Apropå Åsa Torstensson, infrastrukturministern, och hennes uttalande om göteborgare och Borås:
Varsågod, Åsa Torstensson, fullgoda anledningar till varför göteborgare ska besöka Borås!
2010-05-04, 17:11 Permalink
Andra bloggar om: Åsa torstensson
Skulle din lista vara motiv för ett höghastighetståg? Har du några siffror vad ett höghastighetståg skulle kosta i investering och drift? Tror du kostnaden för enkelresa blir högre eller lägre än 1000 kronor?
Katarina Bredberg: Allmän information finns hos Europakorridoren. Höghastighetstågen som finns i Frankkrike, Tyskland och Spanien är givetvis dyra. Ej specifikt vilka priser för enkelresa. Källa: Leif Blomqvist, regionråd, Västra Götalandsregionen
De rödgrönas "välfärd" blir att vi i expressfart för en extremt dyr penning och ynkligt liten miljöförbättring kan åka rakt in i fattigdomslandet verkar det som ...
Katarina Bredberg: http://smp.se/nyheter/ljungby/jackpot-for-europakorridoren(1521077).gm
Det blir nog billigare med gratis helikoptertrafik
varje kvart... Katarina Bredberg: http://smp.se/nyheter/ljungby/jackpot-for-europakorridoren(1521077).gm
Tre herrar som helt saknar framtidsvisioner!
Höghastighetståg är ett modernt sätt att färdas och någonstans måste man börja. Då ställer jag mig frågan varför inte börja i den tredje största pendlingsregionen? Katarina Bredberg: Hej Anita! Här är lite information från Leif Blomqvist, regionråd, Västra Götalandsregionen: Allmän information finns hos Europakorridoren. Men lite förenklat är höghastighetståg tåg som går över 300 km/tim. Till skillnad från X2000 som går max 220 så kräver de speciella banor om de skall gå på max. Kurvorna är bl a vidare, men även vanliga tåg kan gå där dock troligen ej godståg. Tanken är att i Sverige skall vi ha två ben. Ett från Göteborg, Borås, Jönköping, Lidköping, Norrköping, Stockholm och ett ben från Stockholm till Skåne. Till Stockholm kommer det att ta 2 timmar från Göteborg, men vi kommer att knytas närmare alla mellanliggande städer. Höghastighetståg finns sedan många år i Tyskland, Frankrike och Spanien. de konkurrerar ut flyget på avstånd upp till 50 till 70 mil. De är givetvis dyra, men skapar också utrymme på de gamla banorna eftersom trängseln minskar. För mig är det lika naturligt som att vi bygger motorvägar.
Det som kalla för höghastighets tåg, är tåg som går på särskild bana, enbart för persontrafik och mellan stora befolkningskoncentrationer. Sverige kvalar inte in i den beskrivningen.
En snabb förbindelse mellan Göteborg och Borås via Landvetter, och en snabbare förbindelse mellan Stockholm och Norrköping är inte marknader för höghastighetståg. Det kan vara marknader för bättre kommunikationer än i dag. Vilka och hur och när - lämna det till marknaden att avgöra. Katarina Bredberg: Om du vill döma mig och mina kunskaper kanske du vill döma ut de här kunskaperna också: Allmän information finns hos Europakorridoren. Men lite förenklat är höghastighetståg tåg som går över 300 km/tim. Till skillnad från X2000 som går max 220 så kräver de speciella banor om de skall gå på max. Kurvorna är bl a vidare, men även vanliga tåg kan gå där dock troligen ej godståg. Tanken är att i Sverige skall vi ha två ben. Ett från Göteborg, Borås, Jönköping, Lidköping, Norrköping, Stockholm och ett ben från Stockholm till Skåne. Till Stockholm kommer det att ta 2 timmar från Göteborg, men vi kommer att knytas närmare alla mellanliggande städer. Höghastighetståg finns sedan många år i Tyskland, Frankrike och Spanien. de konkurrerar ut flyget på avstånd upp till 50 till 70 mil. De är givetvis dyra, men skapar också utrymme på de gamla banorna eftersom trängseln minskar. För mig är det lika naturligt som att vi bygger motorvägar. De här uppgifterna kommer från Leif Blomqvist, regionråd, Västra Götalandsregionen, som också varit ordförande för Västtrafik. Att marknaden skall få avgöra, ja, det får du tycka då, men marknaden är väl inte ofelbar, eller? Det är lite lustigt i sammanhanget att av alla anledningar jag radade upp för att göteborgare skulle ha behållning av att åka till Borås, där höghastighetståg var en av anledningarna, att det fått en sådan respons. Jag var mest intresserad av att marknadsföra Borås.
Heja Borås kommunledning som varit snabba på att reagera på Åsa Torstenssons uttalanden!
Borås har blivit en intressant stad med faddersystem för statyer m.m. Hoppas att också ministern kan upptäcka detta. Katarina Bredberg: Hon skulle ju tydligen åka buss till Borås nu senast, det var säkert 100-bussen från Nils Ericssons-platsen, som är packad med folk kl 6.45 på morgonen. Faddersystem för statyer är ju en bra idé, då skulle ju statyerna bli underhållda. Om samma sak skulle hänt i Paris så skulle prinsessan Dianas staty kanske inte ha blivit så nedsmutsad.
Juste av dig att ge henne exempel på olika anledningar.
Den ministern behöver allt stöd hon kan få. Katarina Bredberg: Borås är värt att marknadsföra. Kanske behöver hon det, kanske inte. Mvh Katarina
Anita Iomander - Lite läsvärt :
Forskare dömer ut höghastighetståg http://di.se/Default.aspx?pid=205182__ArticlePageProvider Glädjekalkyl om höghastighetståg http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/jarnvag/article636872.ece Katarina Bredberg: http://smp.se/nyheter/ljungby/jackpot-for-europakorridoren(1521077).gm - Jackpot för Europakorridoren
Förnamn och efternamn är obligatoriskt. E-postadress och webbadress är valfritt.
Skriv sedan din kommentar och klicka på Spara kommentar. |