Grundläggande demokratiska begrepp Naturligtvis är detta ett känsligt ämne eftersom samhället, staten, etablissemanget, makteliten alltid vill begränsa friheten att kritisera dem. Därför är tryckfrihet och yttrandefrihet och nätfrihet grundläggande begrepp för demokratin skall fungera och bräddas. Den fråga som Jonas och Thomas på olika sätt ställer är om det överhuvudtaget skall finnas några begränsningar. Ingen av dem är tydliga om det överhuvudtaget skall finnas någon gräns för friheten, även om båda mumlar något otydbart att det skall kanske inte vara obegränsad frihet att kränka andra resp dra nytta av andras upphovsrätt.
Jonas försöker sätta gräns vid förtal Jonas har flera gånger skrivit om yttrandefrihet och senast frågat sig "Var går gränsen för yttrandefriheten?" (http://promemorian.blogspot.com/2009/02/var-gar-gransen-for-yttrandefriheten.htm) Av diskussionen framgår att han kan tänka sig straff för förtal men inte för förolämpning och kränkning exempelvis hets mot folkgrupp. På vad sätt enbart förtal meriterar sig för straffbarhet i detta sammanhang är för mig en gåta?
Gräns bör finnas För egen del finner jag det inte minsta anmärkningsvärt att man sätter gräns för rätten att yttra sig liksom man sätter gräns för andra handlingssätt i umgänget mellan människor, såsom misshandel, skadegörelse eller stöld. Vi kan inte tillåta anarki på så sätt att det är fritt för var och en att slå till den man tycker har ett misshagligt utseendde, att kludda ner en tunnelbanevagn eller att förse sig bland de på gatan parkerade bilarna. Varför skulle man få förolämpa och kränka andra eller hetsa mot judar eller homosexuella och vad skulle en fri debatt tjäna på det?
Tala den kränkande till rätta
Fullständig nätfrihet eller bara en fråga om kamrat Pirate Bay?
Offentliga handlingar Alla diarier och arkivhandlingar är ju offentliga för var och en m.u.f. just bilder och sinnesintyg som bör stanna i privatlivet. För mig framstår det som enbart sjukt att använda sig av en argumentering om tryckfrihet och öppenhet för att försvara en gammentalitet för att slå sönder gränser för vad som bör få vara privat. Öppenheten bör inte få ske på bekostnad av enskildas rätt till privatliv och till privatlivet hör bilder av avlidna offer, som kan vara nödvändiga för utredningen. Det kan också röra sig om personutredning i brottmål.
Offentlighet men ingen lynchjustis
Upphovsrättsbrott
Piraträttegången handlar om piraters smarthet
Sitta på två stolar samtidigt ... Ett laglydigt Bay Frihet innebär ansvar All frihet måste utövas under ansvar. Redan i franska revolutionens Deklaration 1789 om Mänskliga Rättigheter stod det La liberté consiste à pouvoir faire tout ce qui ne nuit pàs à autrui - Frihet består i att kunna göra allt som inte skadar någon annan. Någon annan frihet är vi inte betjänta av inom socialdemokratin enligt min mening. Eftersom det är anarki.
2009-02-18, 00:13 Permalink
Andra bloggar om: Pirate bay Nätfrihet Yttrandefrihet Upphovsrätt Förtal Hets mot folkgrupp Jonas morian Thomas hartman
Godkväll min herre. Ett svar har du fått här:
http://www.hartman.nu/2009/02/18/fildelning-vi-maste-krava-mer-av-sossarna/ Bo Widegren: God morgon, Thomas! Tack för ditt svar. Jag skall penetrera närmare vad du svart och återkommer i en blogg.
Det är inte samma sak att säga nedlåtande saker om personer som att slå dem på käften. Det är skillnad på ord och knytnävar.
Däremot kan det finnas en koppling om användningen av ordet direkt leder fram till en våldshandling. Att det finns kausalitet. När pastor Green för fram sina teorier i en predikan bör det således stå honom fritt, men om han gör det inför en grupp gudsberusade jesusjingos utanför RFSL:s lokaler är det en annan sak. När det gäller den franska principen om frihet så länge man inte skadar någon annan så är alltså kärnan vad som ska sägas vara skadligt för andra. Ord får man lära sig leva med, de som går omkring och hela tiden känner sig kränkta bör inte få en lag i sina händer där de kan täppa till käften på folk som har andra åsikter, de bör få medicinering eller terapi istället. Bo Widegren: Tack för din kommentar men jag håller inte med dig. Visst är det rent faktiskt skillnad på ord och knytnävar. Men knappast kriminalpolitiskt. Och det gäller utöver detta med kausalt samband mellan ord och våld. Pastor Greens "cancersvulster" utgjorde hets mot homosexuella enligt svensk lag men han friades p.g.a. tolkningen av religionsfrihetsbegreppet så som HD uppfattat EU-rätten. Jag delar inte den tolkningen och det kommer att visa sig i framtida europeisk domstolspraxis att denna inställning inte håller i konflikten mellan statens lagstiftning och exempelvis sharia. Du har ingen täckning för att frihetsbegreppet vid franska revolutionen tolkades på det sätt du anger. Visst får man lära sig leva med ord men inte vilka ord som helst. Din inställning att offer för förtal, förolämpning, förolämpning och hets skall medicineras istället för att skapa lagar om acceptabelt bemötande i ett frihetligt samhälle säger mer om det samhälle du eftersträvar och ditt sätt att argumentera, än att kunna uppfattas som ett led i en seriös diskussion.
Det är riktigt att den franska revolutionen inte gav ett entydigt svar på var gränsen för friheten skulle gå, snarare var det väl så att hela det spektrum av tolkningar som finns idag också fanns då. Men det intressanta är att det var då som frihetsprincipen tydligt slogs fast första gången (i Europa) som utgångsprincip för hur ett samhälle ska byggas.
Sen finns det alltid de som ser vissa yttranden som skadliga för hela samhällets överlevnad och därför anser att åsikter ska leda till giljotinen, eller som i pastor Greens fall, till fängelse. Och om jag förstår dig rätt så vill du att sådana som Green ska få skaka galler för att de framför en konstig åsikt i sin församling? Vad vill du då göra med Ölandsbladet, som var dem som rapporterade om predikan och därmed förorsakade själva anmälningen mot Green? Utan deras förmedlande skulle vi alla vara helt okunniga om Green idag. Ska mötesreferat också vara fängelsekvalificerande? Slutligen. Min kommentar om alla överkänsliga som går omkring och kännser sig kränkta var ironisk. Bör ironi också förbjudas? Bo Widegren: Stikkan, tack för ditt intresse för denna diskussion. Och du gör det ju inte särskilt lätt för mig som meningsmotståndare då du avsiktligt missförstår vad jag säger så som ett sätt att argumentera. Du trollar bort att vid franska revolutionen inrymde frihetsbegreppet alltså motsvarande ansvarstagande och börjar istället tala om giljotinen. Jag har inte sagt något om straffmätningen för hets. Det enda jag uttalat mig om är att jag inte anser att religionsfrihet friar från ansvar för yttrandefrihetsbrott av olika slag. Och det gäller överhuvudtaget i Sverige liksom i övriga västvärlden att kyrkorna får underkasta sig den samhälleliga lagstiftningen. För att uttrycka det förenklat: Tio Guds bud eller sharialagar gäller inte vid konflikt med den icke-kyrliga lagstiftningen. Jag tycker alltså att Green bort fällas till ansvar för det brott som domstolen konstaterat att han begått. När det gäller tidningsskriverier om brott så måste jag ju säga att du tilltror mig minimalt med vett när du tror att att jag skulle anse det straffbart. Samma sak för publicering gäller naturligtvis för hets mot folkgrupp som för andra brottsreferat, dvs fritt att skildra. Däremot blir saken annorlunda om Ölandsbladet mot förmodan framför rasistisk propaganda eller hetsar mot folkgrupp på ledarplats, vilket naturligtvis får bedömas enligt tryckfrihetsrättsliga regler på vanligt sätt. Ironi bör naturligtvis inte förbjudas men det trodde du väl inte att jag menade heller. Däremot tycker jag fortfarande inte att så korkade idéer om offer - som uppenbarligen hade en mer kränkande innebörd än vad du vill tillstå - kan försvaras genom påståenden om att de utgjorde ironi. Men förbjudas nej. De säger ju bara en del om den som fabricerar uttalandet. Nya kommentarer kan ej göras för detta blogginlägg! |