TRANSLATE WEB PAGE   NÄTVERKSPORTALEN WWW.S-INFO.SE   BLOGGPORTALEN WWW.S-BLOGGAR.SE   FORUMPORTALEN WWW.S-FORUM.SE 

Religiösa fundamentalisten och abortmotståndaren Tuve Skånberg har fått en helsida på den nya bloggen Newsmill. Han påstår sig vilja ha större respekt för de kristnas uppfattning och skriver under rubriken "Sju skäl till varför homosexuella inte ska kunna ingå äktenskap": Att tvinga igenom en lagändring som gör äktenskapet könsneutralt skulle lämna stora sår efter sig hos betydande delar av befolkningen, och inte minst hos kristna kyrkor och samfund, men även övriga religioner.

 

Stor majoritet vill ha en könsneutral äktenskapsbalk

Redan här lämnar Skånberg verkligheten eftersom en stor majoritet av Sveriges befolkning vill ha en könsneutral äktenskapsbalk. De flesta anser att det är odemokratiskt att utesluta homosexuella och göra skillnad. Vårt nuvarande rättssystem för familjebildning lämpar sig också väl för att göras könsneutralt. Detta särskilt som numera även barn ofta förekommer i homosexuella familjer.

 

Enhetlighet och ingen särbehandling

Systemet blir då enhetligt och markerar statsmakternas vilja att homosexuella, homosexuellas familjer och barn inte skall särbehandlas eller diskriminering i någon form tolereras. Detta är de demokratiska partierna i riksdagen eniga om med undantag för Kristdemokraterna, d.v.s. det parti Skånberg är med i. Men det är t.o.m. så att det finns en fraktion med ledamöter ända upp i KDs partistyrelse som fronderar mot ledningen i denna fråga. Man kan alltså säga att Skånberg representerar en liten fundamentalistisk kvarleva i något gammalt. Allt vad Skånberg säger är gammal skåpmat ältad under årtionden och så allmänt uttryckt att de mycket väl kan vändas i sin motsats, varvid jag följer Skånbergs numrering:


1. Om äktenskapet säger Nationalencyklopedin "Äktenskapet är i de flesta samhällen en social institution som fyller en rad olika funktioner för familjelivet". Alla dessa funktioner även omhändertagande av barn fyller både hetero- och homosexuella familjer. I en demokratisk stat finns det därför inte någon anledning att göra skillnad såvida man inte har svårigheter att låta homosexuella överhuvudtaget vara jämställda med heterosexuella. Detta har nästan alla riksdagspartioer insett. Det finns naturligtvis inte anledning att låta den lilla fördomsfulla grupp bestämma hur samhällets regler skall utformas.

2.  FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna deklarerar i artikel 16: "Fullvuxna män och kvinnor har rätt att... ingå äktenskap och bilda familj..." "Familjen är den naturliga och grundläggande enheten i samhället och äger rätt till skydd från samhället och staten." Att försöka använda mänskliga rättigheter för att på något sätt diskriminera homosexuella faller på sin egen orimlighet. FNs förklaring liksom den europeiska varianten gäller naturligtvis också homosexuella.


Bara att använda Mänskliga rättigheter som slagträ mot homosexuella är lika absurt som att påstå att Guds allomfattande kärlek bara tolererar heterosexuell kärlek. Jag skulle vilja påstå att denna mänskliga förminskning av Gud är hädelse. Men så förblindade blir alltså dessa fundamentalister. Allomfattande kärlek omfattar naturligtvis också homosexuell kärlek.  Gud har inte fördomar - det är minniskor som har sådana.

3. Det faktum att det finns många barnlösa äktenskap förändrar inte det principiella perspektivet: Barn blir endast till i en man-kvinna-relation. Det är därför motiverat att lagstiftaren ger den relationen en speciell status...  Skånsbergs tanke som äktenskapscertifikatet som något slags avelspremie är ganska motbjudande. Även detta är också ett tankefel eftersom familjebildningen inte primärt åsyftar själva avlandet vilket med önskvärd tydlighet framgår av att ett ganska avsevärt antal barn föds utanför äktenskapet. Nej ett av huvudsyftena med familjen är omhändertagandet av barn och det sker naturligtvis lika bra inom den homosexuella familjens ram. Det är bara fördomar som hindrar en del personer att se detta.

4. Den franska utredningen framhöll att "det är omöjligt att tänka på äktenskapet åtskiljt ifrån faderskapstanken; de två frågorna är nära förbundna med varandra eftersom äktenskapet utformats omkring barnet". Nu gäller det ju svensk lagstiftning och där har man löst denna fråga inte genom en "faderskapstanke" (som t.o.m. torde vara den främmande för den franska lagstiftningen) utan genom en faderskapspresumtion och det fungerar allldeles utmärkt även i det i riksdagen lagda förslaget.  Man må väl i alla blygsamhet tillägga att äktenskapet har en betydelse även utanför omhändertagandet av barn, vilket det stora antalet barnlösa äktenskap ger en antydan om. 

 

Dessutom så visar utvecklingen o världen att man på flera håll inte alls ser några komplikationer för familjerätten med könsneutrala äktenskap. Sålunda har följande länder infört äktenskap också för oss homosexuella: Holland (2001), Belgien och Spanien(2003), Kanada (2005), Sydafrika (2006) samt den amerikanska delstaten Massachusetts (2004). Inte heller har man i dessa länder upptäckt några komplikationer vid tillämpning av internationell rätt.

5. Det ligger i de ofrivilligt barnlösas intresse att möjligheten att adoptera från utlandet inte försämras. - Ett av de mer skamlösa argumenten som Skånberg anför och som såvitt man kan se saknar religiös bakgrund. Det är i sig riktigt att det finns länder som inte tillåter homosexuella adotivföräldrar. Men frågan är om vi skall låta reglera vårt demokratiska samhälle i enlighet med de fördomar som må finnas i andra länder?

6. Äktenskapet har i tusen år förvaltats av den kristna kyrkan i Sverige, och fortfarande vigs en absolut majoritet inte borgerligt utan kyrkligt. Kyrkorna ser grunden för äktenskapet i Guds skapelseordning (1 Mosebok 1: 27, 28) och i Jesu ord om äktenskapet (Matteus 19:4-6). - Ännu ett tankefel eftersom äktenskapet faktiskt inte alls "förvaltats" av kyrkan. Vad kyrkan har "förvaltat" är vigseln men knappast äktenskapet som reglerats i borgerlig lagstiftning. Och det förbättras inte av skapelsekapitlet där heterofiler uppmanas att vara fruktsamma och fylla jorden eller Jesus ord om ett kött. Historieskrivningen visar också brister då på Olof Skötkonungs tid omkr. år 1000 inte ens en svensk kyrka var påtänkt.

 

7. Om vi kan ändra äktenskapets könsaspekt, kan vi ändra dess övriga aspekter, som att de som ingår äktenskap måste vara myndiga, inte får vara nära släkt, inte får vara gifta med andra och bara är två makar - Här tar sig Skånsberg oro för följderna av könsneutrala äktenskap sig ganska hysteriska former. De som hyser samma betänkligheter upp med en hand! Det gäller att klargöra för sig att Skånsberg representerar en minoritetsgrupp bland kristna och än mer uttalat i samhället i stort;  i en intensiv kampanj har man bara lyckat få stöd av 61 253 insamlade namn.


Lagstiftningen har en inverkan på människors normer och livsval. Därför är det viktigt att äktenskapet får en könsneutral omfattning och alltså kommer att omfatta alla familjer i Sverige så att familjerätten kan fylla den stabiliserande verkan som är avsedd i samhällsbygget, där alla familjer utgör byggstenar. Ett demokratiskt samhälle kan inte bygga på fördomar hur gamla och rotade de än är.

Vid en sammanvägning av det intresse som en begränsad grupp av de kristna hävdar, mot det intresse som finns hos samhället att slå vakt om äktenskapets institution, om barnens intresse och en demokratisk samhällssyn blir slutsatsen att det är i linje med det gemensammas bästa att införa en könsneutral äktenskapslagstiftning.



Väl talat, Bo!


Bo Widegren: Tack Toni, det känns gott att man inte är alene som det heter i den danska filmen.
Gäller detta oxå muslimer?Så om mohamed och Achmed vill gifta sig i en moske i sverige så ska dom oxå få det?eller gäller detta vara vissa människor?
samma med judar och andra Religösa grupper


Bo Widegren: Jag tror inte på att påtvinga religionssamfund åsikter och det dröjer förmodliogen innan denna rättighet för homosexuella att gifta sig kan ske i moskéer, synagogor eller katolska kyrkor. Men i Sverige är naturligtvis alla homosexuella bekännare i dessa samfund välkomna att gifta sig borgerligt. Och förföljelse eller diskriminering av homosexuella från dessa samfunds sida kan naturligtvis inte tolereras utan bör bestraffas enligt svensk lag.
Visa respekt för religioner.

Kristna är också Kristna Socialdemokrater som tillhör Broderskapsrörelsen och vi tror på människans rättigheter och tror på äktenskap mellan man och kvinna, man och man, kvinna och kvinna.

Det här kämpade vi för i förra kyrkovalet och nu går kampen vidare för rättigheter för alla människor i olika frågor varav detta är en av de frågor vi står för. Läs gärna vårt kyrkopolitiska program på http://www.socialdemokraterna.se





Bo Widegren: Jag är väl medveten om att det finns kristna socialdemokrater och dessutom har jag stor respekt för kristna och även andra personer med djup religiös ionställning. Av dessa har jag heller aldrig känt mig diskriminerad som homosexuell. Detta framgår också av min bloggartikel där det bl.a. står "Det gäller att klargöra för sig att Skånsberg representerar en minoritetsgrupp bland kristna". Jag är f.ö. inte själv utan andlig sida vilket också lär framgå av bloggartikel men efter striden om kvinnliga präster gick jag ur sv kyrkan därför att jag ville ha en direktförbindelse utan att passera den fördomsfulla växel som man var tvungen att apssera som medlem i kyrkan.
Varför inte gå med i Svenska Kyrkan igen. Vi behöver Dig!
Varför får man ha kvar rätten att viga folk till ett äktenskap om man inte viger alla?Så klart ska den rätten tas bort från samfund som inte ger den rätten till alla..


Bo Widegren: Ärligt talat så vet jjag inte. Men förmpodar att det är en kompromiss för att få hela "projektet" att sätta sig. Liknande kompromis gjordes när man införde kvinnliga präster - undantagsrgeler som sedan föll bort.
Detta är insinuationer. Du hade även skrivit på min blogg och jag vill en gång för alla säga att mina inlägg handlar om människor. Man/kvinna, man/man och kvinna/kvinna som skall ha rätt att ingå äktenskap.

Och med detta avslutar jag svaren på dina inlägg.

För den som vill läsa mera läs gärna på min blogg
http://www.s-info.se/eva




Bo Widegren: Jag har förstått att detta inte berör min blogg utan inlägget ovanför som gjorts av Lee Karlsson, som låter misstänkt likt en signatur.
Äktenskapet och folkviljan.

Många gånger utmålas Kristdemokraterna som ensamma i den här frågan, men det stämmer inte med verkligheten. I den SIFO som gjordes i maj 2008 tyckte 34 % av befolkningen att äktenskapet skulle
vara mellan en man och en kvinna. 60 % tyckte att vi skulle införa könsneutrala äktenskap. På bara fyra månader ser vi ett stort ras för de som är positiva till könsneutrala äktenskap med hela 10% från SIFO:n i januari 2008!!!

Riksdag och regering är därför inte representativa för folket. Inom moderaterna, folkpartiet och centern finns det dessutom stora grupper som är av en annan åsikt än partiledningen. Att försöka "kuppa" igenom en ny lag i äktenskapsfrågan blir ett slag i ansiktet på en stor väljargrupp!!! Varför kan ni inte vara demokratiska och vänta med beslutet till valet 2010 så att väljarna får säga sitt?



Bo Widegren: Att det svänger lite kanske inte är så märkvärdigt. Fortfarande finns en betryggande majoritet bland folk för en könsneutral äktenskapsbalk. jag kan inte se att majoriteten i riksdagen för en sådan förändring alltså är representativ för folknmeningen.

När du börjar tala om "kupp" och "odemokratiska" metoder så tycker jag alltså att du är ute och cyklar.
Tuve Skånberg är en person som jag haft dispyter med i min ungdom i Ystads Allehanda, där han i insändare spred en konservativ syn på familj, homosexualitet mm. Själv tycker jag han är otroligt tröttsam. Det talas om bibeltrogenhet, men de som säger sig vara bibeltrogna är precis lika selektiva som andra i vad de bedömer som mer eller mindre viktigt i Bibeln. Vad gäller könsneutralt äktenskap kan jag bara hänvisa till min blogg, där jag bland annat skriver vad gäller Svenska kyrkan och känsneutralt äktenskap:"Det logiska vore att de präster i Svenska kyrkan som godtar lagstiftningen får behålla sin vigselrätt, men får den utökad att också gälla samkönade par, medan de som rabiat vägrar befrias från sin vigselrätt. Att ha vigselrätt som präst är inget egenvärde i sig." Det finns inget kristet i att hävda att homosexuella inte ska kunna ingå äktenskap. Det stör mig otroligt att ko konservativa alltid ges tolkningsföreträde till Bibeln!


Bo Widegren: Tack Magnus för ditt inlägg. Om det är någon som vill se hur Magnus utvecklar sin ståndpunkt så gå in på http://www.s-info.se/page/blogg.asp?id=1663&blogg=12376. Det är desto bättre så att troligen representerar Magnus den stora skaran kristna och även majoriteten av fotfolket i Sv. kyrkan. Jag förstår att det måste kännas frustrerande att fundamentalister ofta får företräde. Men därför är det desto viktigare att säga emot och det kunde ju vara ganska lätt även för en inte bibelsprängd som jag. Jag har faktiskt också tidigare skrivit om denna sak, vilket jag nu publicerar även på denna blogg se http://www.s-info.se/page/blogg.asp?id=1754&blogg=27463.
Än en gång tack Magnus för ditt inlägg!


Nya kommentarer kan ej göras för detta blogginlägg!