Det må vara att vi – du som moderat och jag som sosse – har olika ideologiska inställningar i flera frågor, men jag menar det vore bra för stockholmarna om (s) och (m) som de två stora partierna i Stockholm kunde hitta gemensamma utgångspunkter i viktiga stadsutvecklingsfrågor.
Jag ska hålla mig till de mera lokala frågorna, eftersom det huvudsakligen är på den lokala nivån som jag har min politiska hemvist, nämligen i Östermalms stadsdelsnämnd. Under senare år har det moderata fältropet gällt framkomligheten på stadens gator. Ingen kan naturligtvis älska onödiga köer, men eftersom gatan aldrig bara tillhör en part, exempelvis bilister, utan också gångtrafikanter i olika åldrar, cyklister, kollektivtrafiken och de som bor utmed gatorna, så måste man se frågan om framkomlighet i ett helhetsperspektiv. Jag talar nu alltså inte om de stora, regionalt viktiga vägarna, utan de gator som ligger i typiska bostadsområden. Här är det ju särskilt viktigt med att slå vakt om trafiksäkerhet, luftmiljö och att bussen kan ta sig fram i den täta trafiken.
För att vara konkret så vill jag ta upp några aktuella frågor i min del av staden.
- I korsningen Oxenstiernsgatan-Karlavägen är det på gång att öppna upp för genomfartstrafik. Effekten av detta skulle bli en starkt ökad trafik i ett område med hundratals skolbarn som redan i dag har en osäker trafikmiljö. Detta har tidigare avvisats av en enig stadsdelsnämnd, men har nu alltså aktualiserats igen.
- En annan fråga gäller korsningen Sibyllegatan-Karlavägen där den bom som tidigare bara släppt fram 1:an och 62:an har stängts av. Det resulterade omedelbart i kaos, särskilt när de stora ledbussarna inte längre fick hjälp i sin framkomlighet. Jag medger att det har lättat litet nu när bussarna på väg norrut mot Valhallavägen har getts företräde på Karlavägens norra halva (vilket f.ö. tidigare märkligt nog varit helt omöjligt när jag förde fram detta som ett förslag), men fortfarande blir det av och till problem för framkomligheten för bussarna.
- Ett tredje fråga gäller cykelbanan på Sturegatan. Trots den klara förbättring för cyklisterna som den har medfört, och trots de stora nyligen nedlagda summor som hade lagts ner på denna cykelbana, så dröjde det inte många månader efter ert makttillträde innan den nya majoriteten i trafiknämnden inriktade sig på att ta bort den. En märklig kuriositet i sammanhanget är det bakomliggande motivet: Några få rader med klagomål från moderata kollegor i Lidingö över att de fått längre tid att komma hem till sin ö med sina bilar.
Det finns flera frågor att diskutera, men jag ska inte vara långrandig. Jag har egentligen tre önskemål till dig som trafikborgarråd när det gäller trafikförsörjningen på stadens lokal- och bostadsgator:
1. Se till att utreda konsekvenserna av olika förändringsförslag ordentligt. Som både trafik- och miljöborgarråd bör du ha goda möjligheter att göra detta om viljan finns. Men det gäller också konsekvenserna för barns och gamlas trafiksäkerhet, och hur kollektivtrafiken påverkas. Jag vill påstå att så sker i dag alldeles för summariskt, om alls ibland.
2. Utveckla en verklig dialog med berörda parter på den lokala nivån; släpp in stadsdelsnämnderna i den lokala trafikutvecklingen. Den nya majoriteten har ju tyvärr tagit bort stadsdelsnämnderna som dialogpartners och remissinstanser när det gäller lokaltrafiken. Det må vara en sak att (m) inte tycks gilla stadsdelsnämnderna som sådana, men jag tror att det är ett stort misstag att inte använda sig av den lokala kunskap som dessa nämnder och förvaltningar sitter inne med. Ett långt liv i och nära politiken på olika nivåerhar lärt mig att hållbara förändringar förutsätter ett väl genomfört förankringsarbete. Något märklig är att SL i sin planering tycker att det är viktigt att fånga in stadsdelsnämndernas uppfattning, medan stadens egen trafiknämnd tydligen tycker att det är ointressant.
3. Börja ett utvecklingsarbete tillsammans med det likaledes nytillträdda stadsbyggnadsborgarrådet Kristina Alvendal kring en framåtsyftande strategi för den goda, attraktiva och hållbara staden. En stad där man inte bara ser framför sig nya hus och vägar, utan också tar in möjligheterna att flanera och umgås i en både säker och spännande gatumiljö, liksom det ömsesidiga beroendet mellan hus, vägar parker och grönområden. Även här är det naturligtvis viktigt att släppa in stadsdelsnämnderna som dialogpartners.
Grattis till ditt nya uppdrag och lycka till, önskar
Rolf Lindell (s)
Vice ordförande Östermalms stadsdelnämnd