Igår fick vi vara med om lite historia då länsstyrelsens styrelse i Västerbotten hade sitt sista sammanträde. Statens styrning förändras och lekmannastyrelsen tas bort. I vårt län har lekmännen haft ett större inflytande än i många andra län då mera beslut tagits upp i styrelsen. Nu ska delar av verksamheten föras över till ett kommunalt samverkansorgan men man ska komma ihåg att det inte är några nya pengar som förs över utan det är samma gamla instruktion. Jag upplever att alltför många politiker har en stark övertro att det nu går att göra så mycket mer efter nyår. Det gör det inte. * Flygplatsutredning
2007-12-11, 08:31 Permalink
Andra bloggar om: Politik Länsstyrelsen Västerbotten Flygplatser Arlanda Biltrafik Utsläpp
Nej du Holmlund...
...nu har du fel. Arlanda skulle teoretiskt klara sig bra utan inrikesflyget. Två tredjedelar av trafiken är nämligen utrikesflyg. Och det är utrikesflyget som växer samtidigt som inrikesflyget minskar. Nu tycker jag egentligen att det är dumt att vinna billiga poäng på att polarisera storstad mot landsbygd. Låt oss istället konstatera att inrikesflyget behövs i vårt avlånga land. Det är däremot inte självklart att mindre landsortsflygplatser ska finansieras via bidragssystem från Stockholm. Umeå genererar idag vinst på egna meriter. Skellefteå är på god väg om man ser till rörelseresultatet. Det finns alltså möjligheter även för mindre flygplatser att utvecklas ekonomiskt och därmed få ett större mått av självständighet. Att regionerna ökar sitt engagemang i regionala flygplatser har visat sig positivt på de orter där detta redan skett, tex Norrköping och Kalmar. För att Arlanda ska klara den internationella konkurrensen får flygplatsen inte dräneras på pengar. Stora och nödvändiga investeringar är gjorda på Arlanda, men flygplatsen måste också ha medel för att utveckla de mer "mjuka" värderna som service och komfort. Ja, och så Storuman då. Det är väl ändå rimligt att ställa sig frågan om en flygplats verkligen behövs när det ligger inte en, utan två, flygplatser inom räckhåll. Och där Storuman idag är det överlägset minst utnyttjade. När människor gjort ett så tydligt val, så ter det ju sig mest bara löjligt när lokala politiker talar för sin sjuka moster. Satsa pengarna där det bevhös. Till sist en eloge för att du engagerar dig för flyget i Västerbotten. Det är bra med politiker som står upp för tillgängligheten och inser dess betydelse för att en region ska kunna utvecklas. Lennart Holmlund: Jag tror inte jag har fel och det beror på att man räknar alla som kommer inrikes och sedan åker vidare utrikes räknas som utrikesflyg. Om inte staten skjuter till pengar då måste det finanseras via systemet och då pratar jag om de statliga flygplatserna och inte de som finaseras på annat sätt. Mjuka värden beövs också på Umeå flygplats precis som Arlanda. Umeå är en av de större flyplatserna när det gäller antalet passagerare men standarden tillhör egentligen antiken
Jodå... du har fel.
De som byter flyg på Arlanda är 17 procent. Det inkluderar då alla former av transfereringar, alltså även inrikes-inrikes och utrikes-utrikes. Däremot hade jag också lite fel när jag påstod att utrikestrafiken står för två tredjedelar av antalet resenärer. Korrekt är att det numera är närmare tre fjärdedelar. Umeå flygplats är av största betydelse för Västerbotten, och det är därför rimligt att regionen bidrar till dess utveckling. Men dess betydelse för Arlanda bör inte överskattas.
Förnamn och efternamn är obligatoriskt. E-postadress och webbadress är valfritt.
Skriv sedan din kommentar och klicka på Spara kommentar. |