TRANSLATE WEB PAGE   NÄTVERKSPORTALEN WWW.S-INFO.SE   BLOGGPORTALEN WWW.S-BLOGGAR.SE   FORUMPORTALEN WWW.S-FORUM.SE 

Höghastighetståg är en intressant frågeställning. Det kan jag konstatera efter mitt inlägg, i första hand till för att marknadsföra staden Borås, men där inlägget ... göteborgare som vill slippa gå upp kl 5.00 och komma hem kl 18.30 - anledning till höghastighetståg - ådrog sig mest intresse.

Nu har jag i alla fall besvarat alla åtta kommentarerna, tack alla för ert visade intresse, och sista ordet i den här frågeställningen är kanske ännu inte sagt, men här kommer i alla fall lite information om höghastighetståg:

 
Allmän information finns hos Europakorridoren. Men lite förenklat är höghastighetståg tåg som går över 300 km/tim. Till skillnad från X2000 som går max 220 så kräver de speciella banor om de skall gå på max. Kurvorna är bl a vidare, men även vanliga tåg kan  gå där dock troligen ej godståg.

Tanken är att i Sverige skall vi ha två ben. Ett från Göteborg, Borås, Jönköping, Lidköping, Norrköping, Stockholm och ett ben från Stockholm till Skåne.

Till Stockholm kommer det att ta 2 timmar från Göteborg, men vi kommer att knytas närmare alla mellanliggande städer.

Höghastighetståg finns sedan många år i Tyskland, Frankrike och Spanien. de konkurrerar ut flyget på avstånd upp till 50 till 70 mil. De är givetvis dyra, men skapar också utrymme på de gamla banorna eftersom trängseln minskar. För mig är det lika naturligt som att vi bygger motorvägar.
 
Dessa uppgifter kommer från Leif Blomqvist, regionråd, Västra Götalandsregionen.

Fortsättning följer?


2010-05-06, 18:27  Permalink
Andra bloggar om:  
Höghastighetståg? ....är ni politiker totalt naiva..?

Det får bli sommartåg då, för vintertid lär de inte fungera!

300 km/tim på en räls som är spröd av kyla, för att inte tala om all is och snö! Nää Tack!!

X2000 Tågen stannade ju i vintras, har ni glömt det?


Katarina Bredberg: Ursäkta, jag är en person, jag representerar inte alla personer i mitt parti.

Jag är en vetgirig person som försöker förstå alla sidor av höghastighetstågen och skapa mig en uppfattning baserad på information från i huvudsak Västtrafik.

Var snäll dra inte likhetstecken mellan mig och andra i partiet socialdemokraterna. Principerna är en sak - rättvisa, jämlikhet och solidaritet - i övrigt är det jag som försöker bilda mig en uppfattning. Jag är alls ingen expert och har ingen önskan att bli det. Jag är en budbärare, "döda inte budbäraren".

Informationen jag förmedlat tidigare kommer från en annan källa än mig själv. Jag är en vetgirig amatör i den bemärkelsen och vill gärna lära mig mer.

Jo, jag vet en del om vinterns väglag och folk blev drabbade. Jag själv halkade och slog mig två gånger och jag var lyckligt lottad jämfört med andra. Folk som blev kvarlämnade på Stockholms central och världens problem att ta sig hem.
Totalt oekonomiskt och med försumbar miljöeffekt.

Lyssna INTE på experterna utan låt välfärden gå i sank och låt oss få dessa snabba tåg istället för vård, skola och omsorg.


Forskare dömer ut höghastighetståg
http://di.se/Default.aspx?pid=205182__ArticlePageProvider

Glädjekalkyl om höghastighetståg
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/jarnvag/article636872.ece



Katarina Bredberg: Jag är endast en budbärare av information, inget annat.

Jag är själv en kommunalare och låginkomsttagare, som syns i min profil.
Jag skulle vilja se hur alla dessa utredningar om höghastighetståg ser ut. Vad man baserar siffrorna på helt enkelt. Baseras siffrorna bara på ökat resande pga ökad tillgänglighet eller tar man även hänsyn till sekundära effekter som befolkningstillväxt pga ökad tillgänglighet? Vad har man för systemsyn?


Katarina Bredberg: Jag har endast förmedlat information från Västtrafik. Jag är endast en budbärare.
Höghastighetståg är en lyx som Sverige inte har råd att betala för. För samma summa pengar kan infrastrukturen korta restiderna för många fler än ett relativt litet antal människor som åker tåg långa sträckor eller flyger.


Katarina Bredberg: Du verkar påläst. Jag har förmedlat information.
Stannar tåget i Simrishamn, Emmaboda och Kollträsk så röstar jag på er!


Katarina Bredberg: Jag röstar på principerna rättvisa, jämlikhet och solidaritet - socialdemokraterna.

Simrishamn är vackert.
Förnamn och efternamn är obligatoriskt. E-postadress och webbadress är valfritt.
Skriv sedan din kommentar och klicka på Spara kommentar.

FÖRNAMN

EFTERNAMN

E-POSTADRESS (valfritt, publiceras ej)

WEBBADRESS (valfritt)


KOMMENTAR PÅ INLÄGGET




Regler för kommentarer

I den här bloggen eftersträvar vi en öppen debatt och välkomnar kommentarer. Men vi vill att tonen där vi tilltalar varandra är artig och att det som lyfts fram hör till ämnet för det inlägg som kommenteras.

Kommentarer som bryter mot följande punkter tas bort:
  • ej undertecknade med förnamn och efternamn
  • kränker andra personer eller utmålar dem som brottsliga
  • är rasistiska, homofobiska, sexistiska eller diskriminerande
  • innebär brott mot tystnadsplikten
  • uppmanar till brott eller annat som bryter mot lagen
Observera även att kommentarer med länkar till webbsidor innehållande något av ovanstående, inte är tillåtet, såvida det inte är av stor vikt i sammanhanget.

Din kommentar kan även bli borttaget om:
  • du använder hundratals utropstecken eller nonsensord
  • vi misstänker att skribenten inte använder sitt eget namn
Ägaren till respektive hemsida har dock rätt att, utöver dessa regler, själv avgöra vilka kommentarer som skall finnas i bloggen. Upprepade brott mot dessa regler kan innebära att du spärras från att kommentera i bloggen på hemsidan.

När en kommentar görs loggas IP-adress samt tidpunkten när kommentaren gjordes, vilket gör det möjligt att ta reda på från vilken dator kommentaren härstammar ifrån. Alla kommentarer som bryter mot svensk lag rapporteras till polis och Internetleverantör, vilket kan medföra fängelse och/eller böter samt att Internetleverantören stänger ner Internetuppkopplingen för personen som gjort kommentaren.