TRANSLATE WEB PAGE   NÄTVERKSPORTALEN WWW.S-INFO.SE   BLOGGPORTALEN WWW.S-BLOGGAR.SE   FORUMPORTALEN WWW.S-FORUM.SE 

Fyra skäl till en skeptisk hållning till Österleden

 

Återigen dyker Österleden upp trots att vi i regionen har fullt sjå med att hitta finansiering av andra mer eller mindre överenskomna satsningar. Kanske talar vi om objekt för ett hundratal miljarder som redan står i kö. (M) försöker då kontra med PPP eller lån av näringslivet, som om inte det innebär dryga kostnader förr eller senare. Det verkar som om allt prat om "Ringen" får det att snurra runt i huvudena på stockholmsmoderaterna. Det är helt enkelt inte seriöst. Hur många östermalmsmoderater och andra borgerliga har f.ö. förstått att en Österled blir en miljömässig katastrof för stadsdelen? Här är fyra skäl mot Österleden:

 

-         Miljön. När klimathotet äntligen verkar tas på allvar och vi redan har ett antal planer för nya trafikleder är det utmanande att till dessa lägga ytterligare en trafikled med ökade koldioxidutsläpp som följd. Klimathotet borde i stället inspirera till ökade satsningar på kollektivtrafik, särskilt spårbunden. Spårvagn/Tvärbana till och från Hjorthagen/Norra Djurgårdsstaden, tunnelbana under Skeppsholmen mot Nacka borde gå före. Visst borde Stockholm som andra storstäder ha en kollektiv ”circle line”!

-         Ekonomin. Redan i dag finns i Stockholmsregionen till stor del ofinansierade planer på vägar och spårförbindelser upp mot 100-miljardsnivån. Det är då inte seriöst att nu lägga till ytterligare en motorled med 12-15 ofinansierade miljarder. Dessutom borde effekterna av den snart återinförda trängselavgiften avvaktas för att se om det finns något behov av denna led.

-         Strategi. På en karta ser man lätt att den led som bäst förbinder norra och södra delarna av vår region ligger väster om staden. Om man i ett mycket långsiktigt och strategiskt perspektiv vill plädera för Österleden, vore det förståeligt om man i stället skulle dra en sådan led via Lidingö och så småningom fram till de ställen där den skulle kunna möta Förbifart Stockholm på E 18 och E 4. Då skulle man kunna börja tala om en avlastande ring!

-         Den lokala bostadsmiljön. Många kanske tycker spontant att det låter bra med en ”Ring” för att avlasta innerstan. Men tittar man närmare så förstår man att en Österled inte alls minskar trafiken till Östermalm. Tvärtom skulle biltrafiken öka våldsamt för att över 90 procent av trafikanternas målpunkter ligger i innerstan och att infarten kommer att ske via Östermalm. Bäva månde alla som bor utmed Valhallavägen, Oxenstiernsgatan, Karlavägen, Strandvägen och på många andra bostadsgator som får ta emot kraftigt ökad infarts- och genomsilningstrafik. Barnens skolvägar blir farligare, de äldres möjligheter att säkert ta sig fram i trafiken skulle försämras väsentligt och den redan hälsovådliga gatumiljön på vissa gator blir än värre.

 

Det är viktigt att kritiskt granska förslaget till en Österled och sätta sig in i de konsekvenser som kan förväntas. Gör man det kommer man ganska snart på andra tankar.



2007-03-29, 23:19  Permalink
Andra bloggar om:  
Rolf skrev: "Hur många östermalmsmoderater och andra borgerliga har f.ö. förstått att en Österled blir en miljömässig katastrof för stadsdelen?"

Det bor ju en hel del priviligierade socialdemokrater på dessa adresser också. Kanske du själv? Socialdemokrater som ofta gärna vill leda trafiken i vida cirklar bort från sitt närområde. Och nådigt avgiftsbelägga förortsbornas störande besök i huvudstaden. Och behålla hyresregleringar i sina centrala bostäder på fina adresser.


Rolf Lindell: Hej, Johan!
Jodå det är nog än så länge alla sorters människor som kan bo i detta område, liksom på Söder, Kungsholmen och i Vasastan. Åtminstone innan borgarna säljer ut allmännyttans lägenheter i hela innerstan.
Men frågan är mer speciell: Det handlar om flera miljarders investeringar ovanpå andra ofinansierade miljarder, det handlar om en gatumiljö som ytterligare riskerar hälsan för tusentals människor, varav många barn, och det handlar om en nedvärdering av satsningar på kollektivtrafiken. Om man ska ha en ring, varför inte satsa på en kollektiv "circle line"?
Rolf Lindell
För den avgörande delen av befolkningen i Stockholmsområdet är en lägenhet innanför tullarna och diskussionerna om hyressättningen där rena utopier. Massor av stålar eller kontakter är sedan decennier det som gäller, och hyresregleringarna i innerstan gynnar sedan länge nästan bara folk som mycket väl hade kunnat betala för sig. Och missgynnar de fattiga som sedan decennier betalar inflaterade marknadspriser i periferin.

Rolf skrev: "Om man ska ha en ring, varför inte satsa på en kollektiv "circle line"?"

Bl.a. därför att ringleder oftast används av dem som behöver bil i båda ändarna. Och det är svårt att ta med sig bilen i sin Kånken-ryggsäck på tunnelbanan. För den som behöver genomföra dessa resor är kollektivtrafiken, även om den byggs ut ännu mer, inget alternativ.

Plus att en ringled av vägar givetvis *även* direkt innebär en ringled för kollektivtrafik (bussar). Därtill oerhört mycket mer flexibel än en spårburen ring, eftersom bussnätet på och utanför en ringled av vägar går att anpassa dynamiskt efter behov och efterfrågan. Medan det omvända förstås icke gäller om man satsar på något spårburet.
Hej igen Johan,
om något är viktigt men har funkat dåligt så ska man naturligtvis inte göra det ännu sämre. En storstad i tillväxt behöver bostäder av olika slag, alltså även hyresrätter, i alla stadsdelar. Det är viktigt och av strategisk betydelse för framtiden att slå vakt om allmännyttans (=stockholmarnas egna) lägenheter.

När det gäller Österleden så missar du (förutom miljön) en viktig poäng i att det inte finns pengar/resurser för att tillnärmelsevis kunna genomföra alla leder m.m. som redan ligger i högsta prioritet. Norra länken, Citytunneln, Förbifart Stockholm, E 18 m.m. är långt viktigare att få fram än en Österled. Att döma av vad Vägverket nu säger finns inte ens tillräckligt med pengar till dessa mer prioriterade projekt. PPP är ingen lösning för att klara av allt detta, och inte heller gratis för samhället om någon nu tror så.
Rolf Lindell
Förnamn och efternamn är obligatoriskt. E-postadress och webbadress är valfritt.
Skriv sedan din kommentar och klicka på Spara kommentar.

FÖRNAMN

EFTERNAMN

E-POSTADRESS (valfritt, publiceras ej)

WEBBADRESS (valfritt)


KOMMENTAR PÅ INLÄGGET




Regler för kommentarer

I den här bloggen eftersträvar vi en öppen debatt och välkomnar kommentarer. Men vi vill att tonen där vi tilltalar varandra är artig och att det som lyfts fram hör till ämnet för det inlägg som kommenteras.

Kommentarer som bryter mot följande punkter tas bort:
  • ej undertecknade med förnamn och efternamn
  • kränker andra personer eller utmålar dem som brottsliga
  • är rasistiska, homofobiska, sexistiska eller diskriminerande
  • innebär brott mot tystnadsplikten
  • uppmanar till brott eller annat som bryter mot lagen
Observera även att kommentarer med länkar till webbsidor innehållande något av ovanstående, inte är tillåtet, såvida det inte är av stor vikt i sammanhanget.

Din kommentar kan även bli borttaget om:
  • du använder hundratals utropstecken eller nonsensord
  • vi misstänker att skribenten inte använder sitt eget namn
Ägaren till respektive hemsida har dock rätt att, utöver dessa regler, själv avgöra vilka kommentarer som skall finnas i bloggen. Upprepade brott mot dessa regler kan innebära att du spärras från att kommentera i bloggen på hemsidan.

När en kommentar görs loggas IP-adress samt tidpunkten när kommentaren gjordes, vilket gör det möjligt att ta reda på från vilken dator kommentaren härstammar ifrån. Alla kommentarer som bryter mot svensk lag rapporteras till polis och Internetleverantör, vilket kan medföra fängelse och/eller böter samt att Internetleverantören stänger ner Internetuppkopplingen för personen som gjort kommentaren.