Tisdag den 18 november avslutades förhandlingarna om den nya lagstiftningen för övervakning av koldioxidutsläpp från sjöfarten. Jytte Guteland är ansvarig i den socialdemokratiska gruppen.
Syftet med lagstiftningen är att etablera ett europeiskt system för övervakning, rapportering och verifiering av koldioxidutsläpp från sjöfarten. Sjöfarten har hittills inte inkluderats i EU:s utsläppslagstiftning och detta är ett första steg mot att minska utsläppen från sjöfarten.
För att få till ett lättöverskådligt system och ett snabbt genomförande baseras lagstiftningen på redan befintliga instrument och mätmetoder. Detta minskar den administrativa bördan för både fartygsindustrin och medlemsstaterna.
Ett par delar i lagstiftningen som var extra viktiga från ett socialdemokratiskt perspektiv, var att uppnå en hög nivå av transparens samt att få till bästa möjliga mätmetod för hur energieffektivt ett fartyg är. Det förstnämnda innebär att informationen om fartygens utsläpp skall göras offentlig för att möta kraven på transparens. Dock har hänsyn tagits till industrins krav på att slippa publicera företagskänslig information genom en sekretessklausul.
Hur ett fartygs energieffektivitet ska mätas var en diskussion in i det sista, till slut enades parlamentet, rådet och kommissionen om att inkludera last och transportarbete i mätningen av ett fartygs energieffektivitet.
Jytte blev även intervjuad av TT i frågan och blev publicerad bland annat i Borås Tidning.
Läs intervjun här