Sverige kan prestera bättre. 70 procent av Sveriges export går till EU:s inre marknad. Handeln med våra närmaste grannländer har stor betydelse och är viktig för vår ekonomi. Men handeln på den inre marknaden behöver kompletteras för att Sverige som exportnation inte ska tappa marknadsandelar.
Efter nedgången som följde av finanskrisen 2008-2009 har exportens återhämtning varit svag och det är den inhemska konsumtionen som varit dragloket i svensk ekonomi på senare år. Det är mot denna bakgrund som regeringen har utarbetat en exportstrategi med insatser för att stärka svenska företags export- och internationaliseringsmöjligheter på viktiga marknader och öka antalet exporterande företag.
Idag presenterade Mikael Damberg Sveriges nya exportstrategi (pdf)
- En stark export behövs för att öka sysselsättningen i Sverige. Men vår export har tappat i jämförelse med andra länder, och vi behöver vända den utvecklingen. Svenska företag riskerar att missa stora delar av världens förväntade tillväxt, därför tar regeringen nu krafttag för att öka den svenska närvaron på morgondagens exportmarknader, sade Mikael Damberg.
Med exportstrategin adresserar regeringen de utmaningar som den svenska utrikeshandeln står inför:
- svensk export måste i högre utsträckning nå tillväxtmarknaderna
- fler små och medelstora företag måste våga och vilja exportera
- svenska varor, tjänster och system måste nå ännu högre upp i förädlingskedjan
- Sveriges attraktionskraft för investeringar, kompetens och turister måste öka
- den globala handeln måste hållas öppen
Exportstrategin innehåller satsningar på 22 prioriterade områden, baserade på de behov och önskemål som framförts från såväl stora som små och medelstora företag. Det handlar om att ge exportstöd på plats i tillväxtmarknaderna, att göra så att fler företag hittar och tar del av det exportstöd som finns och att svenska företag vinner de stora affärerna och upphandlingarna världen över. Men regeringen tar även ett bredare grepp, med satsningar på att öka turismen och de utländska investeringarna i Sverige, för att göra Sverige mer känt utanför Europa och för att locka hit utländska talanger inom utbildning och forskning. Samtidigt fortsätter arbetet emot protektionism.
Exportstrategin ska bidra till regeringens övergripande mål om att Sverige ska ha EU:s lägsta arbetslöshet till år 2020. Målen i strategin är att:
- öka exporten, både i absoluta tal och som andel av BNP
- öka Sveriges attraktionskraft för investeringar, kompetens och turister
- öka andelen exporterande företag
- öka deltagandet av svenska företag i den globala ekonomin
Exportstrategin har tagits fram i dialog med det svenska näringslivet. Den innehåller satsningar för att få fler svenska företag att ta steget ut på nya marknader, för att öka exporten och närvaron på tillväxtmarknaderna, underlätta den globala handeln och för att främja Sveriges attraktionskraft för investeringar, kompetens och turister.
Finansiering
För att åtgärderna ska börja genomföras redan under 2015 har regeringen i vårändringsbudgeten anslagit 75 miljoner kronor till en exportoffensiv. För 2016 har regeringen avsatt 150 miljoner kronor och totalt 800 miljoner kronor fram till och med 2019.