TRANSLATE WEB PAGE   NÄTVERKSPORTALEN WWW.S-INFO.SE   BLOGGPORTALEN WWW.S-BLOGGAR.SE   FORUMPORTALEN WWW.S-FORUM.SE 

Senast jag var på Volvo var nog 2002. Det var avslutningsår för Göteborgs Arbetares Folkhögskola (GAF), vi, de flesta av oss, hade gått tillsammans sedan 1999. Första året var på tisdag- och torsdagkvällar, andra året var antingen tisdag kväll eller torsdag kväll, tredje året tisdag eller torsdag kväll. Vi var ett gäng på 20-30 personer framför allt från Kommunal eller Metall - GAF är till för LO-folk och kallas i folkmun "arbetarrörelsens universitet" i göteborgsk tappning - men även från Handelsanställdas, från Livs, från Byggnads.

 

Vi var på Volvo för att titta på en Metall-arbetsplats. Vi  blev guidade av Olle Ludvigsson. Olle Ludvigsson i dag representerar socialdemokraterna i EU-parlamentet.

 

I dag - jag minns Sören Mannheimers ord om att förr bestod Volvo Personvagnar av 10 000 personer - består Volvo av 3 000 personer. 376 000 - cirka - bilar såldes förra året. 85 procent av produktionen säljs utomlands. Medan blå tåget körde oss igenom bland annat karosserihallen, monteringshallen, höll jag förgäves utkik efter bekanta ansikten. Antalet robotar från ABB - Asea Brown Boveri (schweiziskt-svenskt) - var ganska många. Våra guider var Bo och Arturo. Den 14 april 1927 var den första Volvobilen färdig. Assar Gabrielsson och hans kollega fick bekosta av egna medel 10 provtyper Volvobilar innan deras chefer på SKF gav klartecken till bilproduktion.

 

Cirka en timme tog rundturen. Jag tog 27:ans buss och såg en partikamrat av latinsk härkomst innan jag steg av 10:ans spårvagn vid Lilla Bommen och studiebesöket var slut. 



2011-02-01, 14:03  Permalink
Andra bloggar om:  
Förnamn och efternamn är obligatoriskt. E-postadress och webbadress är valfritt.
Skriv sedan din kommentar och klicka på Spara kommentar.

FÖRNAMN

EFTERNAMN

E-POSTADRESS (valfritt, publiceras ej)

WEBBADRESS (valfritt)


KOMMENTAR PÅ INLÄGGET




Regler för kommentarer

I den här bloggen eftersträvar vi en öppen debatt och välkomnar kommentarer. Men vi vill att tonen där vi tilltalar varandra är artig och att det som lyfts fram hör till ämnet för det inlägg som kommenteras.

Kommentarer som bryter mot följande punkter tas bort:
  • ej undertecknade med förnamn och efternamn
  • kränker andra personer eller utmålar dem som brottsliga
  • är rasistiska, homofobiska, sexistiska eller diskriminerande
  • innebär brott mot tystnadsplikten
  • uppmanar till brott eller annat som bryter mot lagen
Observera även att kommentarer med länkar till webbsidor innehållande något av ovanstående, inte är tillåtet, såvida det inte är av stor vikt i sammanhanget.

Din kommentar kan även bli borttaget om:
  • du använder hundratals utropstecken eller nonsensord
  • vi misstänker att skribenten inte använder sitt eget namn
Ägaren till respektive hemsida har dock rätt att, utöver dessa regler, själv avgöra vilka kommentarer som skall finnas i bloggen. Upprepade brott mot dessa regler kan innebära att du spärras från att kommentera i bloggen på hemsidan.

När en kommentar görs loggas IP-adress samt tidpunkten när kommentaren gjordes, vilket gör det möjligt att ta reda på från vilken dator kommentaren härstammar ifrån. Alla kommentarer som bryter mot svensk lag rapporteras till polis och Internetleverantör, vilket kan medföra fängelse och/eller böter samt att Internetleverantören stänger ner Internetuppkopplingen för personen som gjort kommentaren.