- Dessa satsningar bör nu följas av ett tydligare statligt ansvar för att uppnå en nationellt likvärdig och kvalitativt god utbildning, säger utbildnings- och forskningsminister Thomas Östros. Utvecklingsplanen inleds med en tydlig ideologisk markering av regeringens syn i ett antal frågor som nu är aktuella i skoldebatten. Kunskapens och bildningens betydelse lyfts fram och vikten av att ta tillvara allas lust att lära och utvecklas hela livet. -Den gemensamma skolan som välfärdsstatens största framgång ställs mot en sorteringsskola där eleverna skiktas med hjälp av tidiga betyg och sänkt ambitionsnivå för vissa elever, säger Thomas Östros vidare. -Vi poängterar vikten av att fördela resurser efter behov och ställer det mot förslagen om en statlig skolpeng, avslutar Thomas Östros.
Förslagen i korthet: Ett förstärkt kvalitetsarbete - Skolverkets uppgifter renodlas och en ny utvecklingsmyndighet inrättas. Skolverket uppgifter koncentreras till kvalitetsuppföljning, granskning och tillsyn. - Granskning av kvalitetsarbetet i skolor och kommuner blir det nya Skolverkets centrala myndighetsuppgift. Granskning och tillsyn fördubblas jämfört med i dag. Tillsynen bör regleras i lag. Den nya skolutvecklingsmyndigheten får i uppgift att initiera lokal skolutveckling och stödja kompetensutveckling. - Varje skola ska minst en gång per år utarbeta en kvalitetsredovisning där man utvärderar och bedömer den egna verksamheten i förhållande till de nationella målen samt redovisa vilka åtgärder man vidtar om målen inte nås. Statens krav på skriftlig dokumentation renodlas till kvalitetsredovisningen genom att övriga krav på skolplan och arbetsplan tas bort. Kvalitetsredovisningar införs också i förskolan och skolbarnomsorgen. - Skolverket får i uppdrag att utarbeta ett antal gemensamma resultatmått som ska ingå i alla skolors kvalitetsredovisningar. De ska spegla hela skolans uppdrag och omfatta målen såväl i läroplanen som i kursplanen. - Skolan ges en tydligare skyldighet att informera föräldrar och elever om elevens studieutveckling kontinuerligt under hela grundskoletiden. Utvecklingssamtalen har här en viktig roll och de bör regelmässigt leda fram till en framåtsyftande individuell utvecklingsplan. Planen bör visa vilka ytterligare insatser eleven behöver för att nå målen för utbildningen och vilka överenskommelser som lärare, elev och föräldrar ingått. - För elever som inte når målen i åk 9 införs en skyldighet för skolan att utfärda skriftliga omdömen där de kunskaper eleven har redovisas som underlag för de kompletterande stöd eleven behöver för att nå godkänt. Strategiska utvecklingsområden Gemensam grund för alla - Det nya skolutvecklingsverket ges som sitt första och viktigaste uppdrag för de närmaste åren att förbättra utbildningsvillkoren för barn och ungdomar i segregerade områden. De ska visa på framgångsfaktorer, bedriva utvecklingsarbete men också lämna förslag till åtgärder som kan förbättra situationen för eleverna. - Alla ungdomar i gymnasieskolan behöver en gemensam kärna av kunskaper och kompetens. Historiska kunskaper och perspektiv bör vara en del av denna gemensamma kärna. Inrättandet av ett nytt kärnämne kan därför bli aktuellt. - En nationell handlingsplan för matematik från förskola till högskola genomförs och en matematikdelegation tillsätts för att leda arbetet. - Arbetet mot alla former av kränkande behandling och mobbing ska ges fortsatt hög prioritet. - Förstärkt kvalitet i förskolan. Barngruppernas storlek och personaltätheten ska ses över och reformerna om maxtaxa och allmän förskola ska följas upp och utvärderas. Flexibilitet och samverkan - Eleverna som behöver mer tid och stöd för att nå målen måste få det inom ramen för den gemensamma skolan. Elever i grundskolan ska i sin vanliga utbildning också kunna läsa vissa kurser på gymnasienivå och gymnasieelever ska kunna läsa ämnen på högskolenivå. - Elever som saknar behörighet till gymnasieskolans nationella program bör i första hand erbjudas en individuellt upplagd studieplan inom ramen för det gymnasieprogram de valt. I praktiken kan därmed det individuella programmet avskaffas i sin nuvarande form. Det kräver en förnyelse av förhållnings- och arbetssätt i de reguljära utbildningsvägarna. - Yrkesutbildningen i gymnasieskolan behöver förstärkas. Samverkan mellan utbildning och arbetsliv bör stärkas genom att dagens APU utvecklas till ett mer organiserat Lärande i arbetslivet (LIA). Regeringen avser att, i samverkan med svenska företag, ta ett särskilt initiativ till utbytesprogram och utlandspraktik för elever på yrkesinriktade utbildningar samt ett särskilt program för u-landssamarbete riktat till dessa elevgrupper. En yrkesutbildningsdelegation inrättas för att starta ett praktiskt utvecklingsarbete bl.a. med att öka antalet utbytestjänstgöringar mellan lärare i gymnasieskolan och yrkesverksamma arbetslivet. - Kvalificerad yrkesutbildning (KY) bör fortsätta att utvecklas. En yrkeshögskoleexamen införs i högskolan för kortare yrkesutbildningar inom högskolan. Båda utbildningsformerna är värdefulla och kompletterar varandra. De vidgar möjligheterna att välja fortsatt utbildning efter gymnasiet och för yrkesverksamma att fortbilda sig. - En särskild utredare tillkallas för att parallellt med utredningen om mottagande och introduktion av flyktingar se över hur svenskundervisningen för invandrare kan organiseras och förnyas. Utgångspunkten bör vara att skapa en högkvalitativ utbildning i svenska som bör kunna ske integrerat med arbete, praktik eller annan utbildning. Lärare och ledare - Regeringen avser att ta ett särskilt initiativ till att utvärdera och kartlägga ledarskapet i skolan. - Lärarna måste få möjlighet till kontinuerlig kompetensutveckling och ges möjlighet att delta i forsknings- och utvecklingsarbete i skolan. Karriärmöjligheter och andra utvecklingsmöjligheter för lärare behöver förbättras. |