Den politik som regeringen för leder inte till bättre miljö. Allt debatteras inte heller så mycket men på transportsektorn för man en politik där höjda banavgifter gör att gods flyttas tillbaka till vägar och bilar. Det är intäktskravet för banverket och höga banavgifter som orsakar detta.
Mer om detta i min blogg som jag länkar till
2011-12-05, 07:25 Permalink
Andra bloggar om: Banavgifter
Cargo Net säger att de lägger ner inrikestrafiken i Sverige och anger som skäl bl a höga infrastrukturkostnader i Sverige. Ändock använder Cargo Net svenska järnvägar för transporter mellan Oslo och Narvik. Dålig lönsamhet kan kanske bero på att Cargo Net fått konkurrens av Green Cargo. Cargo Net är Norska Staten och Green Cargo är Svenska Staten.
Min idé om detta är att stater inte skall syssla med affärer och följaktligen inte skall konkurrera med vinstdrivna företag om transporter och inte heller om trafik på spåren. Jag vet inte hur ett infrastrukturnät skulle se ut om det fick verka i en fri marknad. Däremot vet jag att en transportgren i den fria marknaden, nämligen sjötransporter, haft en fantastisk utveckling för säkra transporter. Varför finns inte en fri marknad också på land?
Förnamn och efternamn är obligatoriskt. E-postadress och webbadress är valfritt.
Skriv sedan din kommentar och klicka på Spara kommentar. |