TRANSLATE WEB PAGE   NÄTVERKSPORTALEN WWW.S-INFO.SE   BLOGGPORTALEN WWW.S-BLOGGAR.SE   FORUMPORTALEN WWW.S-FORUM.SE 

EU-parlamentarikern Jan Andersson som just skrivit "Ett nej är ett ja till Nice-fördraget", vilket i stora drag är en omtuggning av åtskilliga hans tidigare blänkare på s-info. Det kommer innebära att "vi får leva vidare med det fördrag under vilket domarna om Viking Line, Laval, Ruffert och Luxemburg är fattat" och risken för nya sådana domar är uppenbar. Han medger dock att det "finns förvisso inga garantier mot fler negativa domar med ett Lissabonfördrag".


Men risken är hävdar Jan Andersson "betydligt mindre, främst därför att stadgan för grundläggande rättigheter blir juridiskt bindande. Kollektivavtalen och strejkrätten blir då primärrätt och därmed likställd med den fria rörligheten för tjänster...Dessutom införs en horisontell social klausul i det nya fördraget, som innebär att arbetsvillkoren för löntagare ska tas i beaktande vid alla beslut."


Detta är emellertid inte riktigt. Jan Anderssons tunga slinter rejält när det gäller faktabeskrivningen. Stadgan för grundläggande rättigheter är visserligen juridisk bindande efter ratificering men den är fristående från Lissabonfördraget. Det är förmodligen också osant att kollektivavtalen och strejkrätten blir primärrätt och därmed likställd med den fria rörligheten för tjänster.

 

Tvärtom är läget detta att huvuddokumentet för EG-domstolen är fördraget, som enbart innehåller artikeln om fri rörlighet men inte ett jota om kollektivavtal och strejkrätt, medan stadgan blir ett sekundärt tolkningsdatum. Inte heller stämmer det att den sociala klausulen införs i fördraget utan i ett sidoprotokoll, vilket på samma sätt som stadgan har sekundär betydelse vid EG-domstolens bedömning.


Jag säger inte att jag vet hur EG-domstolen kommer att hantera en Lavall-situation men jag anser att det är oansvarigt som politiker att lova en förändring med Lissabonfördraget, där svenska modellen accepteras till undvikande av lönedumpning på svensk arbetsmarknad. Det är nämligen i högsta grad troligt att EG-domstolen med ett nytt Lissabonfördrag kommer att göra precis samma tolkning som i Lavall-fallet och därigenom lämna fältet fritt för lönedumpning (och sämre andra arbetsvillkor). Detta just därför att endast bestämmelsen om fri rörlighet av tjänster finns med i primärdokumentet, d.v.s fördraget.

Det är visserligen sant att i dag har en stor majoritet av medlemsländerna i EU röstat om Lissabonfördraget. 21 länder har sagt ja. Ett land har sagt nej. Och detta innebär naturligtvis en stor press för att acceptera och det är också den pressen som högerregeringen tillsammans med andra Lissabonkramare kommer att utnyttja. Vad man då inte tänker på är att en rad länder i vårt grannskap har en annorlunda organiserad arbetsmarknad och t.o.m. kan förmodas ha ett visst intresse av att marknadsliberal lönedumpning i någon form  inom ramen för fördraget.

Jan Andersson och medparter har flera gånger avkrävt bl.a. mig svaret på frågan: Vilken är din lösning? Ett nej innebär ju att nuvarande fördrag fortsätter att gälla. Gärna med tillägget att då får du ta ansvar för att hela EU-upplägget blir svårare.


Jag har lämnat svaret: Man må vara hur positiv som helst till Lissabon men det innebär inte att vi som politiker kan sälja ut arbetarrörelsens krav på garantier att svenska modellen inte ersätts med lönedumpning. LO-kongressens besked att vi måste få klarhet i detta innan vi ratificerar Lissabon-fördraget är en självklar slutsats av denna rättsosäkerhet. Vi får inte igen ge väljarna falska besked. Politikerna har ju en gång lurat väljarna och sagt att den svenska modellen håller. Men det gjorde den inte när juristerna i EG-domstolen fick säga sitt, varken när det gällde arbetsrätt, tidningsstöd, alkoholpolitik osv. Att ge sken av att man har en garanti är falskhet som kan bli en dyr förlust av framtida tilltro.


Jag ställer nu motsvarande fråga till Jan Andersson är du beredd att sälja ut den svenska modellen för att uppnå de fördelar som Lissabonfördraget i övrigt skulle ge? Svarar du ja på den frågan så är detta att skriva på in blanco. Detta betyder nämligen att skriva under utan att villkoren klart anges eller m.a.o. att ta en klar risk för att det blir annorlunda än man tror sig veta.



Hej!

Jag kommer inte att ha möjlighet att rösta om Lissabonfördraget. Det har däremot ledamöterna i Sveriges Riksdag. Om jag haft möjligheten skulle jag rösta ja, eftersom Lissabonfördraget tydligare än nuvarande fördrag tar hänsyn till nationella kollektivavtal och nationell strejkrätt. Du har fel när du påstär att stadgan för grundläggande rättigheter blir sekundärrätt i Lissabonfördraget. Däremot är den det i nuvarande fördrag. Så min motfråga till dig blir. Hur kan du med gott samvete rekommendera socialdemokratiska riksdagsledamöter att bibehålla nuvarande fördrag, när vi med säkerhet vet att vi då har att förvänta oss fler domar liknande Laval?

För övrigt var så vitt jag vet LO-kongressen positiv till Lissabonfördraget. Vad kongressen ville och som jag stödjer är att den svenska utredningen ska presentera sina slutsatser innan ratificering sker. Det är något helt annat än att ställa villkor för en ratificering.


Bo Widegren: Stadgan ingår inte i fördraget utan är en separat handling. I fördraget ingår precis som nu artiklarna om fri rörlighet. Däremot nämns varken kollektivavtal eller strejkrätt i fördraget, varför ditt tal om att Lissabonfördraget på dessa punkter är tydligare än det nuvarande måste vara felaktigt. En helt annan sak är att strejkrätt och kollektivavatal hanteras i stadgan (och ev protokoll med social klausul och i utstationeringsdirektivet). Stadgan handlar om mänskliga rättigheter, vilka alltid har setts mot bakgrund av fördragets artiklar och övriga villkor. Det ligger därför i farans riktning att EG-rätten inte förändras genom det nya fördraget.

OK, vi får väl avvakta Strååthutredningen. Och vad gör vi om den utvisar att den svenska modellen inte är garanterad? Du skriver tydligen på ändå. Men gör LO det? Och har vi stöd bland mertalet socialdemokrater att ratificera? Själv lutar jag åt att då inte ratificera förrän en viss omförhandling skett.
Hej!

Hade en omförhandling, som bara handlat om nationella kollektivavtal och strejkrätt, varit möjlig skulle jag inte haft något emot det. men det är det inte. Det förutsätter att alla medlemsländer är med på det. Det är de inte. De som redan ratificerat fördraget vill inte omförhandla. I det perspektivet väljer jag Lissabonfödraget framför nuvarande fördrag. dessutom förbättrar vi villkoren för utstationerad arbetskraft genom förbättringar i detta direktiv.


Bo Widegren: Hej Jan, jag respekterar ditt val. Men jag tror dig faktiskt inte när du säger att vi genom ratificeringen "dessutom förbättrar vi villkoren för utstationerad arbetskraft genom förbättringar i detta direktiv". Jag kommer att utveckla detta i nästa blogg.
Hej!

Jag kopplar inte i hop ratificeringen och förbättringar i utstationeringsdirektivet. Jag vill ha tre åtgärder:
1 Ratificering av Lissabonfördraget. Kollektivavtal och strejkrätt blir därmed primärrätt.
2. Förtydliganden i utstationeringsdirektivet så att utstationerade löntagare kan få samma villkor som övriga löntagare.
3. Ändringar i den svenska utstaioneringelagen och i Lex Britannia så att vi gör ungefär som danskarna, vilket jag utvecklat i min senaste blogg.

Detta är konkreta förslag som säkrar den svenska kollektivavtalsmodellen till skillnad från stickspåret om att säga nej till Lissabonfördraget , vilket bara leder till att nuvarande bristfälliga fördrag bibehålles.


Bo Widegren: Jag vet att du tror på 1-3 och jag tror också att detta är ärligt menat. Men min genomgång på nätet och egen kännedom om EG-domstolens sätt att resonera som jag skrivit i min nya blogg gör att jag har svårt att tro dig.


Nya kommentarer kan ej göras för detta blogginlägg!