- Sverige har försvagat sin position något, även om vi hävdar oss väl i PISA:s mätning över kunskaper i matematik och naturvetenskap samt läsförmågan hos 15-åringar 2006, så är det en väckarklocka. Sverige behöver tillsätta ett nationellt expertråd bestående av forskare och profession, som ska få till uppgift att utarbeta metoder för att vända utvecklingen. Den nedåtgående trenden får inte bli ett politiskt slagträ. Det säger Marie Granlund (s), skolpolitisk talesperson.
- Den tidigare regeringen tillsatte en matematikdelegation som hade till uppdrag att stärka matematikämnet och matematikundervisningen i hela utbildningssystemet, från förskola till högskola. Uppgiften var att utarbeta handlingsplaner för att förbättra attityderna och öka intresset för matematikämnet och utveckla matematikundervisningen och stimulera elever och studenter till fortsatta studier inom området. Den borgerliga regeringen valde att lägga ner delegationens arbete.
- Några av de åtgärder som vi föreslår är att minska klasstorlekarna, öka lärartätheten för att lyfta kvalitet och resultat. Det är viktigt att börja i de skolor som har svårast förutsättningar och sämst resultat.
- Lärarna behöver mer fortbildning. De 20 000 lärare som undervisar i matematik i grundskolan och gymnasieskolan bör ges en särskild kompetensutvecklingssatsning, i varje kommun ska finnas "Matematikverkstäder" för att stärka elevernas nyfikenhet kring matematik.
- Det viktigaste är emellertid att samla experterna på området. Sverige bör därför inrätta ett expertråd för att öka elevernas kunskaper i matematik och naturvetenskap. Dessutom är det viktigt med en bred politisk samsyn. I Finland, som många gånger framhålls som föredöme, används inte skolan som ett politiskt slagträ. Så borde det också vara i Sverige, avslutar Marie Granlund.
För mer information:
Marie Granlund
Riksdagsledamot
070-530 42 44
marie.granlund@riksdagen.se
Carin Larsson
Pressekreterare
070-677 07 12
carin.larsson@riksdagen.se