Jag återkommer till att jag är både besviken och förbannad då jag inte ser ett enda förslag från regeringen hur man har tänkt behålla någon tung lastbilsindustri i Sverige. Det finns olika kommentarer från alliansens företrädare lokalt och det är att framtiden är hotad, Volvo och Scania beter sig olika men vart finns förslagen på vad man ska göra.
Anders ågren var med mig nere i Göteborg och det är alldeles klart att Volvo varit beredda att vänta med uppsägningarna om staten visat något som helst intresse att diskutera utbildningar i ställer för uppsägningar om Volvo fått de pengar som arbetslösheten kostar.
Nu vältras dessutom en del av kostnaderna för konsekvenserna av arbetslösheten på kommunerna.
Vi vet att regeringen tillfört pengar för att kunna beta ut A-kassa men det har varit bättre att de pengarna har använts till utbildning tills man vet om och hur stor vändningen blir efter den globala finanskrisen. Jag blir beskylld för att säga att regeringen är orsaken till den globala krisen men regeringen hade ju förbrukat pengarna till skattesänkningar som var samlade ihop för att kunna möta just i en lågkonjunktur
Nytt stort varsel på Volvo lastvagnar i Umeå och även Volvo i Göteborg. Självklart kommer flera att sägas upp framöver hos Volvos underleverantörer i framtiden.
Allianspartierna sitter och beklagar och att det kommer att vända och Riedel påstår att jag svamlar då jag säger att regeringen för en politik som ger bidrag i stället för jobb.
Värre svammel har jag inte hört. Jag vet att om regeringen har haft någon som helst vilja att gå in med utbildningsåtgärder så har Volvo varit beredda att skjuta till sin del för att nu slippa säga upp folk och vänta lite längre för att se om det kommer en vändning och att försäljningen kan ta fart.
Jag vet även att i Belgien i Gent varslar man inga anställda på Volvo lastvagnar men där jobbar man numera bara en dag i veckan och där har man visserligen svårare att göra sig av med folk men staten går in och stöttar att man är kvar i anställning, ett permitteringslönesystem där den anställde har runt 70 % av lönen. Man jobbar inte men har jobbet kvar och finansieringen är en partsuppgörelse med staten inblandad till stor del där även företaget tagit ett ansvar
Edward Riedel du kan ju fråga din gruppledare i kommun vad Volvo sa om regeringens syn på arbetsmarknadspolitiken och då får du reda på att Volvo var beredda att utbilda folk om de kunde få den ersättning som i stället arbetslösheten kostar.
Den här regeringen kör ner den svenska industrin helt i botten och på ett helt annat sätt än till och med högerledda regeringar gör ute i övriga Europa