Jag tvingas acceptera att det är mer gångbart med blogg på Blogger eller på Netroots än på s-info.se. I kväll hade ett antal sossar en genomgång med LO-distriktet i Västsveriges representant om hur vi kan bli mer digitala än analoga. Lärorikt var ordet för kvällen. Bara en sådan sak som att halva Sveriges befolkning har en Facebook-sida, att i och med bredbandet för tio år sedan slog det igenom. Youtube är lika populärt som Facebook medan Twitter kanske har 40 000 användare i Sverige som använder det dagligen.
Vi måste klargöra för oss själva vad vi har för mål med opinionsbildning. Det finns olika mål: slutmål (systemmål, visionsmål), beteendemål, kommunikationsmål. Vilket beteende ska vi påverka? Det finns olika grupper att nå ut till:
Viralt innebär att t ex ett tema lever vidare. I dag 30 november 2011 var t ex en spridd nyhet att en kvinna i Brålanda svultit ihjäl. En sådan nyhet når både beslutsfattare och allmänhet. I samband med valrörelsen 2010 var det ett blogginlägg benämt Sveket som fick stor spridning.
Digital marknadsföring finns i och med hemsida, Facebook, mediebevakning, nyhetsbrev, kartläggning. Analog marknadsföring finns i medlemstidningar. Live marknadsföring finns i informationsgrupper, utbildningar, events, uppsökande verksamhet, samtal mellan medlemmar. Kommunal Väst har nu fått igenom rätt till heltid i Göteborgs kommun. Både analog (medlemstidning)och digital (hemsida) och live (samtal mellan medlemmar).
Fysiska (analoga) möten ersätts INTE ... utan kompletteras av digitala möten. Vi syns ute i den digitala - och analoga - världen.
2011-11-30, 20:50 Permalink
Andra bloggar om: Digital opinionsbildning
Jag tror inte du behöver överge s-info Katarina, du kan säkert registrera din blogg härifrån på Netroots.
Katarina Bredberg: Jag som precis började igen med blogg på Blogger. Det återstår att se om Netroots. Tack ska du ha.
Förnamn och efternamn är obligatoriskt. E-postadress och webbadress är valfritt.
Skriv sedan din kommentar och klicka på Spara kommentar. |