Litterärt symposium: Arbetare i språk Linderborg, Åsa: Mig äger ingen
Johansson, Per: Göteborg i päls. Det handlar om köket som ett klassamhälle. Hamberg, Maria: Greklandssemestern Svensson, Amanda: Hej Dolly Caplan, Lesley: Överflödesfabriken. Frankrike. Samuelsson, Tony: Arbetarrörelsens bästa partytips Ekelöf, Maja: Rapport från en skurhink Joyce, James: Ulysses Sandel, Maria: Familjen Winge Johansson, Molly: Pansarkryssaren och Morbror Anders Östman, Karl: Den breda vägen. 1923. (Sundsvall) Alakoski, Susanne: Svinalängorna Andersson, Lena: Var det bra så? Jönsson, Johan: Efter arbetsschema Rådberg, Helene: Det gula rummets små terapistycken. Sandviken. Andersson, Per: Hela vägen hem Ekelöf, Maja: Rapport från en skurhink. 1970-talet. Exempel på arbetarförfattare är Hjalmar Bergman, Johan Jönsson, Ludvig Nordström, Birgitta Trotzig, Göran Sonnevi, Stig Larsson (inte våra dagars Stig Larsson). Åter andra är Ivar-Lo Johansson, som också skrev om statare, åldringsvården och kritiserade idrotten, han ville ”träffa flickor”, han ”sökte ett språk”. Maria Sandel grundade Morgonbris. Maj-Gull Axelsson har sagt att hon kom närmare sanningen i en bok än i en artikel. Ragnar Jendell var verksam på 1920-talet. Molly Johansson var journalist och författare från Hovfors och skrev sin debutroman Pansarkryssaren (Potemkin) 1952 (Modernista). På 1980-talet skrev hon Morbror Anders. Hon har också skrivit LL-böcker (Lätt Lästa). Hennes dåliga självförtroende gav sig uttryck i ”jag gör mig till”. Martin Koch var religiös inom frikyrkorörelsen och skrev om trasproletariatet. 1976 skrev Ola Holmgren om Martin Koch i en artikel att för MK var arbetarklassen ett kollektiv. För Dan Andersson ”skrek individen i honom”. Samtidens arbetarförfattare är t.ex. Mohamed Omar, Jonas Hassen-Khemiri med sin ”konstiga stil”. Anyuru, Johannes: Odysseus och Vergilius är lika mycket mina som någon annans. Odysseus står för hemlöshet, Vergilius för historielöshet. Arbetarklassen har ”dåliga mödrar”, ”dåliga fäder”, är ”barbarer”, ”outbildade”, ”kulturlösa”. Vilken klass du tillhör avgörs av 1) inkomster, 2) makt, 3) kulturmönster, 4) ägande av informationsflöden, 4) arbetsmiljö, 5) val av arbetstider, 6) vilket arbete (om skitjobb är det ett genomfartsjobb?), 7) har du prydnadssaker i stället för böcker, 8) brist på självförtroende (strukturellt).
2009-01-19, 15:11 Permalink
Andra bloggar om: Arbetarförfattarna
HeJ! Jag hittade dig när jag av fåfänga o nyfikenhet googlade på mitt smeknamn. Det var kul att se dina, till synes, oredigerade anteckningar från symposiet om arbetarlitteratur. Förutom att jag tvivlar starkt på att panelen verkligen ansåg att Hjalmar Bergman var arbetarförfattare, vill jag för ordningens skull korrigera stavning av ett antal namn och lite annat. Titeln på Hambergs roman är Greklandssommar. Anneli Jordahls moderna klassiker heter "Klass - är du fin nog?" Rudolf Värnlund, Molly Johnson från Hofors, milleniumtrilogins skapare fick stava sitt förnamn Stieg pga att det blev förvirrande med två ung. jämnåriga med samma namn från Skellefteå, Khemiri sades ha en noggrannt konstruerad stil, Alakoski heter Susanna i förnamn, Samuelssons essäbok heter Arbetarklassens bästa partytricks, Lesley Kaplan, Ragnar Jändel, Rapport från en skurhink förekommer 2 ggr, utan att vara helt säker tror jag att Pelle Andersson skrivit Hela vägen hem. Förutom dessa anmärkningar var det kul, t.o.m berikande, att läsa dina anteckningar. /mvh Kultur-Mats
Katarina Bredberg: Hej Mats! Jag tar till mig ditt korrektur och lär mig av erfarenheten, tack så mycket. Jag har även noterat att du skrivit artikel om nämnda seminarium i LO-tidningen, som jag fick stor behållning av. Du får gärna tipsa mig om eventuell möjlighet att vara skribent på kultursidan på LO-tidningen. Jag har högskoleexamen 80 poäng litteraturvetenskap 40 poäng och nordiska språk 40 poäng. Med tanke på arbetsmarknaden för kulturarbetare så är jag införstådd med eventuell refusering. Jag hade stor behållning av att läsa Susanna Alakoskis "Svinalängorna", av Anneli Jordahls "Klass - är du fin nog?", av Johannes Anyurus "Det är bara gudarna som är nya" och Per Anderssons "Göteborg i päls" och kan varmt rekommendera dem. Du får ha det bra. Katarina
Hej igen! Jag har förgäves försökt mejla till dig. Hittar inte ngn fungerande e-mejl adress. Eftersom kulturred. på Lo-tidningen numera utgör en av mina många värdefulla kontakter och att han ibland tycker att mina idéer och skrivkonst; uppfyller kraven för publicering har jag kommit med några ggr.
Högskolepoäng är mindre viktigt. Man ska ngt eget att komma med och kunna uttrycka sig väl. Konkurrensen är så klart tuff. Mejla kulturred. John och tala om vad du vill skriva om. Lycka till /Kultur-Mats p.s Jag har stött på patrull på många ställen. Därför är jag så lycklig över att ibland nå ut via LO-tidningen. Katarina Bredberg: Hej Mats! Jag noterade att du var medverkande på seminarium i Stadsbiblioteket den 7 februari, osis att jag missade det. Fungerande mejladress, varsågod: katarina_bredberg@hotmail.com Jag kan föreställa mig att konkurrensen är tuff och arbetarförfattarna behöver nå ut i mycket större utsträckning än det borgerliga startfältet. Tack för tipset och vi syns säkert så småningom eftersom temat är intressant för oss båda. Hälsningar Katarina Bredberg
Förnamn och efternamn är obligatoriskt. E-postadress och webbadress är valfritt.
Skriv sedan din kommentar och klicka på Spara kommentar. |