Senast jag var på Volvo var nog 2002. Det var avslutningsår för Göteborgs Arbetares Folkhögskola (GAF), vi, de flesta av oss, hade gått tillsammans sedan 1999. Första året var på tisdag- och torsdagkvällar, andra året var antingen tisdag kväll eller torsdag kväll, tredje året tisdag eller torsdag kväll. Vi var ett gäng på 20-30 personer framför allt från Kommunal eller Metall - GAF är till för LO-folk och kallas i folkmun "arbetarrörelsens universitet" i göteborgsk tappning - men även från Handelsanställdas, från Livs, från Byggnads.
Vi var på Volvo för att titta på en Metall-arbetsplats. Vi blev guidade av Olle Ludvigsson. Olle Ludvigsson i dag representerar socialdemokraterna i EU-parlamentet.
I dag - jag minns Sören Mannheimers ord om att förr bestod Volvo Personvagnar av 10 000 personer - består Volvo av 3 000 personer. 376 000 - cirka - bilar såldes förra året. 85 procent av produktionen säljs utomlands. Medan blå tåget körde oss igenom bland annat karosserihallen, monteringshallen, höll jag förgäves utkik efter bekanta ansikten. Antalet robotar från ABB - Asea Brown Boveri (schweiziskt-svenskt) - var ganska många. Våra guider var Bo och Arturo. Den 14 april 1927 var den första Volvobilen färdig. Assar Gabrielsson och hans kollega fick bekosta av egna medel 10 provtyper Volvobilar innan deras chefer på SKF gav klartecken till bilproduktion.
Cirka en timme tog rundturen. Jag tog 27:ans buss och såg en partikamrat av latinsk härkomst innan jag steg av 10:ans spårvagn vid Lilla Bommen och studiebesöket var slut.