Det har gått tre dagar sedan Socialdemokraterna uppmärksammat att regeringen inte tydligt redovisat intäkterna av trängselskatten i statsbudgeten. Fortfarande har ingen förklaring från regeringen framförts. Idag begär därför oppositionen att infrastrukturminister Åsa Torstensson kallas in till riksdagens trafikutskott för en redogörelse.
- Stockholmarna har rätt att veta var skattepengarna hamnar. Bara en bråkdel av de intäkter som kommit in från trängselskatten har återinvesterats i infrastruktur. Vi kräver nu att regeringen tydligt redovisar hur pengarna använts, säger Lena Hallengren, socialdemokratisk ordförande i trafikutskottet.
Trängselskatten i Stockholm kommer att till årsskiftet ha inbringat totalt 1,8 miljarder kronor till staten. Av detta har endast drygt 300 miljoner eller cirka 17 procent levererats tillbaka till Stockholm i form av investeringar i väginfrastrukturen. 1,5 miljarder kronor har alltså använts till annat än investeringar i Stockholms infrastruktur.
- I folkomröstningen år 2006 röstade stockholmarna ja till trängselskatt under förbehållet att intäkterna skulle återinvesteras i vägar och kollektivtrafik i Stockholmsregionen. Det är allvarligt att man varit så slarvig med att redovisa intäkterna för stockholmarna som betalar skatt varje gång de kör ut och in ut staden. Vi anser att infrastrukturministern är skyldig att förklara var staten har gjort av stockholmarnas pengar, säger Peter Pedersen, ledamot i trafikutskottet för Vänsterpartiet.
- Det skapar inget förtroende för regeringen att man inte kan svara på frågor om sin trafikpolitik. En central punkt i trängselskattskonstruktionen var att pengarna skulle tillbaks till trafiken, och Alliansen måste kunna redogöra för vart de tar vägen,
säger Karin Svensson Smith, ledamot i trafikutskottet för Miljöpartiet.
Bakgrund:
Enligt Transportstyrelsen hamnar bruttointäkterna från trängselskatten i Stockholm på strax över 800 miljoner kronor för år 2009. Från denna summa dras kostnader för driften av trängselskattesystemet. I budgetpropositionen för 2010 görs prognosen att dessa administrativa kostnader kommer att uppgå till 302 miljoner år 2009. Överskottet från trängselskatten torde således uppgå till omkring 500 miljoner.
Regeringen å sin sida sätter prognosen för överskottet från trängselskatten i Stockholm till 162 miljoner år 2009, alltså långt mycket mindre än vad som egentligen är fallet. För 2008 har man redovisat ett överskott på 156 miljoner, vilket även det ormligt lite sett till bruttointäkterna.
Frågan som ställdes till Stockholmarna i folkomröstningen år 2006 var följande:
"Miljöavgifter/trängselskatt innebär att avgifter tas ut i biltrafiken i syfte att minska köer och förbättra miljön. Intäkterna återförs till Stockholmsregionen för investeringar i kollektivtrafik och vägar."
Frida Carlsson, pressekreterare Socialdemokraterna, 070-273 15 55
Uje Brandelius, pressekreterare Vänsterpartiet, 070-557 23 93
Ulf Söderström, pressekreterare Miljöpartiet de gröna, 070- 730 62 10