TRANSLATE WEB PAGE   NÄTVERKSPORTALEN WWW.S-INFO.SE   BLOGGPORTALEN WWW.S-BLOGGAR.SE   FORUMPORTALEN WWW.S-FORUM.SE 

Jag tvingas acceptera att det är mer gångbart med blogg på Blogger eller på Netroots än på s-info.se. I kväll hade ett antal sossar en genomgång med LO-distriktet i Västsveriges representant om hur vi kan bli mer digitala än analoga. Lärorikt var ordet för kvällen. Bara en sådan sak som att halva Sveriges befolkning har en Facebook-sida, att i och med bredbandet för tio år sedan slog det igenom. Youtube är lika populärt som Facebook medan Twitter kanske har 40 000 användare i Sverige som använder det dagligen.

 

Vi måste klargöra för oss själva vad vi har för mål med opinionsbildning. Det finns olika mål: slutmål (systemmål, visionsmål), beteendemål, kommunikationsmål. Vilket beteende ska vi påverka? Det finns olika grupper att nå ut till:

 

  • Beslutsfattare (politiker, näringslivets företrädare)
  • Opinionsbildare (journalister, forskare, organisationer)
  • Förmedlare (förtroendevalda, förbundsavdelningar)
  • Förebilder (förtroendevalda, ombudsmän, utbildare)
  • Slutmålgruppen (allmänheten, medlemmar)

Viralt innebär att t ex ett tema lever vidare. I dag 30 november 2011 var t ex en spridd nyhet att en kvinna i Brålanda svultit ihjäl. En sådan nyhet når både beslutsfattare och allmänhet. I samband med valrörelsen 2010 var det ett blogginlägg benämt Sveket som fick stor spridning.

 

Digital marknadsföring finns i och med hemsida, Facebook, mediebevakning, nyhetsbrev, kartläggning. Analog marknadsföring finns i medlemstidningar. Live marknadsföring finns i informationsgrupper, utbildningar, events, uppsökande verksamhet, samtal mellan medlemmar. Kommunal Väst har nu fått igenom rätt till heltid i Göteborgs kommun. Både analog (medlemstidning)och digital (hemsida) och live (samtal mellan medlemmar).

 

Fysiska (analoga) möten ersätts INTE ... utan kompletteras av digitala möten. Vi syns ute i den digitala - och analoga - världen.



2011-11-30, 20:50  Permalink
Andra bloggar om:  
Jag tror inte du behöver överge s-info Katarina, du kan säkert registrera din blogg härifrån på Netroots.


Katarina Bredberg: Jag som precis började igen med blogg på Blogger. Det återstår att se om Netroots. Tack ska du ha.
Förnamn och efternamn är obligatoriskt. E-postadress och webbadress är valfritt.
Skriv sedan din kommentar och klicka på Spara kommentar.

FÖRNAMN

EFTERNAMN

E-POSTADRESS (valfritt, publiceras ej)

WEBBADRESS (valfritt)


KOMMENTAR PÅ INLÄGGET




Regler för kommentarer

I den här bloggen eftersträvar vi en öppen debatt och välkomnar kommentarer. Men vi vill att tonen där vi tilltalar varandra är artig och att det som lyfts fram hör till ämnet för det inlägg som kommenteras.

Kommentarer som bryter mot följande punkter tas bort:
  • ej undertecknade med förnamn och efternamn
  • kränker andra personer eller utmålar dem som brottsliga
  • är rasistiska, homofobiska, sexistiska eller diskriminerande
  • innebär brott mot tystnadsplikten
  • uppmanar till brott eller annat som bryter mot lagen
Observera även att kommentarer med länkar till webbsidor innehållande något av ovanstående, inte är tillåtet, såvida det inte är av stor vikt i sammanhanget.

Din kommentar kan även bli borttaget om:
  • du använder hundratals utropstecken eller nonsensord
  • vi misstänker att skribenten inte använder sitt eget namn
Ägaren till respektive hemsida har dock rätt att, utöver dessa regler, själv avgöra vilka kommentarer som skall finnas i bloggen. Upprepade brott mot dessa regler kan innebära att du spärras från att kommentera i bloggen på hemsidan.

När en kommentar görs loggas IP-adress samt tidpunkten när kommentaren gjordes, vilket gör det möjligt att ta reda på från vilken dator kommentaren härstammar ifrån. Alla kommentarer som bryter mot svensk lag rapporteras till polis och Internetleverantör, vilket kan medföra fängelse och/eller böter samt att Internetleverantören stänger ner Internetuppkopplingen för personen som gjort kommentaren.