070507
Bengt Göransson blev 1982 skolminister (inte kulturminister) i Olof Palmes regering. Han är sprungen ur nykterhetsrörelsen och har varit ordförande för ABF.
Denna kväll sa Bengt Göransson till oss att det var sexton år sedan han sysslade med skolpolitik och att han ville tala med oss om skolsyn. Vad än Jan Björklund säger så har herr Björklund en skolsyn som grund för sina åtgärder. Som militär är Björklund representant för en utslagningsmekanism: i militären väljs den bäste ut till general. Utslagningen ligger på lur. Följande punkter kunde jag konstatera:
- Skolan kan inte vara allt
- Vi bör en gemensam ideologisk bas med öppen diskussion för vår skolsyn
- När det uppstår kris skyller vi på bristande utbildning
- Vår syn på skolan, kulturen, kunskapen, lärarens roll, betyg måste konkretiseras
- I vår kunskapssyn finns att skolan ska ge kunskaper och att skolans innehåll ska bestämmas och att makten, bestämmandet över skolan ska definieras.
- Kunskap är bearbetad tanke.
- Konkurrens gör lika och i kollektivet blir individen synlig
- Det är viktigt att inte stanna i växten och att intellektet utvecklas.
- Vad är lärarens roll i processen? Vad kräver vi av läraren? När skolan blir butik – metod att marknadsföra skolan – blir butiken viktigare än eleven.
- Relativt betygssystem eller kunskapsrelaterat betygssystem eller Bolognaprocessens betygssystem? Vi måste ha ett betygssystem som urvalssystem. Eleven vill ha rättvisa betyg. Utvärderingar och skriftliga omdömen pekar inte ut eleven som betyg gör.
- Alla ska bestämma över skolan
- Vår samhällsuppgift, vår kulturuppgift är att föra vidare livsarvet till kommande generationer.
- Vi företräder skattebetalarna, INTE medborgarna.
- Skolan ska ge möjligheter till den fria människan.
- I skolpolitiken gäller det att inspektera, utvärdera och åtgärda när förekomsten av auktoritära skolsystem, baserade på patriarkala strukturer, med ingen respekt för läroplan eller mänskliga rättigheter, uppmärksammas.
- Individuella timplaner bör diskuteras i större utsträckning.