I ett tidigare inlägg (http://www.s-info.se/page/blogg.asp?id=1670&blogg=18664) om Slussen skrev jag att det finns några platser i sta’n som man ser som mer betydelsefulla än andra. Slussen, Sergels Torg, Stadion och Djurgården är några sådana platser som har etsat sig fast på mina näthinnor sedan barns- och ungdomsben.
Slussen – igen
Slussen är nu högaktuell – för vilken gång i ordningen? Själv satt jag med i Stadsbyggnadsnämnden redan på 90-talet på Monica Anderssons (S) tid som stadsbyggnadsborgarråd när de förslag till lösningar som då lades fram så småningom ratades. Frågan aktualiserades återigen när jag satt i samma nämnd under den förra mandatperiodens S-V-MP-majoritet med Py Börjesson (S) som stadsbyggnadsborgarråd. Numera återfinns jag i Skönhetsrådet och är ännu en gång med om att ta ställning till Slussens framtida utformning.
Jag tror att vi måste komma till skott nu. Den nuvarande konstruktionen med de riksbekanta klöverbladen vittrar sönder steg för steg. Det är viktigt att komma fram till ett brett förankrat beslut att förnya Slussen på ett sätt som inte bara passar vår tidsålder utan också utvecklingen framöver. Vi har nu chansen att åstadkomma en modern lösning för både trafik, umgänge och flanering och som bättre än i dag kan knyta ihop Söder och Gamla Stan.
Trafiken
I det förslag som nu har ställts ut har trafiklösningen kritiserats därför att den enda bron mellan Söder och Gamla Stan är alldeles för tillmötesgående mot biltrafiken. Men ingen kan på allvar hävda att dagens två broar och klöverblad är mindre biltillvända. Problemet är bredden, de många filerna, och lutningen från den förhöjda plattan i Söder ner till Skeppsbron, vilket gör att det i höjd med Räntmästarhuset blir en störande ramp. Om man antar att framtiden kommer med höjda trängselavgifter, upprustning av den spårbundna kollektivtrafiken och en förbifart i väster så borde man kunna minska antalet filer på den aktuella bron. Kan man också minska lutningen så kan mötet med Gamla Stan bli mjukare. Detta är synpunkter som också Skönhetsrådet har fört fram. Det skulle bli ännu bättre om man, vilket jag har föreslagit i ett tidigare särskilt yttrande i Skönhetsrådet, avlyser Munkbroleden som huvudgata och minskar trafiken där så att mötet med Slussen och Skeppsbron i höjd med Räntmästarhuset blir mjukare.
Ytor för umgänge
En viktig utgångspunkt för mig är att vi stockholmare framöver kommer att kräva ett mer trivsamt, promenadvänligt och mindre miljöbelastat gaturum att vistas i. Det kan bli möjligt om buller och avgaser från motortrafiken kan minskas. Men man kan också ifrågasätta de stora bassänger som planeras mellan bilbro och gångbro. Varför inte åtminstone delvis brygga över dessa så att man får större ytor att både vistas och umgås på. Det ska naturligtvis inte påverka möjligheterna till avbördning av Mälarvatten vid höga vattennivåer.
Utblicken från Södermalm
Men det största problemet med nuvarande förslag är ändå den tänkta mängd av nya hus på södersidan som kommer att skärma av Södermalmstorg från vattnet och resten av staden. Att kunna se ut över det urgamla näset är nog ett av de mest nedärvda behoven hos oss stockholmare när det gäller Slussens utformning. Självklart måste en hel del av de planerade byggnaderna bort och i vissa fall bantas till volym.
Tunnelbanan
Tänk sedan om den anskrämliga tunnelbanebron mellan Slussen och Gamla Stan kunde grävas ner. Den kommer annars att skämma ett nytt Slussen, oavsett utformningen. Skönhetsrådet och flera andra intressenter har försökt driva denna fråga. Man kan som jag ser det vara kritisk mot att staden inte använt den långa tid som gått mellan de olika tävlingarna om Slussens utformning till en seriös utredning om förutsättningarna för en nedgrävning. Nu har de s.k. idealisternas förslag till nedgrävning av tunnelbanan ansetts komma ”fem i tolv”, något som alltid underlättar ett avfärdande.
Till sist
Det mesta av det som jag här har tagit upp finns med i Skönhetsrådets senaste yttrande (http://www.stockholm.se/TrafikStadsplanering/Skonhetsradet/Aktuellt/Slussen-i-framtiden/ ).
Om vi nu tar chansen att studera om och ta till oss de många synpunkter som kommit in ser jag fram mot att om några år kunna beskåda ett nytt Slussen, mer tillgängligt, mindre trafikbelastat, mer inbjudande för samvaro och flanering och – inte minst – med siktlinjer från Söder ut mot vattnet, Gamla Stan, Skeppsholmen och Djurgården!
Rolf L.