Litteraturkritikern Johan Wilhelmsson i Malmö har på sin blogg följande tänkvärda
”Pessimistisk nyårsprognos
Mona Sahlin värd respekt men hennes testamente måste valideras Berättelsen om Sverige
Han pekar på exemplet för den moderna politikens bestämmande: ”Det jag egentligen vill skriva om är det faktum att man numera löser frågan om bostadslöshet i Malmö genom offentlig upphandling; vilket naturligtvis kan få orimliga konsekvenser när den som lägger lägst bud blir den som vinner kampen om de bostadslösa” Och detta exempel gäller naturligtvis också skolans barn, de sjukas vård och de gamlas omsorg mm.
"Vi har förlorat kontakten med vår berättelse, vår historia.” Hans slutord bränner (men läs hela hans välskrivna artikel på länken ovan): ”Hur valförlusten uppstod? Det var inte väljarna som svek. Det var partiet. Det var också vi som svek, vi som kan skaffa oss mandat för berättelsen om samtiden. Det var partiet som hade glömt sin ideologi och förlorat sitt sammanhang, eftersom man istället för att försöka läsa och skriva samtidsberättelsen, försökte sälja ut sjukvården, besatt av tanken på att uppdatera sig när svaret istället var att vända tillbaka till utgångsläget, nämligen att förändra verkligheten för den arbetande klassen.”
2011-01-05, 14:11 Permalink
Andra bloggar om: Eftervalsdebatt socialdemokratin samhällsförändring partiförnyelse politisk berättelse arbetarrörelsen mona sahlin johan wilhelmsson kristian lundberg bo widegren
Svaret är förstås både och, inte antingen eller.
Vänstern måste förändra sin politik för att kunna förändra samhället. Bo Widegren: Tack för kommentaren men du får nog läsa bloggen igen. Frågan är naturligtvis inte antingen eller eftersom det är omöjligt. Det var väl snarats frågan om prioriteringen, i den mening att man först bör klara ut vad vill, vilken samhällsförändring vi vill åstadkomma. Utifrån detta bör vi sedan fastlägga en politik som vi går ut till väljarna och ber om mandat för. Detta är alltså en reaktion mot det tänkande som präglar dem som vill fastställa politiken efter vad man tror kan vinna vissa väljargrupper. Detta är principen och den är viktig men i praktiken kan jag förstå din invändning eftersom man naturligtvis också sneglar mot vad man tolkar som väljares åsikter.
Tror att Lundberg, som är en lysande poet (och om jag är rätt underättad en slags syndikalistisk kristdemokrat), har sniff på något i sina formuleringar. De kan dock tolkas som en reaktionär längtan tillbaka till sextioalets Malmö, men jag föredrar att se det som ytterligare ett försök att sätta arbetet och den arbetande befolkningen i centrum för socialdemokratin. Och han inser rimligtvis att verkligheten inte är något man kan förändra hur som helst, utan att verkligheten lika mycket förändrar oss. Vi tvingas därför uppdatera oss om vi vill vara med och påverka.
Vi måste se världen och verkligheten som den är, och inte se den ideologiskt. Bo Widegren: Tack för kommentaren, Stikkan. Men jag håller inte med dig - troligen inte Kristian heller - Visst skall vi se världen och verkligheten som den är men det blir nog ganska platt om vi inte har en viljeinriktning och viljeinriktningen kan ju gärna formuleras i en ideologi.
Stig-Björns sista mening är belysande - ingen ideologi ska prägla politiken.
Som komplement till vad Bo och Kristian skriver, lyssna istället på Lena Sommestad: http://martinmobergsblogg.blogspot.com/2011/01/lena-sommestad-om-vad-s-uppdrag.html Bo Widegren: Tack Arne, för din kommentar. Jag har fler gånger nämnt och hänvisat till Lena. Hon är en av mina idoler och jag lyssnar gärna till vad hon har att säga.
Arne: Ideologibegreppet jag här använder är hämtat inte från Sommestad utan en av hennes företrädare, Karl Marx. Denne är tillskriven följande citat, ur Rheinischer Zeitung 1853:
"Låt oss taga världen som den är, låt oss inte vara ideologer." Marx menade att ideologi var invanda föreställningar som förhindrade folk att se hur verkligheten såg ut. Människor tenderar att sila information så att det passar deras fördomar. Folk söker efter att bekräfta sin världsbild. Folk vägrar ta till sig sådant som hotar verklighetsuppfattningen. Ideologi blir i den här meningen inte något som skärper medvetenheten, utan skapar falska föreställningar om denna. Detta tycker jag är värt att påminna om i den socialdemokratiska debatten där väldigt många, tycker jag, utgår från falskt medvetande, eller ideologi i dålig mening. Dock inte nämnda Sommestad, kanske jag ska tillägga. Bo Widegren: Tack för din kommentar Stikkan! När du säger detta så är det värt att samtidigt påpeka att Marx är en av våra största ideloger som också fortfarande i dag påbverkar vårt tänkande, i vart fall mitt. Kanske också ditt, Stikkan? När du nu drar upp avarten av slaviskt ideologiskt tänkande så så blir det ju bara en krumelur när du inte talar om vad du menar exakt. Framförallt så förstår jag inte vad anledningen är att du fäster denna kommentar på den bloggartikel jag skrivit. Om du tyckte den var floskulös så tala ur skägget men motivera också gärna varför och kom inte bara med svepande formuleringar.
Bo, utvikningen om ideologier var mest riktad till Arne, och självfallet måste det finnas en politisk viljeinriktning utöver att vilja behålla makten.
Marx är viktig, men bevare oss för marxisterna! Bo Widegren: ..Och när blir man marxist, bara så jag vet och inte bär mig illa åt i dina ögon?
Marxist blir du när du omformar Marx till en ideologi som ska förklara allt, som tillämpar detta likt en religion eller vetenskap som utesluter andra perspektiv. Marx själv sade ju att han inte var marxist...och exempelvis Bildt har påpekat att vi inte klarar oss utan den materialistiska historiesynen när vi ska förstå världen....men lite Marx kryddat med Hayek och Lenin, men för all del också Rand och Carl Barks.
Bo Widegren: Va, bra nu vet jag att jag aldrig kan bära mig illa åt i dina ögon eftersom aldrig varit religiös eftersom jag misstror kyrkan utan etablerat en direktlinje vertikalt och kritiskt granskar "vetenskap" eftersomn jag alltid varit misstänksam mot dem som presenterat "lösningen" (detta har ju även varit del av vårt meningsutbyte) och samtidigt alltid prövat "sanningar" med frågor typ vem tjänar på detta eller vem kan dra nytta av att jag tror på det sättet. Detta med att "stjärnan" själv - liksom tydligen Marx - påminner om kravet på kritiskt tänkande när det gäller de egna idéerna är väl det bästa tecknet på en vidsynthet och också en riktig fördelning av ansvaret för ens idéer: man kan inte skylla på ideologen utan måste själv ta det personliga ansvaret antingen det blir bra eller bär åt helvete. En tid gick jag en trädgårdutbildning i Järna hos Antroposoferna och kom då i konflikt med en lärare p.g.a att jag är bög. Jag erbjöds då samtal hos en 87 årig gammal klok kvinna. Hon sa bl.a. att skolledningen kommer säkert att ta hand om detta och du skall veta att Steiner själv uttryckte att den främsta faran för antroposofin är det Antroposofiska Sällskapet. Hon sa också att antroposofi betyder personligt sökande och i detta är det bara du som vet din väg och att det gäller att just genom inre självrannsakan välja den - jag önskar dig lycka till tillsammans med din partner. Nya kommentarer kan ej göras för detta blogginlägg! |