I ett debattinlägg i DN den 3 maj sträcker Sten Nordin (m) ut en hand för samarbete med socialdemokraterna om Stockholmstrafiken. Det är en mycket bra idé att sätta sig ner tillsammans för att se vilka gemensamma insatser som kan behöva göras för att långsiktiga satsningar på infrastruktur ska kunna överleva de växlingar mellan olika majoriteter som är vanliga i vår region.
Idén är heller inte ny utan händer har sträckts ut flera gånger tidigare. Annika Billström gjorde det t. ex. vid olika tillfällen under hösten 1999. Sten Nordins svar var då först i en debattartikel i SvD (16/11) att ”det går inte att göra upp med (s)” men senare under budgetdebatten i Stadshuset (26/11) hade han kommit på bättre tankar och sa sig vilja bjuda in ”alla som vill vara med” till förhandlingsbordet. Själv har jag under en period som vice ordförande i gatu- och fastighetsnämnden föreslagit att man borde sätta sig ner tillsammans och utgå från vad det kan finnas för gemensamma nämnare innan man grottar ner sig i alla detaljer där det finns olika uppfattningar. På den vägen verkar det vara.
Men nu är handen åter utsträckt av vårt nya finansborgarråd (m). Och oppositionsledaren Carin Jämtin (s) har reagerat försiktigt positivt. Låt oss hoppas att vi den här gången kan finna gemensamma långsiktiga lösningar för stadens och regionens behov av ny infrastruktur för en hållbar utveckling. Det är väl ofrånkomligt att man börjar med en bruttolista över alla satsningar som man anser viktiga. Låt oss bara hoppas att man inte fastnar där utan kan hitta en ”nettolista” över satsningar som man gemensamt kan stå bakom.
Det känns om Sten Nordin har öppnat en viktig dörr på glänt. Båda sidor måste bjuda till för att den inte ska stängas. En kollektiv trafikring och en satsning på Förbifart Stockholm måste väl exempelvis ses som goda samverkansprojekt att utgå från.
Rolf L.