En trist sak med den politiska debatten är att polariseringen har drivits så långt att ett bra förslag från motståndarsidan nästan aldrig kan bemötas positivt. ”Not invented here” är ett klassiskt motiv att förringa ett förslag från ”de andra”. I stadens vision 2030 – Ett Stockholm i världsklass – tar man upp några särskilt intressanta kollektivtrafikförbindelser. Jag menar då inte bara Citybanan, utan också några nya spårvägs- och tunnelbanesträckningar. Särskilt tänker jag på planerna på ny tunnelbanesträckning från Odenplan till Karolinska och en förlängning av tunnelbanan från Kungsträdgården ut till Nacka och kanske Tyresö. Kan man sedan se till att denna gren trafikerar och avlastar Skeppsholmen och den s.k. evenemangsstaden på Djurgården, så har man tagit viktiga steg för att förhindra en framtida igenproppning av innerstaden. Om man också ser till att nya Värtan kan förses med ny spårväg in mot stan, så ser det riktigt intressant ut. Men vägtrafiken då? Jodå, sent omsider kommer Norra Länken, som vi från (s) fick lotsa fram för beslut efter det att moderaterna hade blockerats av lilla Stockholmspartiet. Och förbifart Stockholm är också på väg, medan Österleden nog får bevisa sitt existensberättigande i förhållande till andra prioriteringar, miljöpåverkan m.m. Det är nog klokt att också avvakta de mer långsiktiga effekterna av trängselskattens återkomst innan man tar slutlig ställning till denna led.
2007-07-10, 11:54 Permalink
Andra bloggar om: Stockholm Infrastruktur Stadspolitik Trafikplanering
Förnamn och efternamn är obligatoriskt. E-postadress och webbadress är valfritt.
Skriv sedan din kommentar och klicka på Spara kommentar. |