, inte vill tro på mig kan du med fördel lyssna på vad Stockholms Handelskammare har att säga.
H e l a spårvägen till Djurgården är nyrenoverad och ombyggd. 700.000 kr. per meter är alltså politiskt trams. Hur många meter får man extra när T-banans gröna linje renoveras? Inte en enda meter tillkommer. Världens dyraste T-banelinje?
Du siar om att den tidigare årliga ökningen av passagerarantalet mot Djurgården upphör. Spårvägen har ju inte kört första sommaren ännu. En ökning är f.ö. kanske inte målet, utan att kunna ta hand om de passagerare, som redan finns. Det har man inte kunnat hittills. Busslinje 47 hade absolut inte kapacitet för detta. Det är också en fråga om att resa på ett människovärdigt sätt. Att slippa att dagligen vänta över 10 - 15 proppfulla bussar. Är det inte dina väljare som i första hand åker kollektivt? Tur att djur är skyddade mot dylik transport. Kolla städerna i övriga Europa. Spårvägs byggs som aldrig förr. Man konkurrerar hårt med biltrafiken med gågator, signalprioritering (som försvunnit i här). Är de verkligen så korkade i övriga Europa? Lasse Andersson. För reste man med SL. Nu blir man transporterad.
Förnamn och efternamn är obligatoriskt. E-postadress och webbadress är valfritt.
Skriv sedan din kommentar och klicka på Spara kommentar. |