Partikongressvalet är över, 13 personer har valts, 7 män, 6 kvinnor. För detaljer se hemsidan för Socialdemokraterna i Göteborg.
Vi har ätit lunch. Föreningsombudsmannen sitter på sitt arbetsrum och diskuterar lärarutbildningen med en person. Jag kan inte låta bli att tänka på att lärarutbildningen är så diskuterad och jag har en liten bild av det hela:
Jag läste under ett antal år enstaka kurser på universitetet i Göteborg. Kurser som syftade till en lärarexamen med inriktning högstadium och franska och svenska. Du skulle läsa 60 poäng svenska och då kunde du läsa 40 poäng svenska/nordiska språk och 20 poäng litteraturvetenskap och så skulle du ha 40 poäng franska. Det här var på den tiden du inte hade Bolognaexamen som inträdde 2007. Jag fick höra av lärarstuderande som gick programmet att det inte fanns konfliktteknik på lärarhögskolan och det behövdes.
Samtidigt var jag ute i Göteborgs Stad och vikarierade som lärare. Jag var på Nya Lövgärdesskolan (tre månader, högstadiet) som lärare i franska och engelska och svenska. Jag var på Gårdstensskolan (tre månader, årskurs 6) - svenska, engelska, matematik. Jag var också på Katrinelundsgymnasiet, på Polhemsgymnasiet, på förskolor i Härlanda och i Högsbo. Efter mycket om och men och på grund av ekonomiska problem fullföljde jag inte utan nöjde mig med högskoleexamen.
Jag kommer ihåg att när jag tjänstgjorde i Gunnared och i Lärjedalen så fanns en yrkesstolthet och bra löner men en psykosocial, krävande miljö. Som lärarvikarie kunde du inte nå ut på samma sätt som de behöriga lärarna. Lärarkollegiet sa att de två första åren är hundåren, även om du är behörig. Du måste göra dig mer arg än du verkligen är för att eleverna annars kan ta överhanden. Du måste göra dig socialt kompetent i minst lika stor grad som du måste ha ämneskunskaperna. Det tar två år innan eleverna litar på dig, som lärarvikarie kanske du inte får vara mer än en dag på en plats.
Eleverna behöver en kompetent lärare som är social och har ämneskunskaperna och som eleverna vet att de kan lita på. När du är lärarvikarie så är det inget konstigt med häftstift på stolen. De testar dina gränser och du måste visa att du står över gränserna. Du får absolut inte gråta i elevernas närvaro.
När du är lärare så är du lärare, kurator, socialassistent, lokalvårdare. Många av mina släktingar, i alla fall sju, åtta stycken, både blod och ingifta, är lärare, idrottslärare, språklärare, NO-lärare, SO-lärare. Jag inbillade mig att lärargenen satt i mig. I dag är den psykosociala arbetsmiljön bestämd av vilket stadium du undervisar i, vilket stöd du får från skolledningen, var du befinner dig i din egen mentala utveckling, vilken kompetensutveckling du får.
En obehörig lärare kan vara minst, om inte mer, kompetent som en behörig lärare. Konfliktteknik kan vara skillnaden mellan en kompetent och en okompetent lärare. Öppenheten, ta till sig nya infallsvinklar, har stor betydelse.
Skolan och utbildningen har stor betydelse för hur samhället fungerar. Att sätta betyg i årskurs 4 behövs inte. Det behövs utvärderingar. Lärarna har tillräckligt med arbetsbörda som det är. Högskolorna behöver mer forskning och hur forskningsanslag fördelas i dag är inte som det skall vara. Förr var forskningen fördelad så forskarna inte behövde oroa sig eller stressa för att med återkommande mellanrum göra nya anmälningar. Rektorn för Stockholms universitet håller med om detta.
Skolan är viktig och förtjänar vårt engagemang.
2012-11-01, 14:19 Permalink
Andra bloggar om: Lärare Lärarhögskolan
Förnamn och efternamn är obligatoriskt. E-postadress och webbadress är valfritt.
Skriv sedan din kommentar och klicka på Spara kommentar. |