Samarbetsregeringen kommer även fortsättningsvis att prioritera järnvägen. Nu presenterar infrastruktur minister Anna Johansson, S, ett tilläggsdirektiv till utredningen om järnvägens organisation. Syftet är att undersöka hur staten kan återta kontrollen över järnvägsunderhållet.
Den svenska järnvägen har en stor och betydelsefull roll i transportsystemet. Väl fungerande transporter med tåg är avgörande för att uppnå regeringens mål om EU:s lägsta arbetslöshet 2020, en ökad andel kvalificerad industriproduktion och minskad klimat- och miljöpåverkan.
– Därför valde regeringen i sin budget att satsa 1,24 miljarder extra per år på det eftersatta järnvägsunderhållet. Totalt handlar det om fem miljarder under mandatperioden. Dessvärre röstade de borgerliga partierna och Sverigedemokraterna emot den här satsningen och Trafikverket får nu bromsa planerade arbeten, säger Anna Johansson.
– Regeringen prioriterar järnvägen. Trots att vi nu inte får lägga den extra miljard på underhållet som vi avsåg, kan vi agera på andra sätt för att effektivisera underhållsarbetet. Med den avsikten ger regeringen utredningen om järnvägens organisation ett tilläggsdirektiv som ska se över hur staten kan ta ett samlat ansvar för järnvägsunderhållet, säger Anna Johansson.
Utöver det har regeringen beslutat att ge Trafikverket i uppdrag att utreda alternativa former för organisering av järnvägsunderhållet. Trafikverket ska också redogöra för utvecklingen och genomförandet av styrramverket för drift och underhåll av väg och järnväg.
Läs mer på regeringen.se