Fredagen den 18 januari 2008 anordnade en grupp magisterstudenter vid Institutionen för naturgeografi och kvartärgeologi vid Stockholms universitet en presentation av projektet ”Miljökonsekvensbeskrivning – östlig förbindelse”. De hade valt att granska det alternativ som närmast överensstämmer med Österleden och mot den ställt ett tänkt kollektivtrafikalternativ som en del i ett snabbtågssystem och i form av en förlängning av Djurgårdslinjen i tunnel till nya Danvikstorg på Nackasidan.
För att göra en kort summering av deras slutsatser så konstaterar man för det första att Stockholmsregionen behöver en ny östlig förbindelse om situationen framöver inte ska förvärras. För det andra så bedöms ett kollektivtrafikalternativ exempelvis i form av en spårväg bli tillgängligt för alla och leda till ett miljömässigt och resurssnålt samhälle. För det tredje så kan inte en sådan förbindelse ensamt tillgodose målet om en hållbar transportförsörjning och den måste därför ses som en del av en större kollektivtrafiksatsning i Stockholm. Rapporten finns att ladda ner från nätet (www.ink.su.se). Behöver det sägas att studenterna och institutionen fick stort bifall för det imponerande arbete som man har gjort!
Slutsatserna stämmer väl med de resonemang som vi socialdemokrater har fört under årens lopp. Under 90-talet satt jag med i en gemensam arbetsgrupp för socialdemokraterna i Stockholms stad och län och en av slutsatserna var att Stockholm behöver en kollektivring, en ”Circle Line” precis som andra storstäder. Vi socialdemokrater var redan under Dennispaketets dagar tydliga med att Österleden inte var tillräckligt motiverad för att kunna accepteras. Miljöpåverkan, kostnaderna i förhållande till nyttan och det faktum att de pengar som skulle behöva plöjas ner här skulle kunna göra större nytta i andra delar av regionens infrastruktursatsningar (alternativnyttan) var i korta drag skälen mot. När det gäller den föreslagna s.k. ringen så stannade vi som bekant för den s.k. Hästskon, dvs. Södra länken, Essingeleden och Norra länken som nu håller på att byggas. Lägger man en linjal på en karta ser man också lätt att en motorled som bäst förbinder norra och södra delarna av vår region bör ligga väster om staden.
Det är obegripligt att man nu från bl. a. Stockholms moderater, trots hundratalet miljarders investeringsbehov i olika andra banor och leder, varav ett stort antal är ofinansierade, driver att den gamla Österleden ska byggas. Det är inte seriöst. Är det ett förskott från näringslivet som lockar, så måste det naturligtvis betalas tillbaka förr eller senare, och då blir det andra investeringar, kanske mycket viktigare, som får stryka på foten.
I ett tidigare inlägg (29 mars -07) har jag tagit upp fyra skäl till att vara skeptisk till Österleden. De centrerar kring miljö, ekonomi, strategi samt den lokala bostadsmiljön och är i starkt sammandrag följande:
- Klimathotet borde inspirera till ökade satsningar på kollektivtrafik, särskilt spårbunden. Spårvagn/Tvärbana till och från Hjorthagen/Norra Djurgårdsstaden eller tunnelbana under Skeppsholmen mot Nacka är intressanta alternativ.
- När det gäller ekonomi finns redan i dag i Stockholmsregionen flera ofinansierade planer på vägar och spårförbindelser upp över 100-miljardsnivån. Det är då inte seriöst att nu lägga till ytterligare en motorled med 12-15 ofinansierade miljarder.
- Om man i ett mycket långsiktigt och strategiskt perspektiv vill plädera för Österleden, vore det förståeligt om man i stället skulle dra en sådan led längre österut via Lidingö och så småningom fram till de ställen där den skulle kunna möta Förbifart Stockholm på E 18 och E 4. Då skulle man kunna börja tala om en avlastande ring!
- Eftersom över 90 procent av trafikanternas målpunkter ligger i innerstan minskar inte en Österled trafiken till innerstan; den ändrar bara infartsläge och biltrafiken skulle öka våldsamt på bostadsgatorna på hela östra innerstans bostadsgator. Barnens skolvägar blir farligare, de äldres möjligheter att säkert ta sig fram i trafiken skulle försämras väsentligt och den redan hälsovådliga gatumiljön på vissa gator bli än värre.
Rolf L.