Detta var ett huvudbudskap när utbildnings- och forskningsminister Thomas
Östros Första maj-talade i Härnösand och Sundsvall.
- Moderaterna har med sitt förslag om en statlig skolpeng inte lyckats visa
hur man ska fördela resurser efter behov. Vem ska räkna ut hur man ska möta
varje elevs behov? Vart ska man vända sig om man som förälder inte tycker att
den statliga skolpengen räcker för det egna barnets behov?
- Skolpengen ska användas av föräldern för att köpa en skolplats åt eleven
av ett skolföretag. Skolan privatiseras och vårt samlade ansvar för den
gemensamma skolan i kommunerna rycks undan. Skolpengen innebär att en
skola som blir mindre populär och får färre elever automatiskt får minskade
resurser. Därmed skapas en negativ spiral med sjunkande kvalitet. Det naturliga vore i stället att stödja en sådan skola med riktade insatser och stärkta resurser. Den uttalade avsikten är att vissa skolor ska slås ut i skolpengssystemet. Men vad händer med utbildningen i skolan under tiden? En del elever kommer att gå i en skola som blir sämre och sämre. Vilka barn tänker sig moderaterna ska gå i en sådan skola?
- Med marknadstänkandet introduceras vinstintresset i skolan. Kombinationen
av skolpeng och vinstintresse riskerar att leda till sortering av elever
som grundläggande idé i skolan. Vägen till vinst är att välja de minst
resurskrävande eleverna.