TRANSLATE WEB PAGE   NÄTVERKSPORTALEN WWW.S-INFO.SE   BLOGGPORTALEN WWW.S-BLOGGAR.SE   FORUMPORTALEN WWW.S-FORUM.SE 

I ett inlägg för nära ett år sedan (27 april 2007) skrev jag under rubriken "Befria Mikael Söderlund (m) från trafiken" bl. a. följande:

 

"Mikael Söderlund (m) må vara en engagerad och initiativrik stadsbyggnadspolitiker, men han är ingen bra trafikpolitiker.

På trafikområdet framstår han i stället som värsta arvtagaren av det gamla bilistpartiet. Framkomligheten i stan gäller bara bilarna. Trafiksäkerheten för gamla och barn, de mest utsatta i stockholmstrafiken på stadens bostadsgator får stå tillbaka. Luftmiljön till följd av utsläpp och dammpartiklar bryr han sig inte så mycket om. Kollektivtrafiken är inte lika viktig som bilarna. Spårvagnar av modernt slag (jämför Berlin, Bordeaux, Lyon, Strasbourg och andra storstäder) vill han exempelvis inte ha för att de skulle ta yta från bilarna. T.o.m. nyanlagda cykelbanor hotar han riva upp av samma skäl.....
Befria Mikael Söderlund från trafiken!"

 

Nu har jag alltså blivit bönhörd. Mikel Söderlund avgår som borgarråd efter sommaren. Men för mig hade han gärna kunnat vara kvar som stadsbyggnadsborgarråd, för där har han engagemang och visioner för hur en modern storstad kan utvecklas (även om jag inte delar alla hans synpunkter). För trafikfrågorna har han dock varit en katastrof!

Rolf L.




2008-03-26, 10:27  Permalink
Andra bloggar om:  
Härligt att Söderlund avgår. Nu är det bara betongpartiet (s) som är emot miljövänlig spårväg i innerstaden. S har röstat ner alla sådana förslag alt. yrkat på återremiss.

Inte ett enda el-drivet kollektivtrafikfordon kom i trafik på innerstadens gator - eller beslutades om - under s+mp+v perioden. Mp röstade t.o.m. tillsammans med s och v ned ett förslag från kd om udredning av spårvägsdrift på den överfulla, bullrande (över normen), långsamma och energislösande linje 4.

Därför röstade jag på kd i landstinget och det gav resultat - första satsningen på stadsmiljövänlig kollektivtrafik i innerstaden sedan 1960-talet d.v.s den beslutade utbyggnaden av Djurgårdslinjen till modern spårväg. Nu befarar jag bara att det hela drar ut på tiden och att s stoppar projektet om ni kommer till makten nästa mandatperiod.


Rolf Lindell: Hej Bo,
stadens utveckling är viktigare än gammalt partikäbbel. Se framåt, Bo, se möjligheterna! Det kan ta sin tid, men snart har vi den mer människovänliga storstaden här.
Hej, Rolf !

Jag blickar framåt. Men när ska s släppa sitt motstånd mot miljövänlig spårvägstrafik i innerstaden ?

Nu hoppas vi på ett framåtblickande gatuborgarråd som är för energisnål, miljövänlig och kapacitetsstark kollektivtrafik på innerstadens smutsiga gator, inte bara som nu, bilar och energislösande förbränningsmotorbussar som bullrar över normen (oavsett bränsle).

Modern spårväg och elbussar som i 350 andra städer jorden runt, tack !

Mvh

Bo Lagerqvist
Förnamn och efternamn är obligatoriskt. E-postadress och webbadress är valfritt.
Skriv sedan din kommentar och klicka på Spara kommentar.

FÖRNAMN

EFTERNAMN

E-POSTADRESS (valfritt, publiceras ej)

WEBBADRESS (valfritt)


KOMMENTAR PÅ INLÄGGET




Regler för kommentarer

I den här bloggen eftersträvar vi en öppen debatt och välkomnar kommentarer. Men vi vill att tonen där vi tilltalar varandra är artig och att det som lyfts fram hör till ämnet för det inlägg som kommenteras.

Kommentarer som bryter mot följande punkter tas bort:
  • ej undertecknade med förnamn och efternamn
  • kränker andra personer eller utmålar dem som brottsliga
  • är rasistiska, homofobiska, sexistiska eller diskriminerande
  • innebär brott mot tystnadsplikten
  • uppmanar till brott eller annat som bryter mot lagen
Observera även att kommentarer med länkar till webbsidor innehållande något av ovanstående, inte är tillåtet, såvida det inte är av stor vikt i sammanhanget.

Din kommentar kan även bli borttaget om:
  • du använder hundratals utropstecken eller nonsensord
  • vi misstänker att skribenten inte använder sitt eget namn
Ägaren till respektive hemsida har dock rätt att, utöver dessa regler, själv avgöra vilka kommentarer som skall finnas i bloggen. Upprepade brott mot dessa regler kan innebära att du spärras från att kommentera i bloggen på hemsidan.

När en kommentar görs loggas IP-adress samt tidpunkten när kommentaren gjordes, vilket gör det möjligt att ta reda på från vilken dator kommentaren härstammar ifrån. Alla kommentarer som bryter mot svensk lag rapporteras till polis och Internetleverantör, vilket kan medföra fängelse och/eller böter samt att Internetleverantören stänger ner Internetuppkopplingen för personen som gjort kommentaren.