TRANSLATE WEB PAGE   NÄTVERKSPORTALEN WWW.S-INFO.SE   BLOGGPORTALEN WWW.S-BLOGGAR.SE   FORUMPORTALEN WWW.S-FORUM.SE 

Juristerna i EG-domstolen kan upphäva EU-parlamentets beslut. Enligt nuvarande EU-fördrag är EG-domstolen nämligen överordnad samtliga andra institutioner inom EU, såsom Kommissionen, Rådet och EU-parlamentet. Enligt artiklarna 229-233 kan EG-domstolen förklara rättsakter exempelvis av Parlamemntet för ogiltiga och även beordra institution att vidta åtgärder. Motsvarande ordning finns i Lissabonfördraget.


Därför framstår EU-parlamentarikern Åsa Westlund osedvanligt naiv när hon på Wigforsseminariet i Halmstad i månadsskiftet deklarerade att vi inte kan ha en domstol som på papperet är opolitisk men i praktiken företräder marknadsliberala värderingar. Lika märklig är hennes och EU-kollegan Jan Anderssons åsikt att vår Europadebatt präglats av sidodiskussioner om arbetsrätt, kollektivavtal, juridikens överhöghet över politiken.


Jan Andersson har ett flertal gånger på sin blogg och i artiklar framhållit att det nya fördraget innehåller lösningen på problemet genom att

dels till fördraget fogats en rättighetskatalog där bl.a. strejkrätt och kollektivavtalsrätt behandlas,

dels denna fråga hanteras genom ett förändrat utstationeringsdirektiv med följdändringar i svensk lagstiftning,

dels och ett särskilt protokoll med en social klausul skall täcka Lavall-problemet.

 

Alternativen har växlat under diskussionens gång. Men inte något rymmer förmodligen en ur arbetarrörelsens perspektiv godtagbar lösning. Jag säger förmodligen eftersom jag - liksom Jan Andersson - spekulerar i vad EG-domstolen kommer att säga vid en upprepning av Lavall-situationen.


Förmodligen kommer EG-domstolen nämligen att göra precis samma tolkning som i Lavll-fallet och därigenom lämna fältet fritt för lönedumpning (och sämre andra arbetsvillkor). Varför det då? Jo, i själva fördraget, som är huvudhandlingen för domstolen, finns ingenting om rätt till kollektivavtal och att sådant kan framtvingas med hjälp av strejk eller blockad. Och i fördraget finns bestämmelsen om fri rörlighet av tjänster, vilket innebär att alla andra bestämmelser skall tolkas mot denna artikel. Vad som sedan står i en rättighetskatalog, ett direktiv eller en social klausul blir för domstolen sekundära tolkningsdata medan huvudregeln i fördraget om fri rörlighet kvarstår som den primära principen. Min -liksom en rad andra juristers - farhåga är alltså att läget blir oförändrat med det nya fördraget.


Man må vara hur positiv som helst till Lissabon men det innebär inte att vi som politiker kan sälja arbetarrörelsens krav på garantier att svenska modellen inte ersätts med lönedumpning. LO-kongressens besked att vi måste få klarhet i detta innan vi ratificerar Lissabon-fördraget är en självklar slutsats av denna rättsosäkerhet. Vi får inte igen ge väljarna falska besked. Politikerna har ju en gång lurat väljarna och sagt att den svenska modellen håller. Men det gjorde den inte när juristerna i EG-domstolen fick säga sitt, varken när det gällde arbetsrätt, tidningsstöd, alkoholpolitik osv. Att ge sken av att man har en garanti är falskhet som straffar sig senare.


Snacket om att på något sätt inskränka domstolens makt över politiken är inte heller en fråga för parlaments- eller rådsbeslut. Detta regleras också exklusivt i fördraget. Vill man alltså ha en annan ordning där domstolen inte ger sig in och styr politiken så får man alltså tala om vilka ändringar i fördraget man eftersträvar. Annars är gnölet mot domstolen bara strunt. Dessvärre ger det också falskt sken av att man vill åstadkomma en förändring.



Väl talat!

Jag har för Jan Andersson påpekat att professorn i arbetsrätt vid Stockholms universitet, Ronnie Eklund, anser att Lissabonfördraget inte kommer att innebära att EG-domstolen skulle göra en annorlunda bedömning i till exempel Vaxholmsfallet - just eftersom de grundläggande friheterna alltjämt kommer att väga tyngst.

Jan Andersson sade helt enkelt att Eklund har fel.

Jag tror att det i själva verket är herr Andersson som har fel, precis på samma sätt som när han och andra hade gjorde en grov missbedömning inför EU-inträdet om arbetsrätten, folkhälsopolitiken och utrikespolitiken.

http://www.lakejerna.blogspot.com


Bo Widegren: Det märkliga är att Jan Andersson upprepade gånger sagt att han istället har stöd av alla jurister som uttalat sig.
Väldigt tacknämligt att flera nu ifrågasätter den konventionella syn som socialdemokratiska EU-parlamentariker har på EG-domstolens roll i Europapolitiken. Mot den bakgrunden är det därför viktigt att Lissabonfördraget inte röstas igenom utan rimliga garantier för att Sverige kan behålla sin modell för arbetsrätt och kollektivavtal.


Bo Widegren: Jag vill bara nämna för dig att jag på min blogg (tidigare på http://wwww.passagen.se/bwlogg-mediaosamhalle) i flera år skrivit utifrån ett EU-positivt men kritiskt perspektiv och i vart fall de sista åren varit särskilt kritisk mot domstolen position i hierarkin.
Hej!

Och vilken är din lösning efter ett nej till Lissabonfördraget? Då blir det ju nuvarande fördrag som kommer att gälla. Det är under detta fördrag, där strejkrätten och kollektivavtalen bara är sekundärrätt, som domarna fattats.

Det förefaller mig som om det är lättare att säga nej än att föreslå en lösning.


Bo Widegren: Hej Jan, varken jag, andra tveksamma jurister eller LO säger Nej till EU eller ens Lissabonfördraget utan vi vill bara ha klarlagt hur läget är innan vi ratificerar fördraget. M.a.o. vill vi veta vad vi skriver på. Din linje tycks ju vara att vi skall skriva på in blanco. Detta tycker jag inte är ansvarsfullt gentemot de socialdemokratiska väljarna.
Det finns ingen lösning så länge vi är med i EU.
Det är bara att erkänna att en svensk beslutande riksdag håller på att avdemokratiseras ur folklig synpunkt genom att besluten allt mer är underställda EU-direktiv övervakade av en odemokratiskt vald EU-domstol besatt med ett antal, helt i EU:s marknadsliberala direktivanda, verkanden jurister.
Inklusive ett fåprocentigt antal, lobby-påverkade parlamentariker från Sverige.


Bo Widegren: Men allt detta kan vi ju ändra på, närmast genom att se till att vi nominerar bra person till EU-valet samt för diskussionen vidare. Ty på en punkt tror jag Jan Andersson m.fl. har rätt nämligen att vi behöver vara med i EU. Men som sas vid Wigforsseminariet: vi får inte vara för välkammade som bara längtar efter att bli bäst klassen.
Hej!

Jag vill inte alls skriva på in blanco. jag vet att Lissabonfördraget är betydligt bättre än nuvarande fördrag, när det gäller kollektivavtalen, öppenheten, de offentliga tjänsterna, möjligheten till fortsatt utvidgning m.m.

Men du svara inte på min fråga . Vilken är din lösning? Ett nej innebär ju att nuvarande ösrlag fortsätter att gälla.


Bo Widegren: Är det inte just in blanco du vill skriva på? Jo, naturligtvis med tillägget att du anser Lissabonfördraget bättre än nuvarande.

Det är riktigt att jag anser att vi slutligen bör säga nej om vi inte kan få ett undantag för EG-domstolens lönedumpning. Men jag har inte sagt att vi ännu är framme vid ett nej. Vi har inte gått med för att få en kontinental modell med perukstockar i högsätet. Vi gick med under förespegling att den svenska modellen bl.a. på arbetsmarknaden var garanterad. Svaret på din fråga är alltså: ja vi får dras med den gamla modellen till dess man ger garantier för den svenska modellen i vart fall på arbetsmarknaden.
Hej!

Någon kontinental modell behöver vi inte få om vi inte själv väljer att införa en sådan. Och förklara för mig hur vi blir av med perukstockarna om vi röstar nej och behåller Nice-fördraget?


Bo Widegren: Jag, vet inte Jan hur du läser innantill. Det är inte jag som sagt att "perukstockarna" lägger sig det politiska när de på papperet framstår som opolitiska och dem lär vi få dras med både i det gamla och ett ev Lissabonfördrag. Dessutom så har jag f.n. inte talat om nej utan bara att skjuta på beslutet intill dess vi får klarhet. Kanske du kan ta in det?
hej!

Men om du inte tycker dig få klarhet? Rekommenderar du då att vi ska behålla nuvarande fördrag? Hur detta fördrag tolkas av "perukstockarna" vet vi redan.


Bo Widegren: Precis som LO-kongressen anser sig inte ha fått klarhet så dristar mig till att sluta upp bakom den. När vi får klart för oss hur det rättsliga läget är så får vi väl ta ställning till det då.
Uppgiften om Ronnie Eklunds bedömning kommer från en interbju med honom i det skånska socialdemokratiska partidistriktets tidning, nr 1 2008.

http://www.lakejerna.blogspot.com


Bo Widegren: Daniel, tack för uppgiften! Jag sett en intervju med honom och ytterligare någon jurist men har glömt var den stod. Det var därför jag visste att Jan Andersson hade fel när han i ett bloggsvar påstod sig ha stöd generellt av juridisk sakkunskap.
Daniel J, du har vid ett flertal inlägg nu struntat i att följa reglerna, som säger att för- och efternamn skall skrivas ut. Därför kommer du vid nästa tillfälle att spärras för vidare kommentarer.


Nya kommentarer kan ej göras för detta blogginlägg!