TRANSLATE WEB PAGE   NÄTVERKSPORTALEN WWW.S-INFO.SE   BLOGGPORTALEN WWW.S-BLOGGAR.SE   FORUMPORTALEN WWW.S-FORUM.SE 

Apropå Åsa Torstensson, infrastrukturministern, och hennes uttalande om göteborgare och Borås:

 

  • göteborgare som jobbar på Södra Älvsborgs sjukhus
  • göteborgare som jobbar på Brämhult
  • göteborgare som går på bibliotekshögskolan
  • göteborgare som inte vill gå upp kl 5 på morgonen och komma hem kl 18.30 på kvällen (höghastighetståg)
  • göteborgare som jobbar på Yamito AB
  • göteborgare som vill besöka Pinochio
  • göteborgare som vill besöka Borås Djurpark
  • göteborgare som vill besöka biblioteksmuséet
  • göteborgare som vill besöka utebadet Alidebergsbadet
  • göteborgare som vill besöka Stadsparksbadet
  • göteborgare som vill titta på australiensiska svarta svanar i Ramnasjön

Varsågod, Åsa Torstensson, fullgoda anledningar till varför göteborgare ska besöka Borås!

 



2010-05-04, 17:11  Permalink
Andra bloggar om:  
Skulle din lista vara motiv för ett höghastighetståg? Har du några siffror vad ett höghastighetståg skulle kosta i investering och drift? Tror du kostnaden för enkelresa blir högre eller lägre än 1000 kronor?


Katarina Bredberg: Allmän information finns hos Europakorridoren.

Höghastighetstågen som finns i Frankkrike, Tyskland och Spanien är givetvis dyra. Ej specifikt vilka priser för enkelresa.

Källa: Leif Blomqvist, regionråd, Västra Götalandsregionen
De rödgrönas "välfärd" blir att vi i expressfart för en extremt dyr penning och ynkligt liten miljöförbättring kan åka rakt in i fattigdomslandet verkar det som ...


Katarina Bredberg: http://smp.se/nyheter/ljungby/jackpot-for-europakorridoren(1521077).gm
Det blir nog billigare med gratis helikoptertrafik
varje kvart...


Katarina Bredberg: http://smp.se/nyheter/ljungby/jackpot-for-europakorridoren(1521077).gm
Tre herrar som helt saknar framtidsvisioner!
Höghastighetståg är ett modernt sätt att färdas och någonstans måste man börja. Då ställer jag mig frågan varför inte börja i den tredje största pendlingsregionen?



Katarina Bredberg: Hej Anita!

Här är lite information från Leif Blomqvist, regionråd, Västra Götalandsregionen:

Allmän information finns hos Europakorridoren. Men lite förenklat är höghastighetståg tåg som går över 300 km/tim. Till skillnad från X2000 som går max 220 så kräver de speciella banor om de skall gå på max. Kurvorna är bl a vidare, men även vanliga tåg kan gå där dock troligen ej godståg.

Tanken är att i Sverige skall vi ha två ben. Ett från Göteborg, Borås, Jönköping, Lidköping, Norrköping, Stockholm och ett ben från Stockholm till Skåne.

Till Stockholm kommer det att ta 2 timmar från Göteborg, men vi kommer att knytas närmare alla mellanliggande städer.

Höghastighetståg finns sedan många år i Tyskland, Frankrike och Spanien. de konkurrerar ut flyget på avstånd upp till 50 till 70 mil. De är givetvis dyra, men skapar också utrymme på de gamla banorna eftersom trängseln minskar. För mig är det lika naturligt som att vi bygger motorvägar.
Det som kalla för höghastighets tåg, är tåg som går på särskild bana, enbart för persontrafik och mellan stora befolkningskoncentrationer. Sverige kvalar inte in i den beskrivningen.

En snabb förbindelse mellan Göteborg och Borås via Landvetter, och en snabbare förbindelse mellan Stockholm och Norrköping är inte marknader för höghastighetståg. Det kan vara marknader för bättre kommunikationer än i dag. Vilka och hur och när - lämna det till marknaden att avgöra.


Katarina Bredberg: Om du vill döma mig och mina kunskaper kanske du vill döma ut de här kunskaperna också:


Allmän information finns hos Europakorridoren. Men lite förenklat är höghastighetståg tåg som går över 300 km/tim. Till skillnad från X2000 som går max 220 så kräver de speciella banor om de skall gå på max. Kurvorna är bl a vidare, men även vanliga tåg kan gå där dock troligen ej godståg.
Tanken är att i Sverige skall vi ha två ben. Ett från Göteborg, Borås, Jönköping, Lidköping, Norrköping, Stockholm och ett ben från Stockholm till Skåne.
Till Stockholm kommer det att ta 2 timmar från Göteborg, men vi kommer att knytas närmare alla mellanliggande städer.
Höghastighetståg finns sedan många år i Tyskland, Frankrike och Spanien. de konkurrerar ut flyget på avstånd upp till 50 till 70 mil. De är givetvis dyra, men skapar också utrymme på de gamla banorna eftersom trängseln minskar. För mig är det lika naturligt som att vi bygger motorvägar.

De här uppgifterna kommer från Leif Blomqvist, regionråd, Västra Götalandsregionen, som också varit ordförande för Västtrafik.

Att marknaden skall få avgöra, ja, det får du tycka då, men marknaden är väl inte ofelbar, eller?

Det är lite lustigt i sammanhanget att av alla anledningar jag radade upp för att göteborgare skulle ha behållning av att åka till Borås, där höghastighetståg var en av anledningarna, att det fått en sådan respons. Jag var mest intresserad av att marknadsföra Borås.

Heja Borås kommunledning som varit snabba på att reagera på Åsa Torstenssons uttalanden!
Borås har blivit en intressant stad med faddersystem för statyer m.m.
Hoppas att också ministern kan upptäcka detta.


Katarina Bredberg: Hon skulle ju tydligen åka buss till Borås nu senast, det var säkert 100-bussen från Nils Ericssons-platsen, som är packad med folk kl 6.45 på morgonen.

Faddersystem för statyer är ju en bra idé, då skulle ju statyerna bli underhållda. Om samma sak skulle hänt i Paris så skulle prinsessan Dianas staty kanske inte ha blivit så nedsmutsad.

Juste av dig att ge henne exempel på olika anledningar.
Den ministern behöver allt stöd hon kan få.


Katarina Bredberg: Borås är värt att marknadsföra.

Kanske behöver hon det, kanske inte.

Mvh


Katarina
Anita Iomander - Lite läsvärt :

Forskare dömer ut höghastighetståg
http://di.se/Default.aspx?pid=205182__ArticlePageProvider

Glädjekalkyl om höghastighetståg
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/jarnvag/article636872.ece





Katarina Bredberg: http://smp.se/nyheter/ljungby/jackpot-for-europakorridoren(1521077).gm - Jackpot för Europakorridoren
Förnamn och efternamn är obligatoriskt. E-postadress och webbadress är valfritt.
Skriv sedan din kommentar och klicka på Spara kommentar.

FÖRNAMN

EFTERNAMN

E-POSTADRESS (valfritt, publiceras ej)

WEBBADRESS (valfritt)


KOMMENTAR PÅ INLÄGGET




Regler för kommentarer

I den här bloggen eftersträvar vi en öppen debatt och välkomnar kommentarer. Men vi vill att tonen där vi tilltalar varandra är artig och att det som lyfts fram hör till ämnet för det inlägg som kommenteras.

Kommentarer som bryter mot följande punkter tas bort:
  • ej undertecknade med förnamn och efternamn
  • kränker andra personer eller utmålar dem som brottsliga
  • är rasistiska, homofobiska, sexistiska eller diskriminerande
  • innebär brott mot tystnadsplikten
  • uppmanar till brott eller annat som bryter mot lagen
Observera även att kommentarer med länkar till webbsidor innehållande något av ovanstående, inte är tillåtet, såvida det inte är av stor vikt i sammanhanget.

Din kommentar kan även bli borttaget om:
  • du använder hundratals utropstecken eller nonsensord
  • vi misstänker att skribenten inte använder sitt eget namn
Ägaren till respektive hemsida har dock rätt att, utöver dessa regler, själv avgöra vilka kommentarer som skall finnas i bloggen. Upprepade brott mot dessa regler kan innebära att du spärras från att kommentera i bloggen på hemsidan.

När en kommentar görs loggas IP-adress samt tidpunkten när kommentaren gjordes, vilket gör det möjligt att ta reda på från vilken dator kommentaren härstammar ifrån. Alla kommentarer som bryter mot svensk lag rapporteras till polis och Internetleverantör, vilket kan medföra fängelse och/eller böter samt att Internetleverantören stänger ner Internetuppkopplingen för personen som gjort kommentaren.