Oseriös coaching istället för reella arbetsmarknadsåtgärder Sanslöst mycket pengar utan resultat.
Litar mer på siffrorna från coacherna än från de arbetslösa själva
2009-10-16, 00:10 Permalink
Andra bloggar om: Arbetsmarknadsåtgärder Arbetsmarknadspolitik Utbildning Offentliga satsningar Arbetsförmedling Coaching Högerregeringen
Bäste Bo,
Du har nog blandat ihop olika system. TSL-systemet ägs och finansieras till etthundra procent av Svenskt Näringsliv och LO. Inte en enda skattekrona går till TSL-systemet. I TSL-systemet finns dessutom en uppföljning på totalnivå över hur det går för samtliga deltagare i systemet. Hittills har utfallet varit mycket positivt, per den sista september 2009 är de endast fem procent av de som lämnat programmet som inte har fått en lösning. SIFO genomför dessutom årligen intervjuer med såväl deltagare som fackombud och arbetsgivare. Dessa finns redovisade på http://www.tsl.se där du också kan informera dig om vad som gäller för TSL-systemet och hur det faktiskt fungerar. Vänliga hälsningar Tomas Petti Bo Widegren: Bäste Tomas, Som du väl mycket väl vet så är coaching den borgerliga regeringens svar på en rejäl arbetsmarknadspolitik. Högerregeringen skar ned på vuxenutbildningen och tillsatte istället 1000-tals coacher utan utbildning. Under högerregeringen har ramanslaget för arbetsmarknadsåtgärder minskats med ca 15 miljarder. Man har visserligen tvingats att i mindre mån återställa dessa neddragningar av krisens kärva verklighet. Coachsystemet har kritiserats i en rad media under en lång period. Några axplock: Peter Wennblad: När flum går före förnuft (http://www.expressen.se/ledare/1.1705511/peter-wennblad-nar-flum-gar-fore-fornuft) Arbetslösa erbjuds kosmisk energi (http://www.aftonbladet.se/debatt/article4447621.ab) Du har ju även själv Tomas uttryckt skepsis i en tidningsintervju: "Det är svårt att rekrytera så många [nya coacher] utan att det går ut över kvaliteten". Men du har väl ändrat dig nu inför era imponerande statistikstaplar. Frågan är väl bara om de täcker in verkligheten eller utgör önsketänkande om att TSL går bra. En tankeställare i detta sammanhang är verkligen den i Rapport och av mig anförda undersökningen av 500 "coachade" varav 345 svarat. Av dessa 345 hade endast 5 personer fått arbete och missnöjet med coachningen var ganska genomgående. Nej det betyder ingenting eftersom vi har egna siffror, säger du Tomas. Jag tror att det är fler än jag som tycker att du bör ta dig ytterligare en tankeställare i den frågan. Däremot har du rätt att artikeln, som i inledningen handlade allmänt om Högerregeringens coachningsalternativ utan att klart dra en gräns till TSL, som är ju precis som du säger är ett arbetsgivar/arbetstagarprojekt. Det handlar alltså om ett samlad satsning på åtskilliga miljarder kronor för ett enda stort flummeri. Man skulle kunna kalla det för ett historiskt bedrägeri i fin förpackning. Med lika vänliga hälsningar Bo Widegren
Håller med dig fullständigt.
Jobbcoachning är inte mycket värt när det inte finns några lediga jobb. Regeringen skulle ha satsat dessa pengar på att sänka arbetsgivaravgifter etc istället. Bo Widegren: Jaz, kanske överhuvudtaget på en annan arbetsmarknadspolitik med utbildning och igångsättande av offentliga arbeten som grundplåt.
Tobias Rörvall har jag deleatat eftersom han inte angett epost eller webbadress.
Tomas Petti har skrivit ett mejl till mig med synpunkter jag tycker är intressanta varför jag återger dem här: Bäste Bo, Tack för ditt svar. Jag kommenterar inte frågan politiskt, det är inte min uppgift, men några förtydliganden i sak om TSL-systemet vill jag göra. 1. TSL-systemet startade redan 2004. Det skapades på grund av att LO och Svenskt Näringsliv såg ett behov av ett system som ska hjälpa uppsagda arbetare inom den privata sektorn till ett nytt jobb. 2. TSL-systemet finansieras till fullo av parterna. Inte en enda skattekrona går till TSL-systemet. 3. TSL leds av en styrelse med 6 representanter från LO-förbunden och 6 representanter från Svenskt Näringslivs förbund. 4. LO-förbunden och arbetsgivareförbunden tar ett stort ansvar för att system ska fungera i vardagen. Det är facket lokalt som tillsammans med företaget väljer vilket omställningsföretag som ska användas för de uppsagda på det egna företaget. 5. Den uppsagde väljer själv om hon eller han vill delta i omställningsprogrammet. Deltagandet är helt frivilligt. 6. Det sker en redovisning av utfallet för varje enskild individ som valt att delta i programmet. 7. TSL-systemet har omfattande kvalitetsuppföljning. SIFO genomför årligen ett stort antal intervjuer med deltagare, fackliga företrädare och företagsrepresentanter om deras upplevelse av och syn på TSL-systemet. Dessa undersökningar redovisas på TSL:s hemsida. TSL genomför löpande olika typer av kvalitetsuppföljning, bland annat besöks olika omställningsprojekt. Facket lokalt och företaget som väljer omställningsföretag har ett avgörande inflytande och tar ett stort ansvar för kvaliteten i omställningsarbetet. TSL genomför löpande träffar med omställningsförtegen. 8. De flesta jobbcoacherna som finns i TSL-systemet gör ett mycket bra jobb. De är oerhört engagerade och många av dem av vardagshjältar som hjälper människor som befinner sig i en mycket svår situation. 9. TSL-systemet är helt transparent. Vare sig LO, Svenskt Näringsliv eller TSL har något intresse av att visa upp någonting annat än det faktiska utfallet av omställningsarbetet. Den omfattande redovisning och uppföljning som genomförs är en viktig information för såväl LO som Svenskt Näringsliv i samtalen och förhandlingarna om kollektivavtalens utformning. 10. TSL-systemet är partipolitiskt helt obundet. 11. Inom såväl LO som Svenskt Näringsliv finns en mycket aktiv uppföljning och diskussion om nyttan med systemet och hur det bäst kan utvecklas och förbättras. Sammanfattningsvis vill jag säga att TSL-systemet är ett bra exempel på samarbete mellan arbetsmarknadens parter, i detta fall LO och Svenskt Näringsliv, för att skapa, finansiera och driva en verksamhet som en stor mängd människor har behov av och som flertalet av dessa får en värdefull hjälp av. Självklart finns det saker som kan bli bättre också i TSL-systemet och vi vet att den hjälp systemet kan ge inte räcker till för riktigt alla. Men efter att under många år ha mött tusentals av de som behöver hjälp och fått deras bild, tusentals fackliga företrädare och arbetsgivarrepresentanter, tillsammans med all den uppföljning och de olika undersökningar och intervjuer vi gör genom bland annat SIFO, har jag en god bild av hur TSL-systemet fungerar. Att hjälpa människor till ett jobb är en stor utmaning. Vi känner ödmjukhet inför uppgiften, men vi känner också ett brinnande engagemang för att hjälpa och för att hela tiden bli bättre. Vi välkomnar en öppen diskussion baserad på fakta och korrekt information och vi försöker dra vårt strå till stacken. Bo Widegren: Tack för din kommentar, Tomas Petti. Fortfarande kvarstår det märkliga fenomenet att Rapports undersökning och även SRs forskningar i ämnet inte på något sätt tydligen är en tankeställare för TSL. Ja, inte ens en undran om de egna siffrorna verkligen återspeglar verkligheten. Jag vill samtidigt än en gång medge att jag själv blandat ihop korten genom att inte ordentligt särskilja TSL från den mer statliga arbetsförmedlingen. Å andra sidan är det samma marknad med "omställningsföretag" som dessa båda aktörer vänder sig till. Nya kommentarer kan ej göras för detta blogginlägg! |