I tron att transportvolym ska överföras från landsväg till järnväg och sjö lanseras ett rödgrönt förslag om återinförd kilometerskatt.
Innan detta förverkligas bör följande beaktas:
Lastbilstransporter sker på 420.000 km landsväg medan järnvägsspåren omfattar 11.000 km. Mot 1 km järnväg står alltså 38 km landsväg.
83 procent av alla transporter sker med lastbil, 14 procent med järnväg och resten 3 procent med båt, flyg, personbil, cykel etc. Av järnvägens transporter avser hälften malmfrakt från Kiruna. Helt klart är att järnvägen i förhållande till sin utsträckning har hög transportkapacitet men i alla fall.
Låt mig fortsätta!
8 procent av lastbilstransporterna är längre än 30 mil där järnvägen kan vara aktuell. Över 70 procent av lastbilstransporterna är under 10 mil och avser bl a grus, asfalt, sopor, mjölk från bönderna, massa, timmer från skogen, livsmedel till dagis, skolor och affärer, snörsöjning, sandning m m. 20 procent av lastbilstransportena är mellan 10 och 30 mil och följer vanligen inte de nuvarande järnvägssträckningarna.
Kilometerskatten på lastbilstrafiken ska betala den förslitning av vägar den orsakar. Skatterna på bilismen var 2008 cirka 87 miljarder att jämföra med Trafikverkets 25 miljarder som används bl a till vägunderhåll.
Höjda drivmedelspriser eller införd kilometerskatt i tron att lastbilstransporterna kan föras över på järnväg leder till dyrare transporter och därmed dyrare varor för konsumenten. Vad det inte leder till är minskade utsläpp av växthusgaser.
Nej till kilometerskatt - vårt transportnäts struktur ger ej önskad effekt.
2010-06-06, 09:32 Permalink
De potentiellt rikare väljarna röstar inte rödgrönt alternativ helt gratis. De kostar pengar att nå. Kommunal trafik är dyr att bygga ut. Något litet byggnadsverk är inte tillräckligt i storstan. Borgarna de har inte problem med invånare i städer. Ett vind kraftverk uran brytning bidrag för att bygga om vatten kraftverk och tystnad om att företagen redan har anställd personal löser även det problemet på landsbygden.
Men hur ska det vara möjligt att nå väljarna i storstäder för de rödgröna. hur ska denna utökade kommunikation kunna betalas när skatte intäkterna på drivmedel samtidigt minskar med antalet bilister i storstäder. Kärnkraft är inte att tänka på då ökar risken att invånare köper el bilar förstår du väl. På detta sätt som det fortfarande är så finns möjligheter kvar att verkligen våndas över världens klimat problem. Miljö avgifter finns kvar som inkomst till stat och välfärd. Ett fullkomligt godtagbart försumligt sätt att med ursäkt, fortfarande en mycket god ursäkt att fortsätta tära på miljön. problemet är kollektivt. Innovativa lösningar är inget att tänka på när klyftor finns människor inte förstår att uppmärksamma. Sådana tankar vill vi inte väcka till liv. Vanans makt är bäst. Då skänker människor pengar till vinster för dem som redan har mer än de behöver.
Jag kanske är dum i huvet men kan Du uttrycka Dig begripligare, Anders?
Förnamn och efternamn är obligatoriskt. E-postadress och webbadress är valfritt.
Skriv sedan din kommentar och klicka på Spara kommentar. |