TRANSLATE WEB PAGE   NÄTVERKSPORTALEN WWW.S-INFO.SE   BLOGGPORTALEN WWW.S-BLOGGAR.SE   FORUMPORTALEN WWW.S-FORUM.SE 

Litteraturkritikern Johan Wilhelmsson i Malmö har på sin blogg följande tänkvärda

 

”Pessimistisk nyårsprognos
Samhällsförändring har alltid varit vänsterns politiska drivkraft, dess raison d´être. Så vad betyder det när det idag inte längre är samhället utan det egna partiet, den egna politiken, som ska förändras? Att det inte längre är viljan som ska böja verkligheten utan verkligheten, med dess ekonomiska och sociala krafter, som ska böja viljan. Så omfamnar vänstern, eller det som var vänstern, det globala kapitalets kardinaldygd: flexibiliteten, anpassligheten. Sedan behöver vänstern inte längre förlora val för att förlora kampen om hur samhället ska förändras.”

 

Mona Sahlin värd respekt men hennes testamente måste valideras
Jag tycker att det är en skarpsynt iakttagelse av hur vi i i S ibland förfaller till att stirra oss blinda på samhällsutvecklingen. Och märk att de senaste fyra årens samhällsutveckling har gett en omfattande privatisering och omläggning av det solidariska tänkandet inom sjukvård, omsorg, skola, offentligt ägande osv till en vinstmaximeringsprincip. Frågan som hela tiden måste ställas är alltså är vi för fega i vår berättelse och därmed faktiskt inte av väljarna uppfattas som ett verkligt alternativ. Detta har även fått mig att även tänka om beträffande vår partiledare Mona Sahlin, som jag helhjärtat stött och naturligtvis fortsättningsvis respekterar. Men hennes teser skall inte oreflekterat accepteras.

Berättelsen om Sverige
Författaren Kristian Lundberg skriver då och då i Helsingborgs dagblad och i november undersökte han med rubriken ovan ”det intellektuella sveket när berättelsen om dagens klassamhälle”.  : Jag hänvissar till den fullständiga artikeln och nöjer med några axplock:


Var finns arbetarkulturen?
Kristian Lundberg berättar om hur det var för under Socialdemokratins och arbetarrörelsen framväxt och frågar:
” Så är det inte nu kan jag säga. Var finns de samtida arbetarförfattarna?
Var finns bildningsförbunden? Var finns berättelsen om arbetaren, dessa 22 procent som röstade på Socialdemokraterna? I vems berättelse kan vi finna sammanhang och hopp, tradition och förnyelse?” ... Men vem berättar idag om den arbetande klassen, vem försöker sätta ihop delarna till en helhet? Vem skriver hemtjänstens roman? Vem skriver städarens dikt? Var finns de papperslösas berättelse? Hur skall vi kunna förstå varandra när den samtida dikten och prosan står främmande inför våra villkor?.. Var är romanen om vår samtid, som alls inte är en smart snubbe med backslick utan snarare en invandrare på ett bemanningsföretag?”


Solidaritet ersatt med offentlig upphandling
Han pekar på exemplet för den moderna politikens bestämmande:
”Det jag egentligen vill skriva om är det faktum att man numera löser frågan om bostadslöshet i Malmö genom offentlig upphandling; vilket naturligtvis kan få orimliga konsekvenser när den som lägger lägst bud blir den som vinner kampen om de bostadslösa” Och detta exempel gäller naturligtvis också skolans barn, de sjukas vård och de gamlas omsorg mm.

 

"Vi har förlorat kontakten med vår berättelse, vår historia.”
Kristian Lundberg konstaterar att flera är inne på detta tema med berättelsen: ” Det är en bild av ett parti som har förlorat sitt sammanhang, sin egen historia, på samma sätt som en klassresenär skäms över att bära namnet Glenn eller vara uppvuxen på en bruksort... Det är möjligt att valförlusten i själva verket är en konsekvens av att Socialdemokratin under många år har monterat ner folkbildningstanken, att vi som skriver skönlitterärt har vänt oss bort.  Välfärden har kommit att handla om materiella framsteg, aldrig existentiella, och det är ett misslyckande som vi vänsterorienterade författare får ta på oss.  Den politiska rörelsen har i sin tur vänt sig bort från sitt litterära arv, sin historia.”


Socialdemokratin måste förändra verkligheten för den arbetande klassen!
Hans slutord bränner (men läs hela hans välskrivna artikel på länken ovan): ”Hur valförlusten uppstod? Det var inte väljarna som svek. Det var partiet. Det var också vi som svek, vi som kan skaffa oss mandat för berättelsen om samtiden. Det var partiet som hade glömt sin ideologi och förlorat sitt sammanhang, eftersom man istället för att försöka läsa och skriva samtidsberättelsen, försökte sälja ut sjukvården, besatt av tanken på att uppdatera sig när svaret istället var att vända tillbaka till utgångsläget, nämligen att förändra verkligheten för den arbetande klassen.”


Jag hoppas Kristian förlåter att jag använt hans text i så stor utsträckning men hans välformulerade artikel sätter på pränt det som jag själv känner men inte kan uttrycka lika väl. Jag tyckte också därför att det var skam att den försvann i ett tidningsarkiv.
Det är väl bekant att Kristian Lundberg själv bidragit med en fin, pribelönt arbetarskildring i boken Yarden.



Svaret är förstås både och, inte antingen eller.

Vänstern måste förändra sin politik för att kunna förändra samhället.


Bo Widegren: Tack för kommentaren men du får nog läsa bloggen igen. Frågan är naturligtvis inte antingen eller eftersom det är omöjligt. Det var väl snarats frågan om prioriteringen, i den mening att man först bör klara ut vad vill, vilken samhällsförändring vi vill åstadkomma. Utifrån detta bör vi sedan fastlägga en politik som vi går ut till väljarna och ber om mandat för.

Detta är alltså en reaktion mot det tänkande som präglar dem som vill fastställa politiken efter vad man tror kan vinna vissa väljargrupper.

Detta är principen och den är viktig men i praktiken kan jag förstå din invändning eftersom man naturligtvis också sneglar mot vad man tolkar som väljares åsikter.
Tror att Lundberg, som är en lysande poet (och om jag är rätt underättad en slags syndikalistisk kristdemokrat), har sniff på något i sina formuleringar. De kan dock tolkas som en reaktionär längtan tillbaka till sextioalets Malmö, men jag föredrar att se det som ytterligare ett försök att sätta arbetet och den arbetande befolkningen i centrum för socialdemokratin. Och han inser rimligtvis att verkligheten inte är något man kan förändra hur som helst, utan att verkligheten lika mycket förändrar oss. Vi tvingas därför uppdatera oss om vi vill vara med och påverka.
Vi måste se världen och verkligheten som den är, och inte se den ideologiskt.


Bo Widegren: Tack för kommentaren, Stikkan. Men jag håller inte med dig - troligen inte Kristian heller - Visst skall vi se världen och verkligheten som den är men det blir nog ganska platt om vi inte har en viljeinriktning och viljeinriktningen kan ju gärna formuleras i en ideologi.
Stig-Björns sista mening är belysande - ingen ideologi ska prägla politiken.

Som komplement till vad Bo och Kristian skriver, lyssna istället på Lena Sommestad: http://martinmobergsblogg.blogspot.com/2011/01/lena-sommestad-om-vad-s-uppdrag.html



Bo Widegren: Tack Arne, för din kommentar. Jag har fler gånger nämnt och hänvisat till Lena. Hon är en av mina idoler och jag lyssnar gärna till vad hon har att säga.
Arne: Ideologibegreppet jag här använder är hämtat inte från Sommestad utan en av hennes företrädare, Karl Marx. Denne är tillskriven följande citat, ur Rheinischer Zeitung 1853:

"Låt oss taga världen som den är, låt oss inte vara ideologer."

Marx menade att ideologi var invanda föreställningar som förhindrade folk att se hur verkligheten såg ut. Människor tenderar att sila information så att det passar deras fördomar. Folk söker efter att bekräfta sin världsbild. Folk vägrar ta till sig sådant som hotar verklighetsuppfattningen. Ideologi blir i den här meningen inte något som skärper medvetenheten, utan skapar falska föreställningar om denna.

Detta tycker jag är värt att påminna om i den socialdemokratiska debatten där väldigt många, tycker jag, utgår från falskt medvetande, eller ideologi i dålig mening. Dock inte nämnda Sommestad, kanske jag ska tillägga.



Bo Widegren: Tack för din kommentar Stikkan! När du säger detta så är det värt att samtidigt påpeka att Marx är en av våra största ideloger som också fortfarande i dag påbverkar vårt tänkande, i vart fall mitt. Kanske också ditt, Stikkan?

När du nu drar upp avarten av slaviskt ideologiskt tänkande så så blir det ju bara en krumelur när du inte talar om vad du menar exakt. Framförallt så förstår jag inte vad anledningen är att du fäster denna kommentar på den bloggartikel jag skrivit. Om du tyckte den var floskulös så tala ur skägget men motivera också gärna varför och kom inte bara med svepande formuleringar.

Bo, utvikningen om ideologier var mest riktad till Arne, och självfallet måste det finnas en politisk viljeinriktning utöver att vilja behålla makten.
Marx är viktig, men bevare oss för marxisterna!


Bo Widegren: ..Och när blir man marxist, bara så jag vet och inte bär mig illa åt i dina ögon?
Marxist blir du när du omformar Marx till en ideologi som ska förklara allt, som tillämpar detta likt en religion eller vetenskap som utesluter andra perspektiv. Marx själv sade ju att han inte var marxist...och exempelvis Bildt har påpekat att vi inte klarar oss utan den materialistiska historiesynen när vi ska förstå världen....men lite Marx kryddat med Hayek och Lenin, men för all del också Rand och Carl Barks.


Bo Widegren: Va, bra nu vet jag att jag aldrig kan bära mig illa åt i dina ögon eftersom aldrig varit religiös eftersom jag misstror kyrkan utan etablerat en direktlinje vertikalt och kritiskt granskar "vetenskap" eftersomn jag alltid varit misstänksam mot dem som presenterat "lösningen" (detta har ju även varit del av vårt meningsutbyte) och samtidigt alltid prövat "sanningar" med frågor typ vem tjänar på detta eller vem kan dra nytta av att jag tror på det sättet. Detta med att "stjärnan" själv - liksom tydligen Marx - påminner om kravet på kritiskt tänkande när det gäller de egna idéerna är väl det bästa tecknet på en vidsynthet och också en riktig fördelning av ansvaret för ens idéer: man kan inte skylla på ideologen utan måste själv ta det personliga ansvaret antingen det blir bra eller bär åt helvete. En tid gick jag en trädgårdutbildning i Järna hos Antroposoferna och kom då i konflikt med en lärare p.g.a att jag är bög. Jag erbjöds då samtal hos en 87 årig gammal klok kvinna. Hon sa bl.a. att skolledningen kommer säkert att ta hand om detta och du skall veta att Steiner själv uttryckte att den främsta faran för antroposofin är det Antroposofiska Sällskapet. Hon sa också att antroposofi betyder personligt sökande och i detta är det bara du som vet din väg och att det gäller att just genom inre självrannsakan välja den - jag önskar dig lycka till tillsammans med din partner.


Nya kommentarer kan ej göras för detta blogginlägg!