Eva Rosengren Pressekreterare 08- 405 37 63 070- 657 08 95
Monica Lövström Pol. sakkunnig 08- 405 10 52 070- 661 23 34
Stor satsning på vägar och järnvägar - för tillväxt och utveckling
Regeringen har beslutat uppdra åt Banverket, Vägverket och länsstyrelserna, eller alternativt de regionala självstyrelseorganen,att planera investeringar i nya vägar och järnvägar, utveckla och modernisera transportsystemen samt satsa för att bevara och säkerställa befintligt väg- och järnvägsnät för sammanlagt 364 miljarder kronor under perioden 2004-2015.Uppdraget är en följd av regeringens proposition 2001/02:20 Infrastruktur för ett långsiktigt hållbart transportsystem och riksdagens beslut med anledning av propositionen.
- Ett väl utbyggt och väl fungerande transportsystem är en grundläggande del av landets baskapital, som måste utvecklas och förvaltas på ett framsyns sätt. Nu återinvesterar vi i både väg- och järnvägsnäten, tjälsäkrar vägarna och bigger bort flaskhalsarna i systemet. Därför innebär detta beslut en långsiktig satsning som främjar Sveriges tillväxt och regionala utveckling, säger näringsminister Björn Rosengren i en kommentar.
Regeringen har också nu fördelat de 30 miljarder kronor som ska gå till de olika länen enligt en förteckning längre ned i detta pressmddelande. Man gör också en prioriterad förteckning av vägar och järnvägar I Stockholmsområdet samt pekar ut ett antal prioriterade object I överiga landet.150 miljarder kronor för att rusta upp infrastrukturenRegeringen anser att behovet är mycket stort när det gäller satsningar för att förbättra drift och underhåll av väg- och järnvägsnätet och 150 miljarder kronor har avsatts för detta ändamål. Framför allt vill regeringen satsa på vägnätet, där underhållet på många håll blivit eftersatt.Sammanlagt 87 miljarder kronor avsätts för drift och underhåll av de statliga vägarna.
Genom att förbättra befintliga vägar och höja standarden förbättras särskilt förutsättningarna för företagsamhet och regional utveckling i regioner som i dag inte har de bästa regionala utvecklingsförutsättningarna. Nya trafikanläggningar såsom underjordiska trafikleder i stadsmiljö och avancerade brokonstruktioner är under uppförande eller planeras under de närmaste åren. Det medför höjda kostnader för drift och underhåll 17 miljarder kronor avsätts i ett särskilt paket för vägarna. Pengarna ska användas för rekonstruktion av eftersatt vägnät, tjälsäkring och för att förbättra bärigheten. Varje år stängs cirka 15 procent av det statliga vägnätet av för tung trafik under tjällossningen.
Avstängningarna sker i nästan hela Sverige, men är störst i skogslänen från Dalsland upp till Norrbotten, vilket orsakar stora problem. 38 miljarder kronor avsätts för drift och underhåll av de statliga järnvägarna. Genom denna ökning av resurserna får Banverket möjlighet att reducera driftstörningar och öka resurserna för förebyggande underhåll.
2 miljarder kronor avsätts för Banverkets sektorsuppgifter och 6 miljarder kronor för Vägverkets sektorsuppgifter.100 miljarder kronor för investeringar i järnvägRegeringen föreslår en utökad ram när det gäller järnvägsinvesteringar, till 100 miljarder kronor för 2004-2015. Satsningen är en del i en strategi för att förbättra järnvägens konkurrenskraft i förhållande till vägtransporter, både vad gäller persontrafik och godstrafik.
- Detta är en långsiktig satsning som innebär ett stort kliv framåt för omställningen till ekologisk uthållighet i Sverige, säger Björn Rosengren.
Med en sådan planeringsram kan bristerna i järnvägens infrastruktur åtgärdas, och de ökade resurserna kommer att innebära en väsentlig modernisering av järnvägssystemet. Samtidigt utökas Banverkets planeringsansvar till att också gälla bl. a investeringar och miljöförbättrande åtgärder på länsjärnvägarna.69 miljarder kronor för investeringar i vägRegeringen föreslår en ram för väginvesteringar på sammanlagt 69 miljarder kronor för perioden 2004-2015. Av dessa avsätts 39 miljarder kronor till satsningar i det nationella vägnätet.
Pengarna ska användas till att genomföra väginvesteringar, till miljöförbättringar längs vägarna och till åtgärder för att förbättra trafiksäkerheten. Med denna ram kommer de mest angelägna kapacitetsbristerna att kunna byggas bort under perioden.
Resterande 30 miljarder kronor avsätts till den regionala planeringsramen, för insatser bl. a när det gäller vägar som inte är s.k. nationella stamvägar, för bidrag till kollektivtrafik, kommunala flygplatser och kajanläggningar samt för bidrag till kommunerna när det gäller åtgärder för förbättrad miljö och trafiksäkerhet.Satsning på att stärka kollektivtrafikens konkurrenskraftRegeringen anser att det är viktigt att stärka kollektivtrafikens konkurrenskraft, och stimulera ökad användning av spårbundna transportsystem. Därför föreslås ett investeringsbidrag för regional spårbunden kollektivtrafik på sammanlagt 4,5 miljarder kronor
Utveckling av ny teknik och ett transportsystem för hållbart resande Regeringen föreslår att ett samlat program för teknisk utveckling, demonstration och införande av nya lösningar inom transportpolitiken initieras. Sverige har unika möjligheter att kunna gå i bräschen för utvecklandet av ny teknik inom transportväsendet. Sverige är ett av världens mest utvecklade IT-länder med en stark fordonsindustri.
- Det finns också en god tradition av samverkan mellan staten och näringslivet när det gäller forskning och teknisk utveckling, sager näringsminister Björn Rosengren i en kommentar.
- Inom regeringen är vi därför övertygade om att ett samlat program för teknisk utveckling i samarbete med näringslivet kan bli mycket lyckosamt. Programmet bör ta fasta på att främja utveckling och kunskapsuppbyggnad inom områdena fordonsteknik, bränslen och emissioner, byggande av energieffektiva, ekologiskt hållbara system, samt användning av IT inom transportsystemet. Programmet bör genomföras inom ramen för Vägverkets sektorsansvar.
Konkreta projekt som pekades ut i infrastrukturpropositionen - Citytunneln i Malmö - Tunnel genom Hallandsåsen - Botniabanan - Spårkapacitet genom centrala Stockholm Regionala ramar Regeringen har preliminärt fördelat de 30 miljarder kronorna som riksdagen beslutat för de regionala ramarna. Ramen ska användas för insatser bl. a när det gäller vägar som inte är s.k. nationh'e4gRegeringen föreella stamvägar, för bidrag till kollektivtrafik, kommunala flygplatser och kajanläggningar samt för bidrag till kommunerna när det gäller åtgärder för förbättrad miljö och trafiksäkerhet. Den preliminära fördelningen ser ut så här: Stockholm 3648 miljoner kronor Uppsala 1279 miljoner kronor Södermanland 733 miljoner kronor Östergötland 1195 miljoner kronor Jönköping 1049 miljoner kronor Kronoberg 661 miljoner kronor Kalmar 574 miljoner kronor Gotland 155 miljoner kronor Blekinge 509 miljoner kronor Skåne 3521 miljoner kronor Halland 1104 miljoner kronor Västra Götaland 3318 miljoner kronor Värmland 581 miljoner kronor Örebro 791 miljoner kronor Västmanland 658 miljoner kronor Dalarna 367 miljoner kronor Gävleborg 627 miljoner kronor Västernorrland 464 miljoner kronor Jämtland 382 miljoner kronor Västerbotten 738 miljoner kronor Norrbotten 510 miljoner kronor Särskilt utpekade objekt: 5636 miljoner kronor
Utöver detta går 1,5 miljarder kronor av den regionala ramen som bidrag till investeringar i spårfordon för regional spårbunden kollektivtrafik, som ska planeras av Banverket. Den sammanlagda storleken på investeringsbidraget blir därmed 4,5 miljarder kronor.StockholmstrafikenStockholmsberedningen har i sitt delbetänkande Långsiktig utvecklingsstrategi för transportsystemet i Stockholmsregionen (SOU 2002:11) redovisat en prioriterad förteckning över investeringar i vägar, järnvägar och kollektivtrafik. Regeringen ger nu i uppdrag till Vägverket, Banverket och Länsstyrelsen i Stockholms län att avsätta ekonomisktutrymme för följande objekt i sina långtidsplaner: - Ökad spårkapacitet genom centrala Stockholm - Norra Länken (under förutsättning att regional medfinansiering med 25 procent hållas) - Norrortsleden - Södertörnsleden - Riksväg 73 Älgviken-Fors
Den exakta starttiden för respektive utbyggnad bestäms av hur snabbt den fortsatta fysiska planeringsprocessen med nödvändiga tillstånd enligt miljöbalken m.fl. lagar bedrivs samt av de årliga budgetbesluten. Beslutet innebär inget ställningstagande till vilken utformning eller sträckning de enskilda projekten ska ha.
Övriga utpekade projekt Utöver ovanstående ger regeringen i uppdrag till Vägverket, Banverket och berörda län att avsätta ekonomiskt utrymme för följande objekt i sina långtidsplaner: · E 18 mellan Adolfsberg och Lekhyttan i Örebro län. · Riksväg 50 Gruvan-Tallen · Riksväg 50 Ornäs-Tallen Genom detta fullföljer regeringen de löften som gavs i samband med försvarsbeslutet 1999. · Ny förbindelse mellan E 6 och E 20 norr om Tingstadstunneln i Göteborg inkl förbindelse över Göta Älv (under förutsättning att regional medfinansiering kan erhållas).Göteborgsregionens största problem när det gäller trängsel i trafiken finns i anslutning till Tingstadstunneln under Göta Älv. För att åtgärda problemet måste en ny förbindelse över Göta Älv samt en bättre koppling mellan E 6 norrut och E 20 åstadkommas. · Elektrifiering av Blekinge Kustbana En elektrifiering är nödvändig för att skapa ett samordnat trafiksystem för Blekinge och resten av Öresundsregionen. · E 18 mellan Hån och Töcksfors i Värmlands län, Utbyggnaden innh'e4gRegeringen föreebär att den allra sämsta delen av E 18 i Sverige kan ges en bättre standard.Fortsatt planeringsprocess Banverket, Vägverket och länsstyrelserna, alternativt de regionala självstyrelseorganen, ska nu analysera olika tänkbara åtgärder och förankra sina förslag genom en remissomgång. Planförslagen ska sedan redovisas till regeringen senast 4 augusti 2003. Regeringen fastställer sedan Banverkets och Vägverkets planer samt fastställer slutliga ramar till länen. Respektive län fastställer sedan sin plan. Planerna avser perioden 2004-2015. |