Falsk bild av likgiltighet för förföljelse mot judar
Redan i den första artikeln fördömer Ilmar Reepalu våld mot och diskriminering av judar, exempelvis "Men här i Malmö ska vi inte ha motsättningar på grund av övergrepp i en annan del av världen" eller "Varje form av hot och förtryck riktat mot en enskild etnisk grupp är totalt oacceptabelt.". Genom sin hets har Skånskan i tron att detta gynnar borgerligheten lyckats skapa en än mer inflamerad stämning i Malmö och ett så uppenbart felaktigt intryck att Ilmar Reepalu skulle vara antisemit eller vara likgiltig för hoten mot judar. Exempelvis så ville Judiska församlingens representanter att Ilmar Reepalu inte skulle delta i mötet med Mona Sahlin. Det är verkligen en arrogans som vittnar om hur långt Skånskans hetskampanj drivit in kilar. Man får hoppas att representanter för Judiska församlingen och judiska institutioner i fortsättningen ser mer till vad som verkligen förevarit än till dessa söndrande uppviglare inom borgerlig press och som på detta sätt söker driva valpropaganda.
Ilmar Reepalu har själv i öppet brev protesterat mot Skånskans falsarier
Det är djupt beklagligt att Skånska Dagbladet, gång på gång, sprider så gravt felaktiga uppgifter om vad jag sagt och vad jag anser, säger Ilmar Reepalu: I Skånskan torgförs att Ilmar Reepalu "har menat att det inte är en politisk angelägenhet att arbeta mot rasism och antisemitism". Detta är naturligtvis fullständigt befängt. Tvärtemot är detta är en av kommunen högt prioriterad fråga och det finns goda exempel på att Socialdemokraterna i kommunen arbetar mot rasism och diskriminering. Det är upprörande att man sprider den här typen av lögner. Under sin tid som kommunstyrelseordförande i Malmö har Ilmar Reepalu hela tiden fördjupat Malmö stads politiska arbete mot rasism, antisemitism och annan diskriminering. Socialdemokraterna har infört en klausul om antidiskriminering i all upphandling. Antidiskrimineringsutbildning genomförs för kommunens medarbetare. Malmö har gått in som medlem i FN-organisationen Europeiska Städer mot Rasism (ECCAR) och tagit plats i dess verkställande utskott. Socialdemokraterna har infört en särskild kommunalrådspost med ansvar för antidiskriminering och tillsatt en antidiskrimineringskommitté med politiker och föreningsrepresentanter som i stor politisk enighet tagit fram en handlingsplan mot diskriminering som ska omfatta alla kommunala verksamheter.
Bara avbrutit intervjun i halvtid och inte tillåtit tillrättalägganden
men "Nej, Skånskan har inte felciterat" svarar chefredaktören Jan Johansson. Johansson påstår: "De två avsnitt i intervjun, som väckt berättigad uppmärksamhet och förvåning, har Du sett i förväg och inte haft några synpunkter på. Intervjun i sin helhet finns inspelad." Här insmyger den första lögnen. Intervjun blev ju aldrig fullständig och inspelningen avbröts i "halvtid" enligt den intervjuande journalistens egna ord.
Andra lögnen
Johansson fortsätter: "...i efterhand har du offentligt erkänt att du använt begreppet "sionism" på ett felaktigt sätt när Du jämställt det med antisemitism. Du har också i en webb-chat med Skånskans läsare den 28 januari fått möjlighet att korrigera Dina uttalanden, men inte gjort det på dessa punkter...". Men webbchaten med läsarna utspelade sig så att Ilmar Reepalu svarade på chattarnas frågor och påståenden och det påtalade aktualiserades inte av någon. Även här kommer Jan Johansson alltså med en ren lögnaktig konstruktion.
Tredje lögnen
Johansson fortsätter: Uppgifterna i måndagens artikel om eventuella möten mellan kommunledningen och judiska församlingen bygger på uppgifter från församlingen till vår reporter. Församlingens företrädare Fred Kahn uppger för redaktionen att ledningen inte fått någon formell inbjudan till möte, men att man under måndagen fått del av ett brev som skickats till en församlingsmedlem, som inte representerar ledningen. Man anser den adresseringen förvånande..." Det är synnerligen märkligt att en journalist föredrar att inhämta dessa uppgifter bara från personen Kahn, när man på ett säkert sätt kunnat kontrollera uppgiften i kommunens register för utgående handlingar. Men man föredrog uppenbarligen att även på detta sätt frångå journalistiska rutiner för att misstänkliggöra den socialdemokratiska kommunledningen.
Långsökt bevisföring
Johansson t.o.m. åberopar att "Mona Sahlin tycks för övrigt inte heller känna till någon inbjudan eftersom hon uttalar att hon ska se till att kommunledningen i Malmö tar initiativ till en sådan dialog." Mona Sahlins uttalande kan knappast anses leda i bevis att inbjudan inte skulle ha gått iväg, vilket tidningen försöker insinuera. Utan visar bara att Mona Sahlin inte visste och att hon nu vid samtalet bara ville lyssna på företrädarna för den Judiska församlingen.
En en haltande frammumlad ursäkt
Efter hela denna radda av osanningar och halvkvädna visor så ber Johansson om ursäkt "Beträffande den andra formuleringen i artikeln är den missvisande, vilket jag beklagar." Det var ju generöst så det skvätter när tidningen genom sitt agerande hetsat upp stämningen mellan olika grupper i Malmö och dessutom försökt att helt orättvist utmåla Ilmar Reepalu som antisemit.
Med stöd härav har jag en förhoppning att Judiska församlingen och andra inblandade inte vidare använder sig av de borgerliga tidningarna för kommunikation sinsemellan eftersom budskapet uppenbarligen förvanskas grovt på vägen. Hur skulle det vara om de som uttalar sig verkligen tar del av ursprungstexten och struntar i Skånskans rättfärdiganden för att man blåst upp en storm utan någon som helst orsak.
Däremot är det naturligtvis hopplöst att försöka få en tidning att vidgå ett fel eller att överhuvudtaget inse klavertramp där tidningen missbrukat sin makt över ordet och så vanställt sanningen att man ägnat sig åt desinformation. Det torde nämligen vara för var och en uppenbart att Ilmar Reepalu är en hedersman som klart tar ställning mot alla övergrepp och hot p.g.a. etnicitet. Med detta sagt så är det dags att börja granska det maktspel som Skånskan bedrivit och vad alla de som "hängt på" trott sig ha för vinster att inhösta med detta agerande.