TRANSLATE WEB PAGE   NÄTVERKSPORTALEN WWW.S-INFO.SE   BLOGGPORTALEN WWW.S-BLOGGAR.SE   FORUMPORTALEN WWW.S-FORUM.SE 

I en inbladad annonsbilaga i DN 9 december framträder en skrattande Sten Nordin (M), finansborgarråd i Stockholm, på temat ”om konsten att bygga framtidstro”. Men i DN 5 december fanns en liten notis om att de moderata borgarråden bojkottar Handelskammarens traditionella julmiddag. ”Vi är inte taggade för att gå” säger finansborgarrådet Sten Nordin enligt notisen. Vi avstår ”men det är ingen organiserad bojkott” fortsätter han (!!).


Vilket var då skälet bakom denna (oorganiserade) bojkott? Jo, moderaterna får kritik när det gäller Spårväg city och ”handelskammaren har gått till väldigt hårda angrepp i elaka artiklar” säger han vidare enligt notisen.


Vad är då Spårväg city? Jo, det är moderaternas senaste nyck att redan nu, trots att vare sig Hornsbergs strand eller Norra Djurgårdsstaden på många år är färdigbyggda och kan förbindas med spårväg, för några hundra miljoner riva upp Norrmalmstorg och Hamngatan fram till NK (därav namnet NK-expressen i folkmun). Utöver totalt trafikkaos för bilar och kollektivtrafik får bygget också den konsekvensen att inga resurser och ambitioner att komplettera tunnelbanan finns kvar. Bl.a. mister därigenom Karolinska sjukhuset och hela det nya Norra stationsområdet en tidigare planerad T-bana. Inte undra på att det ger upphov till ”elaka artiklar”, t.o.m. hos vanligtvis borgerliga supportrar.


Några frågor anmäler sig omedelbart:
Hur står det till med moderaternas demokratiska mognad om kritiska artiklar leder till bojkott? Och hur ser moderaternas långsiktiga strategier ut när det gäller kollektivtrafiken? Med tanke på den tidigare med möda framförhandlade stockholmsöverenskommelsen, där bl.a. en utbyggd tunnelbana är en viktig del, måste man fråga sig vad som händer med framtidstron när denna överenskommelse kan kastas överbord för en nyck hos ett moderat trafiklandstingsråd som varit i Spanien och tittat på spårvagnar?


En intressant följdfråga är hur det kommer sig att övriga allianspartier bara faller in utan att våga protestera? Att de här i Stockholmsregionen knappt vågar säga ett pip när moderaterna bestämt sig är ju välkänt, men i en så här långsiktigt viktig fråga? Nästan så att man saknar majoren Björklund…


Jag har nog trott att Moderata samlingspartiet arbetat för att ge intrycket av att vara ett seriöst och statsbärande parti, men det sätt på vilket man här visar sig vara överkänslig för kritik, bollar med allmänna medel, stressar stockholmarnas framkomlighet och abdikerar från en långsiktigt hållbar planering avslöjar att de har långt dit. Och framtidstro förutsätter förtroende.


Rolf L.



Hej, Rolf !

Att bygga denna spårväg var från början MPs förslag, men det gick naturligtvis inte att genomföra så länge S hörde till majoriteten. En stark majoritet är således för spårvägsprojektet. S har de senaste 50 åren inte kommit med ett enda förslag om miljövänlig, energieffektiv och avgasfri kollektivtrafik på innerstadens gator, där miljön är som sämst.
Förra mandatperioden tillkom i stället 200 nya dieselbussar i direkttrafik på innerstaden. S kallade denna satsning den "största sedan tunnelbanan".
S var också emot tvärbanan, Stockholms populäraste kollektivtrafikmedel.
F.ö. är det inte bara i Spanien som det byggs nya stadsspårvägar. Kolla t.ex. in:
http://www.tramway.paris.fr/
och http://www.tramway.paris.fr/
Socialdemokraternas och Handelskammarens bilvänliga trafikpolitik med en stor Förbifart och enbart bullrande bussar (över normen) på innerstadens gator för tanken till 1960-talets trafikpolitik - knappast något för framtiden - och förstärker S:s innerstadsfientliga image.
Vi får nu hoppas att miljöpartiet tar ännu fler röster från S och att MP fortsätter samarbetet över blockgränserna för en miljövänlig, ren och energieffektiv kollektivtrafik på innerstadens gator.



Rolf Lindell: Hej Bo!
Du missar en del poänger.
Alltså, gärna Spårväg City då underlag finns från ett färdigbyggt Hornsbergs Strand och Nya Djurgårdsstaden och hela sträckan genom City är farbar.

Probelmet är att den moderata ledningen tar bort eller skjuter på Spårväg Syd och tar bort T-baneförbindelsen till nya Nora stationsområdet.

Gärna modern spårväg, men i rätt prioritetsordning.
PS. en länk blev fel d.v.s. dubbel. Jag ville tipsa om den nya spårvägen i Nice också:
http://www.totallyriviera.com/nice/content/113
(Det finns givetvis massor av andra exempel)

Mvh

Bo L
Det tar flera år att bygga hela Cityspårvägen och då den är klar lär också ett tillräckligt trafikunderlag finnas vid Hornsberg. Vad gäller Frihamnsområdet är busslinje 76 redan överfull i rusningstid, så där finns redan et underlag. F.ö. bör kollektivtrafiken vara utbyggd när ett område börjar bli klart - inte efteråt.

Det stora problemet är dock att S alltid varit emot och röstat ned förslag om energieffektiv, avgasfri och tyst kollektivtrafik på innerstadens gator, där såväl luftföroreningarna som bullernivån är som störst.

Som sagt - det är tur att vi f.n. har en blocköverskridande majoritet för miljövänliga kollektivtrafiksatsningar på innerstadens gator.

Och varför skulle övriga allianspartier protestera mot MP och M när de övriga också är för spårväg och har uttalat sig för den och motionerat om och i sina partiprogram varit för innerstadsspårväg redan före valet 06 ?

Sedan har det, åtminstone inte hittills, blivit "totalt kaos" i biltrafiken och kollektivtrafiken p.g.a. bygget.
Tvärtom har jag som kollektivtrafikant upplevt att det rullar på bättre, delvis p.g.a. indragningen av busshållplatsen på torget. Men visst kommer det att bli en del stök vid bygget , men det blir det oavsett när man börjar - för du anser ju nu tydligen att spårvägen ska byggas, trots allt. Jämfört med den stora Citysaneringen på 1960-talet, då hela centrala City försvann är det dock en droppe i havet. Staden måste förändras ibland - även om politikerna med S i spetsen gick alldeles för långt i demoleringen av City.
En modern, energieffektiv, avgasfri och tyst spårväg är dock en förändring till det bättre.

Att arbetet nu forceras tror jag delvis beror på att de ickesocialistiska partierna , inkl. MP, är rädda för en ny rödgrön majoritet efter valet och att allt då kommer att återgå till den gamla S-modellen, d.v.s. inga satsningar på miljövänlig el-driven kollektivtrafik på gatorna.

F.ö. finns ju helt klart underlag för spårväg på linje 4 med 60.000 pass per dag (mer än hela SJs inrikesnät) som f.n. trafikeras med energislösande etanolbussar som bullrar över normen, avger avgaser och är kortlivade. Andra partier har motionerat om spårväg även på denna sträcka - men S har röstat emot.

S struntar helt enkelt i problemen med avgaser, buller och underdimensionerade busslinjer, men förbifart Stockholm vill man - i likhet med M - satsa på. I dag kom ett uttalande från Vägverket som säger att motorvägstunneln inte kan klara miljökraven p.g.a. av de enorma blivande sjukdomsframkallande partikelutsläppen i tunneln.

Och vad gäller barnslighet tar nog ändå S och Handelskammaren priset genom sina uttalanden om NK-expressen och "gubbar som leker med tåg" etc.
Det ryktas om att några S-politiker ska ge trafiklandstingsrådet ett leksaskståg i julklapp. Det vore ett riktigt lågvattenmärke.


Rolf Lindell: T-banan är såvit jag vet både energieffektiv och avgasfri. Därtill väldigt snabb och transporteffektiv. Därför borde huvudalternativet ut till nya stora Norra stationsområdet vara T-bana.

När det sedan gäller spårväg så är Spårväg Syd ett alternativ som både vi och alla förhandlare i Stockholmsberedningen sätter först. Varför hoppar moderaterna plötsligt av den överenskommelsen?

Du väljer att inte kommentera prioritetsordningen. Men en gång till: T-bana och Spårväg Syd kommer först som det också finns en överenskommelse om.

Vad du bidrar med är främst vanlig sosse-bashing.
T-banan är energieffektiv - helt riktigt, men den går inte på ytan i innerstaden och det var yttrafik i form av spårväg som var huvudfrågan. T-banan är dessutom inte något snabbt alternativ på en hel del relationer. Gå in på SLs egen reseplanerare och kolla t.ex. sträckan Frihamnen - Norrmalmstorg där den nya spårvägen ska gå eller Norrmalmstorg - Slussen.
T-bana, bussar och spårväg samt även färjor kompletterar varandra, ibland är det ena trafikslaget snabbast - ibland det andra. Vilket som är trevligast är en smaksak.
Dessvärre är dock luften på innerstadens T-banestationer värre än den på Hornsgatan och det har inget parti gjort något åt.
Vad gäller prioriteringen anser jag att det är viktigt att i första hand få miljövänligare och tystare trafik i innerstaden där gatubullret och avgaserna och partiklarna är som värst.
Jag anser att innerstaden är underprioriterad vad gäller miljövänlig kollektivtrafik på gatorna.
Dessutom är alla partier utom de socialistiska för spårvägssatsningen i innerstaden.
Vi får nu hoppas att MP blir lika stort i Stockholm som vid EU-valet.
S är det enda parti som är emot el-driven kollektivtrafik på innerstadens gator och som samtidigt är för Förbifarten. Kalla det gärna "vanlig sosse-bashing" (vad du nu menar med det) om du vill - men då är din ursprungliga artikel M-bashing då det inte bara är M som har "hoppat av överenskommelsen" utan i så fall alla partier utom S - och möjligen V som inte riktigt vet vad de ska tycka.
Alltså en överväldigande majoritet för spårvägen.
Varför säger du hela tiden att det är moderaternas idé när förslaget kom från MP. Kritisera MP också i så fall - de vågar ju kritisera S.
Utbyggnaden innebär inte heller bara trafik Hornsberg - Värtan utan även till Djurgården och sammankoppling med Lidingöbanan.
Och återigen - det är inget totalt trafikkaos p g a spårvägsbygget och det kommer inte att bli det när spårvägen är klar - tvärtom. Däremot är det nu nära kaos i busstrafiken på Odengatan där gatuarbeten gör att bussarna inte kan använda kollektivfilerna utan måste gå i blandtrafik med bilar och en hållplats är indragen.
Vad gäller Norra Stationsområdet, som - till skillnad från Horsberg knappt har påbörjats bör det väl ännu dessutom ännu finnas möjlighet att välja trafikslag ?
Jag röstade varken på M eller S i senaste valet, men jag glädjer mig åt att M nu har gjort gemensam sak med MP och gjort spårvägssatsningen möjlig. Varför var S förresten emot tvärbanan ?


Rolf Lindell: I den här diskussionen vill jag uppmärksamma två frågor särskilt:

1. Allt fler blir övertygade om att när det gäller de långsiktiga infrastrukturfrågorna måste vi hitta former för blocköverskridande och hållbara beslut. Stockholmsöverenskommelsen är/var ett utslag av detta. Om man som en tung part i sådana förhandlingar väljer att plötsligt kliva av så riskerar man eget och andras förtroende för sådana föhandlingslösningar. För hur ska man nästa gång som det ska förhandlas våga lita på sin motpart?

2. Man var överens om att prioritera T-baneutbyggnad och Spårväg Syd som båda är väl motiverade från både effektivitets- och miljösynpunkt.

Har dessa aspekter - att inte vårda ingångna överenskommelser och att överge gemensamma prioriteringar - ingen relevans för dig?
1. Alla parter utom S och V har i så fall hoppat av, eller rättare sagt till viss del ändrat sig något och satsat på spårvägen. Jag tycker nog att det är bra om man inte är helt bunden vid långsiktiga beslut, det måste finnas flexibilitet, annars kan samhället stagnera. Men det är givetvis inte heller bra med allför snabba kast.

2. Jag anser nog ändå att den dåliga miljön på i innerstadens gator, med enbart energislösande bussar som bullrar över normen, avger avgaser och drar alltför mycket energi, är så viktig att den måste prioriteras. Detta eftersom ingenting gjordes under förra mandatperioden och att S jhar visat sig totalt kallsinnigt till både satsningar på spårväg och el-buss (jag har ett skriftligt uttalande från förra trafiklandstingsrådet (s) som dissar båda dessa miljövänliga alternativ).

Med ett starkt miljöparti som har modet att fatta beslut över blockgränserna ser jag med tillförsikt fram emot nästa val. Ännu bättre vore det givetvis om även S visade intresse för snabba miljöförbättringar i kollektivtrafiken på innerstadens gator i form av tyst utsläppsfri, lättillgänglig och energieffektiv kollektivtrafik som finns i hundratals andra städer.
Vi får väl hoppas på det också - även om historien faktiskt avskräcker.

Vore f.ö. intressant att får ett svar på min tidigare fråga varför S var emot den populära tvärbanan !

Med dessa rader säger jag:

God Jul och ett Gott Nytt År !


Rolf Lindell: Hej igen!

Om jag finge bestämma (utan att behöva vara tvärsäker på tid och resurser) skulle jag på kollektivtrafikens område vilja göra följande:
- Bygga ut T-banan,dels till nya Norra stationsområdet, dels som en "Stockholm Circle Line" med nya stationer mellan Skeppsholmen och Allmänna Gränd på Djurgården (7 miljoner besökare per år, dessutom ökande året runt) samt i Nacka.
- Modern spårväg i syd (spårväg Syd), spårvägsförbindelse till/från Norra djurgårdsstaden med fortsättning dels genom City, dels som en inre ringlinje i 4:ans sträckning.
- Ytterligare utbyggnad av tvärspårvägen mot Solna och Universitetet
- Återupplivande av persontransport på Värtabanan mellan N:a Djurgårdsstaden via Albano till Norra station

Som sagt, detta som en ofinansierad önskelista. En generell framtida förutsättning torde dock vara höjning av trängselskatt samt återgång till att med denna också bidra till finansiering av kollektivtrafik.

Härmed önskar även jag en GOD JUL och ett GOTT NYTT ÅR
Förnamn och efternamn är obligatoriskt. E-postadress och webbadress är valfritt.
Skriv sedan din kommentar och klicka på Spara kommentar.

FÖRNAMN

EFTERNAMN

E-POSTADRESS (valfritt, publiceras ej)

WEBBADRESS (valfritt)


KOMMENTAR PÅ INLÄGGET




Regler för kommentarer

I den här bloggen eftersträvar vi en öppen debatt och välkomnar kommentarer. Men vi vill att tonen där vi tilltalar varandra är artig och att det som lyfts fram hör till ämnet för det inlägg som kommenteras.

Kommentarer som bryter mot följande punkter tas bort:
  • ej undertecknade med förnamn och efternamn
  • kränker andra personer eller utmålar dem som brottsliga
  • är rasistiska, homofobiska, sexistiska eller diskriminerande
  • innebär brott mot tystnadsplikten
  • uppmanar till brott eller annat som bryter mot lagen
Observera även att kommentarer med länkar till webbsidor innehållande något av ovanstående, inte är tillåtet, såvida det inte är av stor vikt i sammanhanget.

Din kommentar kan även bli borttaget om:
  • du använder hundratals utropstecken eller nonsensord
  • vi misstänker att skribenten inte använder sitt eget namn
Ägaren till respektive hemsida har dock rätt att, utöver dessa regler, själv avgöra vilka kommentarer som skall finnas i bloggen. Upprepade brott mot dessa regler kan innebära att du spärras från att kommentera i bloggen på hemsidan.

När en kommentar görs loggas IP-adress samt tidpunkten när kommentaren gjordes, vilket gör det möjligt att ta reda på från vilken dator kommentaren härstammar ifrån. Alla kommentarer som bryter mot svensk lag rapporteras till polis och Internetleverantör, vilket kan medföra fängelse och/eller böter samt att Internetleverantören stänger ner Internetuppkopplingen för personen som gjort kommentaren.